Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Varför bryr sig ingen?

Det sas här i det här forumet förut att Vivus har beviljat lån trots utmätning men det är i o f inte samma som sanering men ändå!

Det sas här i det här forumet förut att Vivus har beviljat lån trots utmätning men det är i o f inte samma som sanering men ändå!

Nä skillnaden är otrolig.. Sett ur kreditgivarens perspektiv är det också sämre, framförallt om man lyckats bevilja krediten mellan beslutet att inleda skuldsanering (en tidpunkt då kronofogden bedömt att man i alla fall ska kika vidare på ärendret, all ränta fryses osv) och beslut att bevilja skuldsanering. Lyckas man låna ut till någon i det läget så kallas skulden för prekluderad, det innebär att den omfattas av skuldsaneringen, men inte av den avbetalningsplan som kan finnas i skuldsaneringen, så när skuldsaneringen är över sår det bara vackert att avskriva skulden utan att fått en spänn.

Men om man nu har skuldsanering och går till Pantbanken, rätta mig nu om jag har fel har det inte då gjorts en utmätning så det inte ska finnas något att pantsätta/sälja?

Man kan söka och få skuldsanering utan att ha haft något hos kronofogden, det är fullt möjligt.. det är även ganska sällan att kronofogden gör hembesök hos folk.. man gör det i princip om man har någon info som säger att det kommer finnas något att hämta av värde.. så de allra flesta som har utmätning och sen kanske skuldsanering, kommer inte att ha haft någon förättningsutmätning i hemmet innan.. så det kan finnas gott om prylar att pantsätta eller sälja. Dessutom är det ju otroligt mycket mer grejjer som går att pantsätta och sälja på egen hand, än vad kronofogden mäter ut.. Du kan ju sälja någon gammal frysbox du inte använder för ett par hundra kr, den kommer kfm inte ta, exempelvis. Pantsätta en klocka värd någon tusenlapp funkar, men det är inte kronofogden brukar mäta ut..

Du ska i alla fall ha en stor eloge för att du försökte hjälpa dina bekanta önskar att jag hade haft någon som dig när jag låg som mest risigt till med lån upp över öronen, inget hos kfm dock.

Vivus och onea nämndes. Kan någon förklara för mig varför någon som nekas 2000 kr hos övriga aktörer, blir godkänd maxbeloppet hos dessa. Varför gör man såhär? Det är otroligt trist att se den här bristen på samvete.

Hos Vivus finns inget samvete alls de har ju 30 dagars lån och du kan ju inte månads avbetala skulden som du kan hos Onea. Däremot kan du förlänga och förlänga i all evighet till otroligt höga kostnader pengar som du aldrig får tillbaka. Du får också erbjudanden om att höja ditt lån när du i deras ögon har förlängt tillräckligt länge vilket skuldsätter dig ännu djupare och ger dig ännu högre förlängningsavgifter jag gick med det när jag hade lån hos Vivus att få några tusenlappar extra gjorde att jag inte tänkte på den ännu högre förlängningsavgiften månaden efter. För inte kunde jag lösa lånet månaden efter de hade ju "sett" att jag förlängt i 11 månader . Dessutom kan jag inte förstå deras resonemang vad gäller att erbjuda avbetalningsplan enligt deras villkor, vissa får avbetalningsplan utan att förlänga alls och kan sedan när det är slutbetalt låna max igen. Andra blir erbjuden avbetalningsplan när de förlängt 1 år till dem hörde jag. Sedan finns de de som aldrig blir erbjuden avbetalningsplan inte ens när det går till deras inkasso utan skickas till KFM.:mad::mad::mad::mad::mad:

Om jag blir erbjuden avbetalningsplan hos Vivus efter en 12 månaders förlängning av mitt lån på 14 700 kr så skulle det set så här:
12 x 1995 kr förlängningsavgift = 23 940 kr
Avbetalningsplan tills lånet är betalt = 14 700 kr
Då har Vivus fått totalt 38 640 för ett lån på 14 700 kr
Är inte det en bra affärsidé att tjäna pengar på så säg.

Och egentligen vill jag inte göra mig till ngt offer för det är jag som har lånat och självklart ska man betala tillbaka. Det är bara deras sätt som jag vänder mig mot för deras så kallade Inkasso (vilken funktion uppfyller de egentligen!) låter dryga och nedlåtande och säger saker i stil med att men du visste ju att lånet är på 30 dagar samtidigt så beviljar de lån när ingen annan gör det... så lite fullt är det

Ja de har verkligen en djävulsk afffärsidé de lånar ut till de redan ekonomiskt svaga på 30 dagar tillåter förlängning för de vet att de tjänar ännu mer på sina låntagare på detta sätt och sedan helt godtyckligt beviljar de avbetalningsplan till några när de tjänat tillräckligt mycket på dem. Det är bara inte lite fult det är mycket fult

Såg detta på Vivus sida: Behöver du låna högre belopp under en längre tid klicka här och klickar man så kommer man till Onea har det stått så tidigare? Det är ungefär som dom vill säga hos oss kan du bara låna på 30 dagar men du kan förlänga till hög kostnad utan möjlighet till avbetalningsplan oavsett vad som står i våra villkor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp