Blir allt mindre och mindre brydd om politik med åren. Tycker mest folk som engagerar sig blir förbannade, när man diskutterar politik så blir det dålig stämning direkt. Ett av de mest känsloladdade och mindre trevliga ämnerna för folk är min uppfattning
Jag hoppas vi är på rätt väg med energipolitik i varje fall. Varken företag eller privatpersoner gynnas av höga elräkningar. För företag utomlands som vill investera i Sverige så är det oftast i industrier, datacenter och väldigt energikrävande verksamheter som skapar jobb. Då är låga och stabila energikostnader fundamentalt. Varken företag eller privatperson ska behöva fundera speciellt mycket på vad elen kostar. Den ska bara finnas.
Det finns 3 partier som inte vill ha mer kärnkraft och som inte vill investera lika mycket i elnät och dom partierna och den sidan går bort direkt för mig då energipolitiken är min starkaste kärnfråga (med ganska stor marginal) om man ska välja en sakfråga. I en långvarig högkonjunktur så skapas Jobb eftersom företag expanderar (leder till mer förbrukning) och satsar, med mer jobb så kommer mer skatteintäkter och välfärd, skola, sjukvård, polis etc blir bättre, nya företag och idér växer fram och löner höjs med högre konkurrens, folk känner sig tryggare ekonomiskt och har en bättre balans mellan att spara och spendera. Mer el kommer förbrukas och jag tror låga energipriser, även om det krävs stora investeringar under några år så är det i framtiden bättre för alla. Bra energipoltik för låga priser är i min mening essentiell som en av grundförutsättningarna för en långvarig högkonjunktur. Med en långvarig högkonjunktur så får vi en stark växande ekonomi och då tror jag väldigt många problem rätas ut.
Nu har vi SMR på gång från Studsvik i Valdemarsvik och Nyköping, Blykalla har reaktorer på gång i Tierp och Norrsundet, Fortum söker att bygga i Oskarshamn, Nordic Baseload i Barsebäck. Nätutbyggnad har skett i viss mån och mer kommer. Jag är väldigt imponerad över nuvarande energipolitik och hur mycket projekt som är på gång (ca 11GW produktion. (För att sätta siffran i ett sammanhang är 11 GW mer än hela Sveriges nuvarande kärnkraftskapacitet kombinerad). Det kommer ta tid, det kommer kosta pengar på vägen dit, men enligt mig så är vi på helt rätt väg för en bra framtid, långvarig högkonjunktur och Tidö, nuvarande statsminister och energiminister får mitt förtroende för en mandatperiod till att förverkliga dessa projekt och ta oss in i (vad jag hoppas) en långvarig högkonjunktur på medellång sikt i framtiden.
Inte lika brydd om klimatmålen. Men stabilt elsystem, planerbar energi med låga och rättvisa elpriser i hela landet är centralt och en särskild viktig fråga för M enligt deras partiprogram. Vilket jag är helt enig om, det är en särskilt viktig fråga för mig med.
De flesta lågkonjunkturer kommer som en konsekvens från energischocker och energikriser som driver på inflation och höga räntor. Företag mår sämre, välfärd mår sämre, privatpersoner mår sämre och känner sig inte lika trygg i en lågkonjunktur, mer kriminalitet, det vågas inte satsas och investeras, problem i arbetsmarknaden. Jag gillar inte lågkonjunkturer alls, jag tror också väldigt mycket på att energi är allt större del av framtiden och det är där Sverige bör satsa.
Utöver energipolitik så har jag inte så mycket åsikter politiskt