Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Varför bryr sig ingen?

Varför gör ingen myndighet någonting åt helvetet som alla utsugare till aktörer skapat? Hur kan ett land som bryr sig om sina invånare tillåta att någon lånar ut pengar till skyhöga räntor?

Varför bestraffas inte lånebolagen som vårdslöst lånar/lånat ut pengar till människor som på något sätt hamnat fel i livet?

Hur kan en stat som bryr sig om sin befolkning, tillåta att dessa jobbar som slavar för att betala ränta på ränta utan att deras lån minskar?

Jag skäms över att tillhöra en värld där man fullständigt skiter i att man förstör för någon, så länge man gynnas av det själv. Hur kan dessa människor leva med sig själva?

Man ska ta ansvar för sina handlingar. Men hur gör man det när man behandlas så orättvist från alla håll? Räntorna ökar med raketfart och Kronofogdemyndigheten, en svensk myndighet, skickar brev på brev som någon typ av maffiaorganisation för att påminna att man har skulder som måste betalas. Påminnelseavgifter hit och dit, och helt plötsligt jobbar du gratis större delen av månaden för att du blir "påmind" av skulder som du vet existerar, men som du behöver längre tid på dig att betala klart.

Sedan ska vi inte glömma den här arroganta stilen dom flesta inkassobolag kör med. Ibland känns det som om det är vi som kräver dom på pengar och inte tvärtom.

Jag lider med alla som fastnat i skuldfällan. Jag hoppas ingen gräver ner sig i sin ensamhet. Det finns en väg ut ur det här. Låt oss visa kräken att man inte kan lura oss ytterligare en gång!

Ja det kan man undra hur det kan vara så! Man sparkar på de som redan ligger. Jag tror att Fi borde granska hårdare de aktörer som finns. De flesta som beviljar sms lån kan trots den höga räntan ändå vara den hjälpande handen man behöver ibland men det finns några som absolut inte borde få ha kvar sin verksamhet, jag menar de som helt enkelt gillrar en fälla åt oss som ibland är i akut behov av pengar. man lånar och är glad att det löste sig för stunden för att lite senare inse att lånet bara växer och växer. Håller med om det egna ansvaret, men ibland är man så hårt pressad att man inte ser andra alternativ än att ta ett dåligt sms lån.

Varför gör ingen myndighet någonting åt helvetet som alla utsugare till aktörer skapat? Hur kan ett land som bryr sig om sina invånare tillåta att någon lånar ut pengar till skyhöga räntor?

Varför bestraffas inte lånebolagen som vårdslöst lånar/lånat ut pengar till människor som på något sätt hamnat fel i livet?

Hur kan en stat som bryr sig om sin befolkning, tillåta att dessa jobbar som slavar för att betala ränta på ränta utan att deras lån minskar?

Jag skäms över att tillhöra en värld där man fullständigt skiter i att man förstör för någon, så länge man gynnas av det själv. Hur kan dessa människor leva med sig själva?

Man ska ta ansvar för sina handlingar. Men hur gör man det när man behandlas så orättvist från alla håll? Räntorna ökar med raketfart och Kronofogdemyndigheten, en svensk myndighet, skickar brev på brev som någon typ av maffiaorganisation för att påminna att man har skulder som måste betalas. Påminnelseavgifter hit och dit, och helt plötsligt jobbar du gratis större delen av månaden för att du blir "påmind" av skulder som du vet existerar, men som du behöver längre tid på dig att betala klart.

Sedan ska vi inte glömma den här arroganta stilen dom flesta inkassobolag kör med. Ibland känns det som om det är vi som kräver dom på pengar och inte tvärtom.

Jag lider med alla som fastnat i skuldfällan. Jag hoppas ingen gräver ner sig i sin ensamhet. Det finns en väg ut ur det här. Låt oss visa kräken att man inte kan lura oss ytterligare en gång!

"Jag skäms över att tillhöra en värld där man fullständigt skiter i att man förstör för någon, så länge man gynnas av det själv". Du kan väl börja med att förklara hur du tänker när du tar lån utan att ha för avsikt och förmåga att återbetala på avtalad förfallodag? Och därmed förhindrar att låneföretagen får in sina pengar på avtalad tid och kan låna ut pengarna till någon annan.

Jag är fullständigt övertygad om att låneföretagen ser dig som kräk precis som du ser dem som kräk!

Jag har dragits i över 20 år men dålig ekonomi, p g a naivitet i samband med en skilsmässa. Jag skulle varit skuldfri för länge sedan om jag hade fått ett lån med vettig ränta, tyvärr har UC med sin konstiga scoring motarbetat detta, det blir ett moment 22 av det hela. Nu är jag på väg ut ur skuldträsket, men jösses vad många miljoner jag har lagt under dessa år på "dåliga lån". Under dessa år har inget gått till lyxkonsumtion, utan jag har enbart kämpat för att överleva, har aldrig köpt en semesterresa. Jag har överlevt för att jag jobbat som en tok och kunnat tjäna pengar. Jag skulle släppt att till KFM för 20 år sedan och rett upp det hela, men var för rädd.

Dock har jag under resans gång lärt mej en hel del. Vi har en lagstiftning mot ockerräntor, men den tillämpas inte. DI (datainspektionen) ser heller inte till att regler och lagar följs, nästan inga anmälningar resulterar i reprimander. Jag har bl a anmält att fordringsägare inte skickar ut denunitationsbrev när skuld säljs vidare, till exempelvis inkassobolag. Svea Inkasso tillämpar dessutom s k blank förfrågan (ingen annan gör det) när de ska skicka ett ärende till KFM, vilket förstör hela kreditbetyget hos UC för ett år framåt.

Ett vettigt förslag som presenterades för ett par år sedan är att KFM inte ska driva in småskulder:

http://www.dn.se/ekonomi/toppolitiker-vill-stoppa-indrivning-av-smaskulder/

Att kronofogden skickar "brev på brev" är väl ändå bra.. Hur skulle du annars veta hur mycket det är dom ska driva in osv.. Borgenärerna kan återkalla verkställigheten och sedan ansöka om den igen om något år när det är mer lönsamt.. att hålla gäldenären helt ovetandes om vad det är kronofogden har i uppdrag att verkställa betalning av vore inte så sunt.

Att kronofogden skickar "brev på brev" är väl ändå bra.. Hur skulle du annars veta hur mycket det är dom ska driva in osv.. Borgenärerna kan återkalla verkställigheten och sedan ansöka om den igen om något år när det är mer lönsamt.. att hålla gäldenären helt ovetandes om vad det är kronofogden har i uppdrag att verkställa betalning av vore inte så sunt.
Håller helt med. KFM är bra att ha att göra med, men de måste följa lagar och de riktlinjer som de fått.

Jag är fullständigt övertygad om att låneföretagen ser dig som kräk precis som du ser dem som kräk!
Hej rua, tvivlar på att låneföretagen ser sina kunder som kräk även om man inte kan betala i tid. Betalar man inte i tid så tjänar de ännu mer pengar tror du inte? I den bästa av världar så betalar alla sina skulder i tid. När det gäller sms lån som har marknadens sämsta villkor så är kunderna oftast redan ekonomiskt utsatta människor. Det kan omöjligt smslån-företagen inte känna till. Så de flesta har en policy hur de ska göra när kunden inte betalar i tid, att erbjuda avbetalningsplan är t ex ett sätt.

Men tyvärr finns det några som har riktigt usla villkor/policy och enligt mig borde de inte få bedriva verksamhet. De lånar till alla och utan en ordentlig kreditbedömning... då får man räkna med att inte få betalt på förfallodatumet.

Känner inte till geronimos situation men tror inte att ngn enda människa skaffar sig skulder för att det är kul. Och struntar att betala dem för att de är kul.

Det var inte så jag menade. Jag tänkte mer på att man agerar indrivare för en skitbransch utan att kritisera denna tillräckligt mycket. Som myndighet är man skyldig att ringa i klockan så fort man märker att en stor del av breven som skickas ut tillhör samma "avdelning".

"Jag skäms över att tillhöra en värld där man fullständigt skiter i att man förstör för någon, så länge man gynnas av det själv". Du kan väl börja med att förklara hur du tänker när du tar lån utan att ha för avsikt och förmåga att återbetala på avtalad förfallodag? Och därmed förhindrar att låneföretagen får in sina pengar på avtalad tid och kan låna ut pengarna till någon annan.

Jag har alltid försökt göra rätt för mig. Precis som majoriteten av folket på det här forumet. Man började lite smått, för att hålla igång ett spelberoende, sedan för att undvika KFM. Så höll det på under 3-4 år. Man arbetade som en hund för att betala av sina skulder. Efter en kortvarig utmätning återstår "endast" 70 tusen kronor att betala av på mina skulder. Jag har ALDRIG hamnat efter med mina åtaganden en längre period, men har andra gjort det förstår jag dom. Varför ska man vara schysst mot en bransch som själva skiter i om kunderna betalar tillbaka pengarna i tid, med tanke på den låga kreditvärdigheten hos många som tar lånen?

Jag tror inte du hamnat på botten ännu. Annars hade du inte skrivit så. Eller så har du helt enkelt kunnat kontrollera dig själv.

Vägen dit är lång. Den tar hederliga människor och förvandlar dessa till monster på vägen. Det är först när man tar sig ur dvalan som man blir av med förbannelsen. Det är först då man inser hur dum man varit. Det är först då man inser att man håller på att slukas in i ett hål av förtvivlan. Tror du att någon som inte vill göra rätt för sig känner så? Tror du att någon lyckas låna under 4 år om den inte haft det som avsikt att betala lånen den tagit?

När den här resan började var man helt enkelt för blind för att förstå. Man målade in sig i ett hörn utan att märka av det förrän det hade gått för långt.

Medkänsla. Det var det min text handlade om. Jag kände bara för att skriva av mig. Jag vet hur många känner sig just nu i sin ensamhet. Man stänger in sig själv i sitt hem. Vännerna slutar ringa som dom gjorde förut, även de har ju märkt att man har tankarna på annat håll. Man vill mer än allt hålla på med aktiviteter men avsaknaden av pengar gör det omöjligt. Humörsvängningarna tränger sig fram. Oron för att misslyckas på en betalning leder till slut att man blir sjuk. Jag önskar inte den perioden min värsta fiende.

Jag erkänner att jag varit en idiot. Men ett kräk? Nej, där har du helt fel. Som jag ser det har jag utnyttjats. Precis som ett barn lockas med godis hade jag inte lärt mig att undvika "främlingarna". Nu har jag gjort det. Jag har förändrat mig själv till att vara mer "vaksam". Men människorna utan samvete kommer tyvärr aldrig att förändras.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp