Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad ska jag göra ? och vart ska jag börja?

Hallå folket!
Jag är 25 år gammal och lyckats samla på mig ca 300k i skulder genom att ta bla sms lån, avbetalningar, böter m.m
Jag började kliva in i träsket redan år 2017 och i dagsläget så är alla mina skulder hos inkasso bolag och kronofogden.

Jag har en fast anställning och en lön på ca 23 000 efter skatt, kronofogden gör en löneutmätning på 12 700 i månaden så jag får behålla ca 10 000 att leva med.

Jag känner att jag vill ta tag i skulderna och kunna se ett mål för just nu känns allt som en röra.. Jag vill bli av med mina skulder såfort som möjligt och helst vara på en riktigt bra bit fram om ett år.

Jag har försökt prata med en skuldrådgivare genom kommunen men han verkar vara väldigt förvirrad och lat/o hjälpsam..

Jag har i dagsläget 53 000 i kronofogden och resten hos inkasso bolag samtidigt som flera inkasso har skickat in ansökan till kronofogden men jag har ej skrivit på.

Så till min fråga nu vad har jag för alternativ för att bli av med mina skulder på bästa och snabbaste sättet ? Jag har också en möjlighet att få låna ca 120 000 av en vän men valt att avvakta tills jag vet ifall jag kan göra något konkret med dom pengarna.

Jag har också tänkt på att ta ett i omstartslån via Nstart finans men då behöver jag en medsökande vilket jag tror blir svårt att hitta men inte omöjligt och är det värt det isåfall?

Funderar på ifall jag gör så att jag betalar av allt som finns hos kronofogden och försöker göra upp någon ackordsuppgörelse / nedskrivning av ränta hos inkasso men när jag testat att göra en uppgörelse / nedskriving av ränta hos inkasso så har 3 inkasso bolag som har skickat in ansökan till kronofogden tvär nekat mig om uppgörelse.

Vilken strategi är den bästa för mig nu ?

alla svar uppskattas.

Ta lånet av din vän o betala bort skulderna från kfm o inkasso så mkt du kan!

En optimal strategi beror på fall till fall, men 300 000 är inte så mycket. Betala de med högst ränta först. Ta lånet av din vän. Ge honom en normal årsränta, typ samma som inflationen. Betala så mycket du kan per månad, inte så du hamnar på existensminimum men det ska svida, annars tar det lång tid.

Jag hade aldrig tagit lån från kompis eller familj. Pengar förstör relationer och tänk dig konsekvenserna ifall ni hamnar i konflikter? Då kommer han ju kräva tillbaka det omedelbart. Asså det blir obalans i vänskapen när pengar inblandas.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp