Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vad har ni för strategi ?

Som rubriken vad har ni för strategi för att betala av era lån ?

Jag vill bli av med skiten så fort som möjligt ( ja vem vill inte det ) men det kommer ju ta några år...
Jag har tre lån nu som jag ska bli av med och jag tänkte att jag börjar med det minsta lånet som har sämst ränta innan jag går vidare till nästa.

Tänker att man bestämmer sig för att alltid ha en buffert på säg 20.000 kr på kontot som man aldrig ska gå under och allt över lägger man in på lånen.
Eller ska man spara en viss del och sen amortera för resten ?

Hur gör ni ? Lägger ni allt ni kan på lånen direkt eller sparar ni ihop en viss summa som ni sedan skickar in på lånen ? Sparar ni något ?

Det tråkiga med att inte spara något är ju att man bara kommer ha 20.000 kr när lånen är borta om några år men å andra sidan att vara skuldfri är ju värt en hel del.

Bara nyfiken på hur ni gör och tänker :)

Jag har 60 000 i buffert så sparar jag 1000 kr i månaden genom Avanzas fondrobott för långtidsspar. Nu ska jag extraamortera allt det som blir över. (246 k skuld)

Det är väl lite olika hur man vill göra. Vissa folk tänker inte så mycket på sina lån och lägger upp en lång återbetalningsplan där de kanske sparar vid sidan om istället för att amortera extra. Men jag tänker alldeles för mycket på min skuld så nu ska jag köra 100% på att bli av med den till nästa sommar. Ska lägga in allt det jag får över så om mina beräkningar stämmer kommer jag i princip vara fri några månader in i 2021.

Att spara utan lån går snabbt, givetvis har alla olika förutsättningar. Men alla pengarna man lagt på lånen kan man lägga på sparandet istället och då går det fort att bygga på sitt sparande.

Jag tycker det är skönast att betala in extra varje månad istället för att spara i syfte att trycka in allt senare. Men med min nuvarande bank så går det inte så smidigt att extraamortera, utan de kräver dokument även vid mindre summor så för att slippa krångel så sänkte jag återbetalningen till lägsta (3 år) och så får jag spara resterande och trycka in större summor åt gången. Så slipper jag hålla på med dokument och verifikation vart pengarna kommer ifrån allt för ofta.

Till sommaren när jag bara har 150 k kvar så då kör jag en ny lendoansökan och kör på 2 år samt väljer en bank med lättare amorteringsmöjligheter. Det är såklart riskabelt att höja sina fasta kostnader genom att sänka återbetalningstiden men jag hade goda marginaler. Det bästa vore ju att ha en relativt liten fast månadskostnad samt kunna trycka in mycket när man kan.

Senast ändrad:
Jag har alltid sparat 1500 kr i fonder varje månad.

Jag tycker du kan ha 5000 kr i buffert på banken och sen kanske lägga 10000 kr i fonder och börja månadsspara t.ex 500-1000 kr. Blir mycket tillslut!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp