- Meddelanden
- 1 394
- Mottagna reaktioner
- 590
- Poäng
- 597
Nej om sambo äger halva huset(delägare)Jo men det kan de väl?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Nej om sambo äger halva huset(delägare)Jo men det kan de väl?
Känner igen mig- folk har ingen aning om vilken jobbig ekonomisk situation jag (utmätning) är i. Eller så finns d såna som är nyfikna o ringer KFM (det är ju offentliga uppgifter)…. Vad vad vet jag om mina kollegors ek situation? Vem bryr sig? Håller med dig! Eg skulle man vara med öppen - tänk att droppa vid fikabordet att ”tyvärr kan jag inte köpa nåt nu, jag sitter hos KFM”. Det hade varit nåt!. O vem har sagt att alla vill ha villa (Volvo o vovve)??? Inget för mig! Vill inte ha barn heller .Brukar få frågan om varför jag inte köpt hus än, då jag tjänar bra och snart är 30.🙄
De har inte en aning om att man sitter i rävsaxen, och hade jag inte varit väldigt privat av mig i allmänhet hade jag kanske berättat, men är sällan särskilt öppen. I denna bransch är ens rykte väldigt dyrbart.
Ja delägd egendom går bra, blir ett indragningsförfarande med stöd av ub 8:8Nej om sambo äger halva huset(delägare)
Lasseman-kan du vara snäll och förklara det lite bättre,det är mycket viktigt för mig.Ja delägd egendom går bra, blir ett indragningsförfarande med stöd av ub 8:8
Aj aj aj då kan det vara kört om man är i en sån situation juJa delägd egendom går bra, blir ett indragningsförfarande med stöd av ub 8:8
Äger man ett hus tillsammans så kan ju bara den del som gäldenären äger utmätas. Som regel går det inte att sälja andelen, utan man beslutar om att hela huset ska säljas.Lasseman-kan du vara snäll och förklara det lite bättre,det är mycket viktigt för mig.
Det menade jag också-alltso om jag är skyldig 600000 och det blir 1000000 sen huset såldes min sambo får 500000 och jag fortfarande har en skuld på 100000?Äger man ett hus tillsammans så kan ju bara den del som gäldenären äger utmätas. Som regel går det inte att sälja andelen, utan man beslutar om att hela huset ska säljas.
Den som inte har skulder får ut pengarna för sin andel
Har jag rätt- eller?Det menade jag också-alltso om jag är skyldig 600000 och det blir 1000000 sen huset såldes min sambo får 500000 och jag fortfarande har en skuld på 100000?
Om man bortser från hur kostnaderna tas ut så stämmer det.Det menade jag också-alltso om jag är skyldig 600000 och det blir 1000000 sen huset såldes min sambo får 500000 och jag fortfarande har en skuld på 100000?
Tack Lasseman,du är så hjälpsam, och för övrigt här på forumet finns många underbara människor och du är en av dem!Om man bortser från hur kostnaderna tas ut så stämmer det.
Känner igen mig- folk har ingen aning om vilken jobbig ekonomisk situation jag (utmätning) är i. Eller så finns d såna som är nyfikna o ringer KFM (det är ju offentliga uppgifter)…. Vad vad vet jag om mina kollegors ek situation? Vem bryr sig? Håller med dig! Eg skulle man vara med öppen - tänk att droppa vid fikabordet att ”tyvärr kan jag inte köpa nåt nu, jag sitter hos KFM”. Det hade varit nåt!. O vem har sagt att alla vill ha villa (Volvo o vovve)??? Inget för mig! Vill inte ha barn heller .
Villa vill jag nog ha någon gång.Känner igen mig- folk har ingen aning om vilken jobbig ekonomisk situation jag (utmätning) är i. Eller så finns d såna som är nyfikna o ringer KFM (det är ju offentliga uppgifter)…. Vad vad vet jag om mina kollegors ek situation? Vem bryr sig? Håller med dig! Eg skulle man vara med öppen - tänk att droppa vid fikabordet att ”tyvärr kan jag inte köpa nåt nu, jag sitter hos KFM”. Det hade varit nåt!. O vem har sagt att alla vill ha villa (Volvo o vovve)??? Inget för mig! Vill inte ha barn heller .
Jag vill inte bo i hus, familjen har tjatat men jag vägrar. Vill bo i lägenhet. Skulle aldrig ha tid att sköta trädgård, tomt, klippa gräs, fixa etc, så mkt som jag jobbar. Vill komma hem och inte ha massa såna måsten som väntar.Alla vill väl inte ens bo i hus så det är ju lite konstigt att anta.
Har du sökt skuldsanering,?innan hade jag väldigt ordnad ekonomi och skötte den precis som man ska . Sen hände det lite saker som gjorde att jag gick ut och festade mer och även reste väldigt mycket utomlands . Hade en bra lön ! Men ville ändå ha mer ! Hade vid det tillfället en bostadsrätt som var värd va 800-900k ! Och har belånad på ca 500k . Så när jag tog privat lånen så kände jag att jag hade utrymme med tanke på bostaden . Men går ju som väldigt många andra märkt så går det väldigt snabbt år fel håll . Sålde bostaden och fick väck en del . Men gick ändå inte ! Jag skämdes väldigt mycket i början faktiskt när jag kom till kronofogden . Sen tillslut efter ca 2.5 år hos kronofogden tog jag beslutet att berätta för föräldrarna att jag var hos kronofogden . Jag trodde aldrig dom skulle ta det så pass bra som dom gjorde ! Absolut det bästa beslutet jag tagit !
Hur har du lyckats då, jag får inte det att gå ihop så löneutmätning blir det.Farligt och farligt, handlar mer om att ifall jag skulle hamna hos kronofogden med de belopp och räntor jag har idag hade det mest troligt blivit så att jag aldrig hade kunnat bli skuldfri någonsin i hela mitt liv pga räntor+dröjsmålsränta.
Medans i nuläget så går det sakta men säkert ner![]()
Så skönt att höra ! Det finns ett slut.Bästa jag gjort för mitt eget mående! Skäms inte d minsta - d jag skäms över är att jag inte hade bättre omdöme än att ta massa sms - och blancolån för att konsumera… Jag som är så välutbildad, bra jobb o lön, fantastiskt liv i övrigt. SÅ korkad var jag…Den dagen (juni 2023) jag är helt skuldfri o utmätning avslutad kommer jag aldrig nånsin ta ett lån. Bor i en billig stor hyresrätt (som jag fick trots min ekonomiska situation). Men alla tycker o känner olika så klart. Så i juni 2023 har jag min grundlön på 32000kr o noll kr i utmätning. Längtar.
Yes sökte semptember förra året och avslag i oktober , sökte sen 11 maj och dom beräknas ringa om ca 2 veckor !Har du sökt skuldsanering,?
Trollat varje månad för att gå runt tidigare, vilket såklart inte är bra och bara får skulderna att öka.Hur har du lyckats då, jag får inte det att gå ihop så löneutmätning blir det.
Det tar ju slut till slut
Nej om sambo äger halva huset(delägare)
Så är det! På Mina Sidor kfm finns en skuldprognos-uträknare, använd den. Jag fick drösvis m brev fr inkasso o kfm när jag släppte allt. Obehagligt men även en ögonöppnare: jag hade ingen koll på hur mkt jag ev hade i skulder… Till allt hade landat hos kfm. Då lättade allt rent mentalt.Så skönt att höra ! Det finns ett slut.
Har du fått besked fr kf om när det är slut el räknar du på det själv.
Jag är också välutbildad bra lön låg hyra men livet en traumatisk händelse kom, som jag skrivit tidigare. Nu kommer det mycket inkasso o avbetalningsplaner blir dyrt... så det blir löneutmätning o sen söka igen skuldsanering.
Hoppas bli fri om 5-7 år helst är 60 nu.
Hur länge kommer det kravbrev tills det hamnar hos kronofogden ?Så är det! På Mina Sidor kfm finns en skuldprognos-uträknare, använd den. Jag fick drösvis m brev fr inkasso o kfm när jag släppte allt. Obehagligt men även en ögonöppnare: jag hade ingen koll på hur mkt jag ev hade i skulder… Till allt hade landat hos kfm. Då lättade allt rent mentalt.
Hoppas dom inte ringer för att meddela att dom inte kan bevilja din ansökanYes sökte semptember förra året och avslag i oktober , sökte sen 11 maj och dom beräknas ringa om ca 2 veckor !
Kommer inte ihåg - d var såna mängder så jag slutade öppna allt fr inkasso o öppnade h jag bara brev fr KFM.. Det var ingen rolig period.Hur länge kommer det kravbrev tills det hamnar hos kronofogden ?
Du kan räkna med ett antal påminnelser via mejl, brev och att de ringer och när det hamnar hos Kfm minst tre brev per skuld.Hur länge kommer det kravbrev tills det hamnar hos kronofogden ?
Jag håller på att betalar av min småskulder tills besked om sanering kommer, rätt eller fel vet jag inte men känns bättre att betala det jag kan iaf.Är det vanligast att man släpper alla sina skulder till Kfm eller brukar vissa betala vidare på ex småskulder sms lån osv samtidigt? Kanske inte spelar någon roll tänker jag om målet i slutändan är skuldsanering kanske allt ska till Kfm?
Lycka till. Hör av dig.Yes sökte semptember förra året och avslag i oktober , sökte sen 11 maj och dom beräknas ringa om ca 2 veckor !
Hur lyckades du få skuldsanering?Farligt är det inte. KFM som myndighet och de som jobbar där är bra människor. Har själv stött på bara fina människor. Både då jag hade löneutm o senare skuldsanering. Självklart som på alla arbetsplatser finns de som borde göra nått annat.
Då utmätningen är igång är det skönt att veta vad du har att röra dej med varje månad och du kan sluta (el är ju tvungen) jaga lån. Börja planera så de pengar du har räcker till det som är tänkt.
Det jobbiga är skammen att man inte reder sin egen ekonomi. Speciellt då man är medelålders. Att se sin lönespec (o veta att lönekontoret vet om att man har utmätning är jobbigt i en liten kommun där alla känner alla..Men även dom har tystnadsplikt) o se hur mkt pengar man eg skulle haft om man tänkt efter...
Är skulden liten så blir den ju betald relativt snabbt med utmätning men är den stor så kan du få gå många år då räntorna gör att skulderna ökar trots löneutmätning. Finns ju som inget stopp så länge skulderna fortf finns kvar.
Du blir väldigt begränsad i vad du kan göra. En el flera anmärkningar sätter stopp för det mesta som tex ta abonnemang, hyreskontrakt osv. Rätt som det är får du en stor utgift hos tandläkaren el kanske behöver glasögon. Nu kan man ju begära hos KFM att få behålla pengar till just det men det är ändå lite känslan av att tigga.
Sökte du via ek skuldrådgivningen samma handläggare?Hoppas dom inte ringer för att meddela att dom inte kan bevilja din ansökan
Rent krasst så ska man inte gynna någon borgenär då du förmodligen tagit med dom i din ansökan men jag betalade också på någon mindre skuld innan inledande tog dock inte med dom i min ansökan.Jag håller på att betalar av min småskulder tills besked om sanering kommer, rätt eller fel vet jag inte men känns bättre att betala det jag kan iaf.
Som sagts innan så är skuldsanering inte en rättighet.Hur lyckades du få skuldsanering?
Löneutmätning ska ju ta slut ngn gång även m stora skulder, sägs det.
Annars är det ju fruktansvärt för de/mig som har stora skulder och höga räntor.
Då är det fel ngnstsns om man på äldre dagar inte får hjälp m skuldsanering
Det är skulder jag inte har tagit med och tror det var ditt inlägg i skuldsaneringstråden där det stod att du gjort så som gjorde att jag också betalar av de små.Rent krasst så ska man inte gynna någon borgenär då du förmodligen tagit med dom i din ansökan men jag betalade också på någon mindre skuld innan inledande tog dock inte med dom i min ansökan.
Jag kände att små summor på någon/några tusen kändes fel att släppa för att sen förränta sig vid en ev löneutmätning så jag valde att betala av dom och betala på mitt CSN då jag hade råd med det efter att ha släppt det mesta till Kfm.Det är skulder jag inte har tagit med och tror det var ditt inlägg i skuldsaneringstråden där det stod att du gjort så som gjorde att jag också betalar av de små.
Ja det är så jag resonerar också, rätt eller fel det får visa sig.Jag kände att små summor på någon/några tusen kändes fel att släppa för att sen förränta sig vid en ev löneutmätning så jag valde att betala av dom och betala på mitt CSN då jag hade råd med det efter att ha släppt det mesta till Kfm.
Jag blev beviljad skuldsanering så det borde inte vara fel. På något vis så visar man att man vill göra rätt för sig så långt det går.Ja det är så jag resonerar också, rätt eller fel det får visa sig.
En löneutmätning fortsätter så länge skulden finns kvar hos KFM.Hur lyckades du få skuldsanering?
Löneutmätning ska ju ta slut ngn gång även m stora skulder, sägs det.
Annars är det ju fruktansvärt för de/mig som har stora skulder och höga räntor.
Då är det fel ngnstsns om man på äldre dagar inte får hjälp m skuldsanering
Det vet man aldrig , kan mycket väl bli så att man får söka 4-5 gånger innan det går igenomHoppas dom inte ringer för att meddela att dom inte kan bevilja din ansökan
Det har ju gått längre tid , skulderna har ju blivit äldre ! Har mailat alla bolagen och bett om fryst ränta som dom vägrat . Försökt jobba övertid . Mycket mer kan man inte göra när man har utmätningLycka till. Hör av dig.
Vad har du gjort nu för att förbättra det hela, tänker på 1a avslaget, vad är skillnanden nu i ansökan?
Kommer söka tills det går igenom , skulle det ta 3-4 år tills så får det göra det ! Men just nu så lever jag rätt så hyfsat med utmätningen eftersom det kommer in två inkomster i hushålletHoppas dom inte ringer för att meddela att dom inte kan bevilja din ansökan
Tycker det känns bättre att räkna med ett avslag så blir man inte så besviken när beskedet kommer. Själv är jag helt inställd på avslag och utmätning istället men det känns ok det också. Det är ju gratis att söka så bara att vänta ett tag och prova igen.Det vet man aldrig , kan mycket väl bli så att man får söka 4-5 gånger innan det går igenom
Har du då mejlat inkasso eller där skulden fanns från början?Det har ju gått längre tid , skulderna har ju blivit äldre ! Har mailat alla bolagen och bett om fryst ränta som dom vägrat . Försökt jobba övertid . Mycket mer kan man inte göra när man har utmätning