• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Vad tror ni om våra chanser till nytt bolån?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Bankerna lånar inte ut mer än 4,5 och vadå "visst du åker på lite extra amortering"? Det är inte så bankerna resonerar, de har en kalkyl att utgå ifrån.

Även förvånad över TS, finns ingen ingen storbank som lånar ut bolån till person med två betalningsanmärkningar? Anmärkning har inget med inkomst att göra utan du har missköt din ekonomi och inte betalat tillbaka det du varit skyldig. Har ni resonerat utifrån bankens perspektiv?? - Här har vi två personer varav en har inte ens kunnat betalat tillbaka 559:- och begär nu ett lån på 3,7 miljoner? Varför skulle banken bry sig om eran goda inkomst om du/ni inte ens kunnat betala 500/1000:- utan åkt på en anmärkning istället?

Så fort ni söker via internet får ni avslag på grund av anmärkningen.
Har du/ni betalningsanmärkning vill de inte involvera sig med er vilket är fullt förståeligt vid högre summor.
Måste rätta dig här. Banken kan visst bevilja lån över 4,5 allt beroende på vad man har för utrymme i sin ekonomi.
Om man lånar mer än 4,5 gånger sin årsinkomst före skatt ska man amortera 1 % av det totala lånebeloppet per år.

Annars tycker jag att ni ska vänta med bolånet. Dra inte på er en upplysning i onödan, ha lite is i magen. Det kommer dyka upp massor med objekt ni kommer bli förtjusta i. Det är inte tid för er riktigt än om man ska vara verklighetstrogen.
 
Senast ändrad:

Nickenyfiken

Kunnig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
15 Januari 2013
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
81
Poäng
247
Måste rätta dig här. Banken kan visst bevilja lån över 4,5 allt beroende på vad man har för utrymme i sin ekonomi.
Om man lånar mer än 4,5 gånger sin årsinkomst före skatt ska man amortera 1 % av det totala lånebeloppet per år.

Annars tycker jag att ni ska vänta med bolånet. Dra inte på er en upplysning i onödan, ha lite is i magen. Det kommer dyka upp massor med objekt ni kommer bli förtjusta i. Det är inte tid för er riktigt än om man ska vara verklighetstrogen.
Det är en lantbruksfastighet så det finns inga amorteringskrav. Men vi avvaktar nog till i vår. Vi har inte sålt vårt hus ännu och marknaden är otroligt seg.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Måste rätta dig här. Banken kan visst bevilja lån över 4,5 allt beroende på vad man har för utrymme i sin ekonomi.
Om man lånar mer än 4,5 gånger sin årsinkomst före skatt ska man amortera 1 % av det totala lånebeloppet per år.

Annars tycker jag att ni ska vänta med bolånet. Dra inte på er en upplysning i onödan, ha lite is i magen. Det kommer dyka upp massor med objekt ni kommer bli förtjusta i. Det är inte tid för er riktigt än om man ska vara verklighetstrogen.

Jag tror inte du förstår hur och varför amorteringskravet konstruerades. Den konstruerades så att bankerna inte kommer kunna låna ut mer än 4,5.
Det finns ingen vad jag vet som har blivit beviljad mer än 4,5 efter kravet. Det är ganska enkelt varför, för att den extra procenten förstör kalkylen så pass mycket.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Trodde inte man skulle bli hånad på ett forum om lån. Alla kan göra misstag och i detta fall på grund av en tredje part. Dessvärre är inte UC så tillmötesgående så anmärkningarna har hängt med i snart tre år. I januari försvinner den sista så då är det ur världen.

Hånad? Jag har inte hånat någon.
Självklart kan alla göra misstag men du måste se det från bankens hårda ögon.
Det är den verkligheten vi lever i.

Det låter ju lite roligt också när en person som har en betalningsanmärkning på 500 kronor vill låna nästan 4 miljoner kronor.
 

Nickenyfiken

Kunnig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
15 Januari 2013
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
81
Poäng
247
Hånad? Jag har inte hånat någon.
Självklart kan alla göra misstag men du måste se det från bankens hårda ögon.
Det är den verkligheten vi lever i.

Det låter ju lite roligt också när en person som har en betalningsanmärkning på 500 kronor vill låna nästan 4 miljoner kronor.
Vi har lån på 2,9 mkr idag och vill köpa en större fastighet. Förstår inte komiken i det. Kalkylen går ihop väldigt bra.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Vi har lån på 2,9 mkr idag och vill köpa en större fastighet. Förstår inte komiken i det. Kalkylen går ihop väldigt bra.

Det handlar tyvärr inte bara om kalkylen.
Exempelvis.
Jag har inga lån. Jag har en inkomst på 150.000 kr i månaden.
Jag har samtidigt 4-5 små anmärkningar på säg 100 kronor vardera.
Jag blir fortfarande "nekad" direkt i bankernas system fast jag kanske har 100.000 att röra mig per månad och vill ha ett lån på 80K.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
De större bankerna kan kanske gå med på det efter en diskussion, anmärkningarnas syfte är ju att varna andra långivare, och det gör dom, därför kommer autoavslagen.
Vad berodde anmärkningarna på? Beloppen säger mig att dom baserats på utslag, i alla fall den mindre?
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Vi har lån på 2,9 mkr idag och vill köpa en större fastighet. Förstår inte komiken i det. Kalkylen går ihop väldigt bra.

För er båda ekonomiskt sett ja, men det jag pratade om om förut med en annan medlem var att kalkylen inte går ihop om en tar lånet som denne föreslog.

Sen lever vi i den verklighet där banken även tittar på hur man har skött sin ekonomi, det räcker inte enbart att man har hög lön.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp