• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad ska jag göra med mina skulder?

Daniel99

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2023
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Tjena, jag är 21 år och har skulder på ungefär 350 tusen. Har ungefär 100 tusen privat till vänner och resterande på sms-lån och diverse. Jag har en inkomst på 34000 tusen ish vilket ger mig 25-26 tusen i månaden rent. 11 tusen går till boendekostnad inklusive mat och resterande kan jag betala av skulder på.
I nuläget kan jag inte ansöka fler lån pågrund av dålig kreditvärdighet.
Min stora fråga är, hur ska jag göra för att på bästa och smidigaste sätt betala av dessa lån? Notera att vissa lån är dyra och minsta betalning gör ingen skillnad i totala beloppet typ.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 258
Mottagna reaktioner
943
Poäng
817
Tjena, jag är 21 år och har skulder på ungefär 350 tusen. Har ungefär 100 tusen privat till vänner och resterande på sms-lån och diverse. Jag har en inkomst på 34000 tusen ish vilket ger mig 25-26 tusen i månaden rent. 11 tusen går till boendekostnad inklusive mat och resterande kan jag betala av skulder på.
I nuläget kan jag inte ansöka fler lån pågrund av dålig kreditvärdighet.
Min stora fråga är, hur ska jag göra för att på bästa och smidigaste sätt betala av dessa lån? Notera att vissa lån är dyra och minsta betalning gör ingen skillnad i totala beloppet typ.
Jag skulle säga att vänner är viktigare än att leva lite snålt ett tag. Så hade betalat det mista du kan på bank lån och maxat så mkt som möjligt till vänner.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Du har alltså runt 15 000 per månad att beta av skulderna med, du vet att efter ca: ett år har du halverat dina skulder.
Vad är det för lösning du söker?
 

Daniel99

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2023
Meddelanden
106
Mottagna reaktioner
38
Poäng
147
Har lån på sidor där räntorna är höga. Exempel 30k på en sida där minsta betalning är 1600kr. Nästa månad när jag ska göra nästa betalning så är lånet på 30k ändå. Kanske har 2-3 såna.
Behövde bara skriva av mig lite, kolla vad andra tycker oså..
Till svar på ditt svar, vill veta vad jag ska betala av först och om jag ska skippa betala vissa månader för o betala av mer på annat. Lite såna tips, är inte så kunnig inom dehär.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Du behöver skriva upp alla lån, månadskostnader och räntor.
Om du betalar 1600/mån på en 30 000 kronors skuld så har du en ränta på över 60%, är du säker på dina siffror eller bara en känsla?
Skriv upp allt i en excel så du verkligen ser vilka kostnader du har.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 993
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
867
Klart vänner är viktiga men är man ärlig med sin situation kanske dom inte kräver så mycket närmsta tiden om du frågar.

Betala givetvis lånen med högst ränta först.

Är du förhandlingsskicklig så kan du ju iaf checka läget hur dom ser på betalningsfria månader, sänkning av ränta efter en viss tid osv.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
LångivarSkuldÅrsränta i %Ränta / MånAmorterring
Bank 130 00060%1500100
Bank 2...........

Ställupp det på liknande sätt, kanske även med en kolumn till där du summerar ränta+amortering
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 338
Mottagna reaktioner
1 129
Poäng
897
Du har jättegoda chanser ju. Men du får helt enkelt ha tålamod och betala av så mycket du kan just nu. Antar att du har för många förfrågningar för du har större inkomst vs skulder.
Sött igång ett litet sparande vid sidan av, typ 100-300 kr
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
364
Mottagna reaktioner
282
Poäng
437
Har lån på sidor där räntorna är höga. Exempel 30k på en sida där minsta betalning är 1600kr. Nästa månad när jag ska göra nästa betalning så är lånet på 30k ändå. Kanske har 2-3 såna.
Behövde bara skriva av mig lite, kolla vad andra tycker oså..
Till svar på ditt svar, vill veta vad jag ska betala av först och om jag ska skippa betala vissa månader för o betala av mer på annat. Lite såna tips, är inte så kunnig inom dehär.
Hej! Strunta i att lånen inte betalas av i sån hög takt pga räntor. Det viktiga är att du betalar och klarar dig tills ff försvinner på UC och kreditvärdigheten höjs. Du har lån på mindre än 1x årsinkomst. Du bör, när ff försvinner, kunna samla en stor del i ett lån. Är det många lån utanför uc?
Varför har du lån? Spel? Du måste ta tag i orsaken annars sitter du där igen. Jag själv jobbade ett par år med att skapa en bra situation och samlade alla skräplån. Föll tillbaka i spelmissbruk när jag slutade gå på möten och nu är jag på samma ställe som jag började på
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp