Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Varför står det att skuldsanering pågår fortfarande?

V.I.P
Poäng: 537
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
401
Poäng
537
Min skuldsanering startade 6 september 2021, och avslutades alltså igår. När jag loggar in på Kronofogdens hemsida står det:

Startdatum
6 september 2021
Beräknat slutdatum
Den sista september 2026

Varför står det att den fortfarande pågår och beräknat slutdatum sista september 2026 när den fastställdes till 5 år? Är det någon som vet? Sista två åren var betalplanen 0 kr då det fastställdes att jag bara skulle betala 3 av 5 år. Så det finns ju ingen utgående betalning till borgenärerna väntandes heller. Borde inte skuldsaneringen stå som avslutad idag?

@Lasseman kanske vet. Det står samma för mig, dvs ett datum mitt i månaden men att skuldsaneringens beräknade slutdatum är den sista i månaden. Kanske räknar man hela månader helt enkelt då betalning alltid ska ske den siste (även om du nu råkar ha 0 i betalplan)?

Såhär tror jag att det är: Men jag är inte 100% säker på det.

De flesta säger att en skuldsanering är 5 år. men en skuldsanering är egentligen innevarande månad + 5 år från att man får inledande skuldsanering om man ska vara korrekt. Det är därför det står på mina sidor att skuldsaneringen avslutas sista i månaden för alla.

Första månaden när man får inledande betalar man inget.

Får man inledande 10 september är det 5 år från 1 Oktober.
Får man inledande 20 September så är det 5 år från 1 Oktober med.

Skuldsanering avslutas då sista september 5 år senare.

Däremot skuldsaneringsanmärkningen försvinner efter prick 5 år och inte beslutsmånad + 5 år.

Kanske någon kan rätta mig om jag har fel. men det är min uppfattning om det inte står fel på mina sidor just vid förkortat betalplan. Har man 5 år betalplan är sista betalningens förfallodag sista september i detta fall
Hur som helst: Grattis till att snart bli klar! :)

Senast ändrad:
@Lasseman kanske vet. Det står samma för mig, dvs ett datum mitt i månaden men att skuldsaneringens beräknade slutdatum är den sista i månaden. Kanske räknar man hela månader helt enkelt då betalning alltid ska ske den siste (även om du nu råkar ha 0 i betalplan)?

Kollade lagen, där står det inget direkt om det, närmaste jag hittade är att betalning ska ske månsdsvis typ.
Din slutsats är väl inte helt osannolik. Det känns lite som ett lyxproblem ha dock

Min skuldsanering avslutades nu i mars, jag gjorde sista betalningen i mars. Hade fem år skuldsanering.

När jag var hos Swedbank en månad efter för att söka samlingslån så skulle jag få avslag för min skuldsanering låg kvar internet i deras system och skulle försvinna nu i september.

Bankerna ser ut att ha sina egna system när en skuldsanering försvinner. När jag gjorde gick in på creditsafe och tittade på mig och beställde utdrag från UC så var jag ”nollad” och hade inga betalningsanmärkningar.

Min skuldsanering avslutades nu i mars, jag gjorde sista betalningen i mars. Hade fem år skuldsanering.

När jag var hos Swedbank en månad efter för att söka samlingslån så skulle jag få avslag för min skuldsanering låg kvar internet i deras system och skulle försvinna nu i september.

Bankerna ser ut att ha sina egna system när en skuldsanering försvinner. När jag gjorde gick in på creditsafe och tittade på mig och beställde utdrag från UC så var jag ”nollad” och hade inga betalningsanmärkningar.

Vad finns att samla efter avslutad skuldsanering?

Det ligger kvar hos bankerna 6 månader efter en avslutat skuldsanering fick jag som svar via Lendo.

Det är ju konstigt då, nät jag fick ett skiterbjudande från en bank bara, fast jag är helt ren i papprena jag frågade ju lendo varför fick som svar du måste vänta 6 månader för att få erbjudande från bankerna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp