Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Var detta någon mindre borgenär som omprövat? Kan inte tänka mig att dom stora: Intrum, Rivertyt, Lowell etc börjar omprövar för dessa belopp. ca 48000-60.000 kr mer netto i betalningsutrymme per år ska ha vara gränsfall (ca 4000 - 5000 kr i månaden).
Låter nästan som att någon borgenär försökte jävlas bara för att när man omprövar dessa belopp.

Hursomhelst: Stort grattis till att bli klar med skuldsaneringen! :) hoppas du kommer på fötter och kryar på dig mentalt också. Dessa eviga skulder är påfrestande

Var detta någon mindre borgenär som omprövat? Kan inte tänka mig att dom stora: Intrum, Rivertyt, Lowell etc börjar omprövar för dessa belopp. ca 48000-60.000 kr mer netto i betalningsutrymme per år ska ha vara gränsfall (ca 4000 - 5000 kr i månaden).
Låter nästan som att någon borgenär försökte jävlas bara för att när man omprövar dessa belopp.

Hursomhelst: Stort grattis till att bli klar med skuldsaneringen! :) hoppas du kommer på fötter och kryar på dig mentalt också. Dessa eviga skulder är påfrestande

Hej!

Ja, det var Executor som skickade in. Tror dom tog över skulden efter CashBuddy om jag inte minns fel.
Hade runt 10 andra, men dom hade inte brytt sig. Även fast det stod att alla andra borgenärer har fått ta del av ärendet. så valde ingen att hoppa på tåget.
Det var stora drakar med i min sanering också.
Kom ju in också nån månad innan skuldsaneringen var över, så paniken man hade nu när man är "ren" på pappret, men man går i tankar att dom skulle få sin omprövan beviljad.

Tack så hemskt mycket! <3 :folded:

Hej,

Jag kan se att dem har dragit på lönen summan som ska till löneutmätning,men jag kan ej se det registrerad hos KFM än,trötts att utbetalning var I fredags. Tror ni att de är okej? Eller borde jag höra av mig till någon?

Hej,

Jag kan se att dem har dragit på lönen summan som ska till löneutmätning,men jag kan ej se det registrerad hos KFM än,trötts att utbetalning var I fredags. Tror ni att de är okej? Eller borde jag höra av mig till någon?
Tar 3-5 arbetsdagar,vänta in fredag isåfall

@Lasseman hur troligt tror du att det är att det blir en ny lag när det gäller skuldsanering och det blir 3 år istället för 5 år?

Om man är sambo/gift hur påverkar det ens partner vid löneutmätning/skuldsanering? Kan Kronofogden utmäta från den andra personens konto eller ägodelar? Behöver den andra inkomma med inkomstuppgifter eller hålls dom utanför processen?

Lagstiftning får inte tillämpas retroaktivt, det är ganska grundläggande.
Gäller det även om det är bättre villkor?
Fast, om man då omprövar så bör väl nya lagen ligga till grund för beslut?

Någon som vet, hur funkar allt om du får bo i ett hus på gården av släkt. Räknas de då in att de lär hjälpa mig vid löneutmätning osv

Gäller det även om det är bättre villkor?
Fast, om man då omprövar så bör väl nya lagen ligga till grund för beslut?

Ja det borde inte ha betydelse. Det är ju inte bättre villkor för alla heller. Dom som vill ha betalt får det inte bättre.
Det kommer hanteras enligt övergångsregler. Stalltips är att man kommer ligga kvar i samma lag under hela beslutet tid.

Om man är sambo/gift hur påverkar det ens partner vid löneutmätning/skuldsanering? Kan Kronofogden utmäta från den andra personens konto eller ägodelar? Behöver den andra inkomma med inkomstuppgifter eller hålls dom utanför processen?
Någon som har erfarenhet eller vet mer hur det kan påverka ens sambo/den man är gift med vid skuldsanering om man ej har gemensamma skulder?

Kontrollerar de även en eventuell partners konton och hur mycket ”grävs” det i en respectives ekonomi?

Lagstiftning får inte tillämpas retroaktivt, det är ganska grundläggande.

Så ovanligt är det väl ändå inte? Kommer per automatik att tänka på när riksdagen tog bort preskriptionstiden för mord, dråp och vissa andra grova brott den 1 juli 2010 gällde detta retroaktivt för alla brott som begåtts från juli 85 och framåt (eftersom de inte hade nått sin 25-åriga preskriptionstid vid lagändringen).

Så ovanligt är det väl ändå inte? Kommer per automatik att tänka på när riksdagen tog bort preskriptionstiden för mord, dråp och vissa andra grova brott den 1 juli 2010 gällde detta retroaktivt för alla brott som begåtts från juli 85 och framåt (eftersom de inte hade nått sin 25-åriga preskriptionstid vid lagändringen).
Lagstiftningen tillämpas väl ändå inte retroaktivt i nämnda fall?

Det appliceras på brott som var straffbara redan före ändringen i preskription, dessutom kommer den lagstiftning som gällde vid tillfället för gärningen tas i beaktning när straffet utdöms. (Utsvävning: Palmes mördare skulle inte kunna gå ostraffad och erkänna brottet dagen efter preskription...)

Mord bestraffades länge med antingen 10 års fängelse eller livstid, trots att det redan då fanns utrymme för andra bedömningar. Denna praxis råder inte längre, gott så.

Sen är straffrätt och civilrätt väldigt väsenskilda.

(Edit: Stavning)

Senast ändrad:
@Lasseman vet du hur en eventuell partner man är gift med/sambo påverkas vid löneutmätning och skuldsanering?

Inga gemensamma lån
Partner har inga lån förutom bolån, jag står ej på bolånet
Partner Äger ingen bil

kommer dom försöka utmäta dennes tillgångar också? Eller tittar KF bara på Mina?

Tacksam för svar, troligtvis är jag ensamstående vid det tillfället det blir löneutmätning men jag vet inte hur det kommer vara med relationen ännu

@Lasseman vet du hur en eventuell partner man är gift med/sambo påverkas vid löneutmätning och skuldsanering?

Inga gemensamma lån
Partner har inga lån förutom bolån, jag står ej på bolånet
Partner Äger ingen bil

kommer dom försöka utmäta dennes tillgångar också? Eller tittar KF bara på Mina?

Tacksam för svar, troligtvis är jag ensamstående vid det tillfället det blir löneutmätning men jag vet inte hur det kommer vara med relationen ännu
Svårt att ge ett svar för båda situationerna då dem är olika.

Löneutmätning är också bara en åtgärd av flera, att din partners lön utmäts finns det ingen risk för. Men om ni har ett gemensamt konto så kan din partners pengar utmätas om dem landar där.
Utmätning av bostadkan jag faktiskt inte svara på i din situation. Eventuellt så skulle bedömningen att du har bidragit till bostadsköpet göras och då kan den utmätas.
Lös egendom är dock en annan sak. Och skulle kunna utmätas.

Men fonder, ISK konton och eget konto osv ska inte vara några konstigheter.

Svårt att ge ett svar för båda situationerna då dem är olika.

Löneutmätning är också bara en åtgärd av flera, att din partners lön utmäts finns det ingen risk för. Men om ni har ett gemensamt konto så kan din partners pengar utmätas om dem landar där.
Utmätning av bostadkan jag faktiskt inte svara på i din situation. Eventuellt så skulle bedömningen att du har bidragit till bostadsköpet göras och då kan den utmätas.
Lös egendom är dock en annan sak. Och skulle kunna utmätas.

Men fonder, ISK konton och eget konto osv ska inte vara några konstigheter.
Jag har inte lagt något i kontantinsats, har inte stått som ägare eller på bolån. Jag har också endast betalat en del av kostnaden och ingenting för amortering. Äktenskapsförord finns som visar att det är enskild egendom

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp