Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Nästa fråga vid utmätning.
Min vän har ju utmätning sen över 1 år tillbaka, de drar ca 9000kr/mån på henne. Hon säljer en hel del via vinted osv och jag har tipsat henne att betala in det till kronogoden. Men frågan blev om det är vettigare att lägga det på en specifik skuld?!
För visst kan man betala in till en specifik skuld via kronofogden? Om man tex har 10 olika fordringsägare o väljer nummer 1, då borde man kunna betala in endast till nummer 1 eller hur?
Kan man göra det via Swish isåfall ?
Hon tänkte hon bara kunde betala in till kfm o sen med sitt personnummer, men då delas väl summan ut på alla? Vilket inte ger lika stor effekt? Eller är jag ute o cyklar? Haha!
När jag loggar in på mina sidor hos KFM och går in på mina skulder så finns det så jag kan klicka in på en specifik skuld och betala på den.

Hej!
har beviljad skuldsanering sen ca2,5 år. Skulle behöva gå till tandläkaren med 2 trasiga tänder ! Kan man få uppehåll i betalningen 1 lr 2 månader då? Blir väldigt dyrt med tandläkare!

Hej!
har beviljad skuldsanering sen ca2,5 år. Skulle behöva gå till tandläkaren med 2 trasiga tänder ! Kan man få uppehåll i betalningen 1 lr 2 månader då? Blir väldigt dyrt med tandläkare!
Du får inga anstånd med skuldsanering. Buffert och betalfri månad ska täcka sådana kostnader. Sen förstår jag att har man 0-plan el betalar väldigt lite pga låg inkomst så blir det ju inget extra.

Hej!

Det enda som finns är att ompröva.

Hej

Jag har fått beslut om löneutmätning men min arbetsgivare har ännu inte fått något. Lönerna ska göras färdigt imorgon.
Behöver jag lägga undan den summan som utmätningen egentligen ska dra av, för att betala in senare?

Jag förmodar att svaret är ja på denna frågan men ställer den ändå:

Om en person varit utan inkomst länge och det har aldrig varit någon aktiv utmätning men det ligger ett vilande beslut om utmätning finns det då ett automatiserat system som så fort Skatteverket får en arbetsgivardeklaration för den personen (något som arbetsgivaren ska skicka till dom varje månad i samband med löneubetalning) så plingar det till hos Kronofogden att det kan finnas inkomst att utmäta och dom kan börja utmäta. Eller är det något dom gör manuellt och regelbundet, kollar om det skett någon förändring hos Skatteverket en gång i månaden t.ex.?

Jag förmodar att svaret är ja på denna frågan men ställer den ändå:

Om en person varit utan inkomst länge och det har aldrig varit någon aktiv utmätning men det ligger ett vilande beslut om utmätning finns det då ett automatiserat system som så fort Skatteverket får en arbetsgivardeklaration för den personen (något som arbetsgivaren ska skicka till dom varje månad i samband med löneubetalning) så plingar det till hos Kronofogden att det kan finnas inkomst att utmäta och dom kan börja utmäta. Eller är det något dom gör manuellt och regelbundet, kollar om det skett någon förändring hos Skatteverket en gång i månaden t.ex.?

Nu fanns det flera alternativ att ta ställning till, och svaret på ett är ja.

Jag har nu haft skuldsanering i två år och borgenärerna har fått betalt för andra gången. Jag brukar logga in på respektive inkassobolags "mina sidor" i slutet av augusti när kronofogden betalat ut för att se när pengarna kommit in, mest för att det är lite kul att se att det jag betalat in under året hamnar någonstans. Men en sak stör mig. Alektum Capital tog över en skuld från Qliro i november 2023 men betalningarna går in till Qliro ändå trots att det står där att inget finns att betala. Loggar jag in på alektum står det att inga betalningar kommit in. Till saken hör också att Qliro hade gjort fel och skickat in två skulder till KFM i samband med inledande trots att jag bara hade en, och när jag kontaktade handläggaren för att rätta till detta lyckades han slarva bort en siffra i "Skuld-id" på den rätta skulden i skuldförteckningen. Detta upptäckte jag i samband med att jag fick betalningsföreläggande på skulden som ingår i saneringen och detta rättades till efter kontakt med KFM. Detta var dock efter att Alektum övertagit fordran från Qliro. Kan det vara därför betalningarna inte når fram till rätt fordringsägare? Eller det kanske de gör men att det inte syns? Jag frågade handläggaren på KFM men han sa att jag inte behöver bry mig. Borde jag kontakta Alektum och Qliro eller ska jag bara låta det vara?

Senast ändrad:
Ponera att Olle har skuldsanering. Hans skuldsanering har löpt ut, såväl betalplanen som allting annat. Olle hade 10 miljoner kronor i skuld.

2 år efter skuldsaneringen löpt ut får Skatteverket reda på att Olle under sin skuldsanering fick ärva 3 miljoner kronor. Något som inte hade framgått under tiden.

Kan då Skatteverket en utav hans borgenärer retroaktivt i efterhand kräva att hans skuldsanering "annulleras" och att alla skulderna kommer tillbaka?

Ponera att Olle har skuldsanering. Hans skuldsanering har löpt ut, såväl betalplanen som allting annat. Olle hade 10 miljoner kronor i skuld.

2 år efter skuldsaneringen löpt ut får Skatteverket reda på att Olle under sin skuldsanering fick ärva 3 miljoner kronor. Något som inte hade framgått under tiden.

Kan då Skatteverket en utav hans borgenärer retroaktivt i efterhand kräva att hans skuldsanering "annulleras" och att alla skulderna kommer tillbaka?

Nej det faller väl under punkten som inte kan omprövas senare än sista dag för skuldsanering.

Nej det faller väl under punkten som inte kan omprövas senare än sista dag för skuldsanering.

Om det hade visat sig att Olle hade haft ett extraknäck som fotbollsspelare utomlads då där han dragit in massor med intäkter under tiden för hans sanering då?

Om det hade visat sig att Olle hade haft ett extraknäck som fotbollsspelare utomlads då där han dragit in massor med intäkter under tiden för hans sanering då?
Samma princip skulle jag tro.
Omprövningen ska vara inskickad innan saneringen löper ut, annars finns ju inget att ompröva.

Samma princip skulle jag tro.
Omprövningen ska vara inskickad innan saneringen löper ut, annars finns ju inget att ompröva.

Jag har för mig att det finns något som i efterhand kan "upphäva" saneringen fast den är färdig och genomförd men jag har glömt vad.

Jag har för mig att det finns något som i efterhand kan "upphäva" saneringen fast den är färdig och genomförd men jag har glömt vad.

Är det kanske det med gynnande av borgenär eller om skuldsanering beslutats pga felaktiga grunder eller ngt?

Är det kanske det med gynnande av borgenär eller om skuldsanering beslutats pga felaktiga grunder eller ngt?

Jag minns inte riktigt jag har för mig att det fanns 5 punkter. Men kunde inte hitta det nu.

Samma

Skuldsaneringslagen

Omprövning av ett beslut om skuldsanering

48 § På ansökan av en borgenär vars fordran omfattas av skuldsaneringen får beslutet om skuldsanering upphävas eller, i fall som avses i 6 och 7, ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
1. gäldenären har gjort sig skyldig till oredlighet mot borgenärer,
2. gäldenären har gjort sig skyldig till uppsåtligt försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning,
3. gäldenären i hemlighet har gynnat någon borgenär för att inverka på skuldsaneringsfrågans avgörande,
4. gäldenären i sin ansökan om skuldsanering eller annars under ärendets handläggning medvetet har lämnat oriktiga uppgifter till men för borgenären,
5. gäldenären har lämnat oriktiga uppgifter till ledning för en myndighets beslut i fråga om skatt eller avgift som omfattas av skuldsaneringen eller inte har lämnat uppgifter trots att han eller hon är uppgiftsskyldig och detta har medfört att ett beslut blivit felaktigt eller inte fattats,
6. gäldenären inte följer betalningsplanen och avvikelsen inte är ringa, eller
7. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet.

I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.

Jag hänger inte riktigt med. Vilka av dessa 1-7 punkter är det som man kan ompröva efter 5 år har gått och saneringen är slut?

Så det finns inga som helst omständigheter där en skuldsanering via rätten eller något annat kan "annuleras" eller "hävas" om det har gått 6-7 år sedan den ägde rum såvida inte en omprövning ifrån en borgenär kommit in?

Då trodde jag fel.

Skatteskulder preskriberas efter fem år.
SKV kan ansöka om förlängning via Förvaltningsrätten.
Långvarig utlandsvistelse är exempel på grund för förlängning.
Har dock ingen koppling till skuldsanering.

Skatteskulder preskriberas efter fem år.
SKV kan ansöka om förlängning via Förvaltningsrätten.
Långvarig utlandsvistelse är exempel på grund för förlängning.
Har dock ingen koppling till skuldsanering.

Det kände jag till. Tänkte väl mer om det fanns något som helt kan "annulera" en skuldsanering som varit.
Typ om någon har sålt narkotika för flera miljoner eller IPTV och det uppdagas sen efter saneringen är slut.

Jag är nästan ett exempel.

Jag har legat runt 420.000 i årsinkomst under min sanering och detta år kommer jag att ligga på 577.000 kr. Har gjort omprövning men fick avslag eftersom min sanering avslutas i mars. Kronofogden ansåg att, att betala 15 000 i månaden i sex månader (min sanering avslutas i mars 2026) gör ingen väsentlig skillnad så därför avslog dom min omprövning.

Men.. när jag deklarerar nästa år så kommer det att synas att jag har tjänat 577.000 detta året och det syns inte förrän i juni nästa år, alltså tre månader efter min sanering är avslutad. Då kan inte mina borgenärer ansöka om att min sanering ska annuleras?

Så det finns inga som helst omständigheter där en skuldsanering via rätten eller något annat kan "annuleras" eller "hävas" om det har gått 6-7 år sedan den ägde rum såvida inte en omprövning ifrån en borgenär kommit in?

Då trodde jag fel.
Varför i hela friden skulle det finnas någon logik i att någon kan annullera en avklarad skuldsanering i efterhand? Det har ju bevisats väldigt många gånger i detta forumet att det är oerhört svårt att häva en skuldsanering, och att det ska VÄLDIGT mycket till.
Hur skulle det då gå att annullera en skuldsanering i efterhand?
Jag är nästan ett exempel.

Jag har legat runt 420.000 i årsinkomst under min sanering och detta år kommer jag att ligga på 577.000 kr. Har gjort omprövning men fick avslag eftersom min sanering avslutas i mars. Kronofogden ansåg att, att betala 15 000 i månaden i sex månader (min sanering avslutas i mars 2026) gör ingen väsentlig skillnad så därför avslog dom min omprövning.

Men.. när jag deklarerar nästa år så kommer det att synas att jag har tjänat 577.000 detta året och det syns inte förrän i juni nästa år, alltså tre månader efter min sanering är avslutad. Då kan inte mina borgenärer ansöka om att min sanering ska annuleras?
Jag har VÄLDIGT svårt att tro att det skulle kunna hända någonting, när det syns först efter att det gått flera månader efter avklarad skuldsanering. Så vitt jag vet kan man ompröva SENAST sista dagen i en skuldsanering. Rätta mig om jag har fel.

Då trodde jag fel.
Ingenting händer sålänge ingen begär omprövning. Det är inget kfm kan göra ex officio

Varför i hela friden skulle det finnas någon logik i att någon kan annullera en avklarad skuldsanering i efterhand? Det har ju bevisats väldigt många gånger i detta forumet att det är oerhört svårt att häva en skuldsanering, och att det ska VÄLDIGT mycket till.
Hur skulle det då gå att annullera en skuldsanering i efterhand?

Jag har VÄLDIGT svårt att tro att det skulle kunna hända någonting, när det syns först efter att det gått flera månader efter avklarad skuldsanering. Så vitt jag vet kan man ompröva SENAST sista dagen i en skuldsanering. Rätta mig om jag har fel.

Ja det är om man läser paragrafen från skuldsaneringslagen jag klippte in fel.

Jag har chattat med chatgpt angående omprövning för jag vill ju undvika det samtligt som jag har stort behov av pengar som jag har levt på existensminimum i några år innan jag fick skuldsanering. Jag vill kunna jobba över, men inte så att något händer. chatgpt säger detta.

Förtydligande:​

• När jag säger ”Kronofogdens Vägledning för skuldsanering”, så syftar jag på ett dokument som oftast kallas handbok eller vägledning för handläggare hos Kronofogdemyndigheten.
  • Det är alltså en intern handbok/arbetsmanual med instruktioner om hur handläggarna ska tolka och tillämpa Skuldsaneringslagen — särskilt avsnitt som rör omprövning, varaktighet, bedömning av inkomst.
Vad jag vet:
  • Dokumentet existerar och används som arbetsverktyg inom Kronofogdemyndigheten.
  • Det finns refererat till i juristiska skrifter, utbildningsmaterial, domar samt i Skatteverkets vägledningar.
  • Det är sannolikt inte publikt nypublicerat i sin helhet på myndighetens webbplats — därför behövs begäran om allmän handling för att få ut det.

Någon som vet något om detta att den finns? Det hade ju varit bra att läsa på när man har skuldsanering i 3 år till.

Jag har chattat med chatgpt angående omprövning för jag vill ju undvika det samtligt som jag har stort behov av pengar som jag har levt på existensminimum i några år innan jag fick skuldsanering. Jag vill kunna jobba över, men inte så att något händer. chatgpt säger detta.

Förtydligande:​

• När jag säger ”Kronofogdens Vägledning för skuldsanering”, så syftar jag på ett dokument som oftast kallas handbok eller vägledning för handläggare hos Kronofogdemyndigheten.
  • Det är alltså en intern handbok/arbetsmanual med instruktioner om hur handläggarna ska tolka och tillämpa Skuldsaneringslagen — särskilt avsnitt som rör omprövning, varaktighet, bedömning av inkomst.
Vad jag vet:
  • Dokumentet existerar och används som arbetsverktyg inom Kronofogdemyndigheten.
  • Det finns refererat till i juristiska skrifter, utbildningsmaterial, domar samt i Skatteverkets vägledningar.
  • Det är sannolikt inte publikt nypublicerat i sin helhet på myndighetens webbplats — därför behövs begäran om allmän handling för att få ut det.

Någon som vet något om detta att den finns? Det hade ju varit bra att läsa på när man har skuldsanering i 3 år till.
är detta fortsättning från annan tråd?

Jag har 2 år kvar på min skuldsanering. Träffat en tjej i 1 års tid som bor längre bort. Hon vill ev flytta hitåt. Men vi är oroliga om gemensamt boende, eftersom min skuldsanering påverkar hennes ekonomi. Någon som har en aning om hur vi ska gå tillväga i det läget?

Men vi är oroliga om gemensamt boende, eftersom min skuldsanering påverkar hennes ekonomi. Någon som har en aning om hur vi ska gå tillväga i det läget?
Din sanering bör inte påverka hennes ekonomi något nämnvärt.
Du får behålla för att betala din del av kostnaderna. Om du tjänar mest, får du behålla mer. Men om hon tjänar mer, så räknar man att hon behöver bidra mer till hushållet.

Missade att mitt belopp att betalade har sänkts nu från januari 2026 så råkade betala in 350kr för mycket.

min son fyller 7 iår så därför blir större belopp över

undra vad som händer med dem? :/

Ville inte starta en ny tråd om detta så tar det här.

Jag fick ett brev från KFM om att en av mina banker jag hade skuld hos inte ville ha mera pengar från mig så jag fick pengar återbetalda.

Är det för att dom tycker att det kostar för mycket i administration att hantera detta eller varför vill dom inte ha mera pengar från mig? :D

Jag blev ju glad att få tillbaka lite pengar men känns lite konstigt.

Fråga banken :)

Ville inte starta en ny tråd om detta så tar det här.

Jag fick ett brev från KFM om att en av mina banker jag hade skuld hos inte ville ha mera pengar från mig så jag fick pengar återbetalda.

Är det för att dom tycker att det kostar för mycket i administration att hantera detta eller varför vill dom inte ha mera pengar från mig? :D

Jag blev ju glad att få tillbaka lite pengar men känns lite konstigt.

Vilken bank var det?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp