Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vart börjar man?

Kunnig medlem
Poäng: 207
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
66
Poäng
207
Hej,

Har skulder som ligger hos Kronofogden, och utmätning på lön.

Men känns som skulderna knappt minskar pga räntorna. Sen har jag privata skulder till närstående som jag mår riktigt illa över att inte kunna betala av.

Nu vill jag verkligen börja ta tag i detta så man någonsin kan se ett ljus i tunneln, för just nu känns det bara mörkt och meningslöst.

Börjar man med en skuld och budget rådgivare i sin kommun? Eller andra tips?

Hej,

Men känns som skulderna knappt minskar pga räntorna. Sen har jag privata skulder till närstående som jag mår riktigt illa över att inte kunna betala av.

Nu vill jag verkligen börja ta tag i detta så man någonsin kan se ett ljus i tunneln, för just nu känns det bara mörkt och meningslöst.

Att boka möte med budget- och skuldrådgivare är en utmärkt start.
Ni kommer att gå igenom läget och du kommer få råd om vad man kan göra, t ex ansöka om skuldsanering eller annat.

Hej,

Hur pass stora skulder rör det sig om?

Allt som allt ca 800 k inklusive studielån.

Självklart vet jag att Google finns så man kan söka där osv vilken hjälp och råd man kan få.

Men då jag vet att många här sitter i samma sits så skrev jag här, det känns bättre på något vis.

Nä CSN skulden är väl fortfarande ett lån så att säga, inte hos KF alltså.
Annars är allt hos KF förutom privata skulder.

Om du är ute efter skuldsanering så se till att dina privata skulder också skickas till KF, därmed ökar din totala skuld och chans till skuldsanering, du kommer inte få skuldsanering ifall du bedöms kunna betala tillbaka skulderna inom 15 år, så se till att så mkt som möjligt är hos KF.

Om du är ute efter skuldsanering så se till att dina privata skulder också skickas till KF, därmed ökar din totala skuld och chans till skuldsanering, du kommer inte få skuldsanering ifall du bedöms kunna betala tillbaka skulderna inom 15 år, så se till att så mkt som möjligt är hos KF.
De måste inte ligga hos kf, men de ska tas med i ansökan. Inger behöver ligga hos kf.

De måste inte ligga hos kf, men de ska tas med i ansökan. Inger behöver ligga hos kf.

Jazzå, hur ska KF då veta att dessa privata skulder man anger är verkliga, för när jag gick igenom hela processen och berättade om privata skulder så sa handläggaren att de inte kan tas hänsyn till, så jag bad mina vänner skicka in till KF att jag var skyldig de pengar och så fick jag en lapp hem som vanligt som jag skrev på att det stämmer.

Jag blir inte beviljad skuldsanering.

Har du begått något brott? Vad är planen för att ta tag i skulderna då? Ska du dra tillbaka ärenden och skaffa avbetalningsplaner och betala utöver utmätning?

Har du begått något brott? Vad är planen för att ta tag i skulderna då? Ska du dra tillbaka ärenden och skaffa avbetalningsplaner och betala utöver utmätning?

Något brott? Nej verkligen inte.
Är det jag inte vet, därav att jag skrev här. Hade jag vetat exakt vad jag skulle göra så hade jag inte behövt frågat om tips och råd här.

Något brott? Nej verkligen inte.
Är det jag inte vet, därav att jag skrev här. Hade jag vetat exakt vad jag skulle göra så hade jag inte behövt frågat om tips och råd här.

Ta inte illa upp, jag frågade bara om det då det är en av orsakerna till varför man inte blir beviljad en skuldsanering. Jag undrade mest varför du säger att du inte kan få en?

Ta inte illa upp, jag frågade bara om det då det är en av orsakerna till varför man inte blir beviljad en skuldsanering. Jag undrade mest varför du säger att du inte kan få en?

Därför att Kronofogden tycker jag kan bli av med mina skulder ändå inom en överskådlig framtid.

Därför att Kronofogden tycker jag kan bli av med mina skulder ändå inom en överskådlig framtid.

Har du löneutmätning nu? Isf hur mycket får du kvar av lönen varje månad? Jag skulle ha satsat på att dra tillbaka den minsta skulden och försöka få en avbetalningsplan som är rimlig och betala den parallellt med löneutmätningen alternativt pynta in så mycket du bara kan på den minsta skulden tills den är betald (man kan ju göra egna extra insättningar och då välja vilken skuld man vill att den ska gå till) och sedan göra på samma sätt med den näst minsta skulden.

Kan du skaffa ett extra jobb? Övertid? Sälja saker?

Men det är ju lite svårt att ge råd när man inte vet mer om skulderna/situationen i övrigt.

Det kostar inget att ansöka om skuldsanering. Om jag vore du hade jag bokat möte med skuld och budgetrådgivare. Därefter hade jag ansökt om skuldsanering. Att kfm säger att du kan betala inom överskådlig tid behöver inte betyda att det faktiskt är så. Skulder på 800k plus privata skulder tror jag blir svårt att betala tillbaka via utmätning. Om du nu inte har en extremt hög lön. Hur gammal är du ?
När handläggare på skuldsaneringings enheten tar emot en ansökan så tittar dem på hur skulderna uppkommit, vad du har gjort för att kunna betala tillbaka dina skulder och hur ser din familjesituation ut osv.
Jag hade ca 800k i skuld hos kfm när jag ansökte om skuldsanering, fick avslag med motivering att jag ansågs kunna betala tillbaka inom överskådlig tid. Jag lät det gå en tid och ansökte sedan på nytt ca 1,5 år emellan och jag har idag skuldsanering, fick inledande sept 20 och slutligen beviljad sanering jan 21.
Hade jag inte blivit beviljad sanering hade jag sökt på nytt, man kan söka så många ggr man vill och så som jag ser på det, du har inget att förlora på det. Idag är det super enkelt att ansöka då du kan göra det digitalt via deras hemsida. Om du söker hjälp via budget och skuldrådgivare så kan även de hjälpa dig med ansökan. Så boka möte med dem och gå sedan in och sök!

Lycka till :)

Tack för svaren.

Vet att det är gratis att ansöka om skuldsanering, gjort det några gånger. Fick inledande för ett par år sedan, men sen avslogs den skuldsaneringen. Det var mindre roligt, upp som en sol ner som en pannkaka...:(

Ja det vore ju skönt att få beta av några skulder om dom ändå är små, skulle kännas psykiskt bättre.
Har tyvärr inte mycket av värde att sälja. Får nog börja med att boka tid hos en budget och skuldrådgivare, och sen jobba vidare därifrån.

Tack för svaren.

Vet att det är gratis att ansöka om skuldsanering, gjort det några gånger. Fick inledande för ett par år sedan, men sen avslogs den skuldsaneringen. Det var mindre roligt, upp som en sol ner som en pannkaka...:(

Ja det vore ju skönt att få beta av några skulder om dom ändå är små, skulle kännas psykiskt bättre.
Har tyvärr inte mycket av värde att sälja. Får nog börja med att boka tid hos en budget och skuldrådgivare, och sen jobba vidare därifrån.
Vad var anledningen till ditt avslag av skuldsanering för några år sedan ?

Sen undrar jag vad du menar med att hur du ska gå till väga ?
Du har redan löneutmätning så egentligen är dina möjligheter inte så många bortsett från just skuldsanering eller att öka ditt betalningsutrymme så att du kan betala mer på dina skulder.

Ett bra alternativ är att byta jobb och kanske hitta ett som ger någon eller några tusen extra.
I samband med det märker borgenärer att inga pengar kommer in via Kronofogdens löneutmätning. Kontakta då dom och säg att du är arbetslös men vill fortsätta betala direkt till dom med samma som som de fått via löneutmätningen.
De flesta krävde då att man direkt kunde betala en extra inbetalning direkt för att de skull dra tillbaka från Kfm. Eftersom det ändå hade gått ett par månader med nya jobbet/lönen så hade jag dessa pengar.

Detta lyckades jag med och det var en skön känsla för det var första gången jag kände att jag hade kontroll. Jag slapp dessutom löneutmätning vilket skulle varit skämmigt då jag gick till en liten firma och hade skrivbordet intill hon som jobbade med löner och ekonomin.

För varje skuld jag blev av med kunde jag öka betalning till de andra, de vill gärna omförhandla varje halvår och vill ha mer hela tiden.

Sen undrar jag vad du menar med att hur du ska gå till väga ?
Du har redan löneutmätning så egentligen är dina möjligheter inte så många bortsett från just skuldsanering eller att öka ditt betalningsutrymme så att du kan betala mer på dina skulder.

Ja det var därför jag frågade. Om man ev kan få en avbetalning på skulderna utan utmätning hos respektive bolag, kan man få ner räntorna. Ja frågorna är många, tänker att många här är och varit i samma sits så kan va skönt att få lufta sina tankar och tips. Men verkar va flera som bara vill dumförklara en istället , så ångrar lite att jag startade denna tråd

Ett bra alternativ är att byta jobb och kanske hitta ett som ger någon eller några tusen extra.
I samband med det märker borgenärer att inga pengar kommer in via Kronofogdens löneutmätning. Kontakta då dom och säg att du är arbetslös men vill fortsätta betala direkt till dom med samma som som de fått via löneutmätningen.
De flesta krävde då att man direkt kunde betala en extra inbetalning direkt för att de skull dra tillbaka från Kfm. Eftersom det ändå hade gått ett par månader med nya jobbet/lönen så hade jag dessa pengar.

Detta lyckades jag med och det var en skön känsla för det var första gången jag kände att jag hade kontroll. Jag slapp dessutom löneutmätning vilket skulle varit skämmigt då jag gick till en liten firma och hade skrivbordet intill hon som jobbade med löner och ekonomin.

För varje skuld jag blev av med kunde jag öka betalning till de andra, de vill gärna omförhandla varje halvår och vill ha mer hela tiden.

Ja nu är det ju inte bara att välja och vraka på jobb som är bättre betalt...
Fick ett jobb förra sommaren med löneökning på ca 2500, men eftersom min situation var med mina skulder kund e dom inte anställa mig. Det var inte heller så roligt då det var ett litet drömjobb för mig också

Ja nu är det ju inte bara att välja och vraka på jobb som är bättre betalt...
Fick ett jobb förra sommaren med löneökning på ca 2500, men eftersom min situation var med mina skulder kund e dom inte anställa mig. Det var inte heller så roligt då det var ett litet drömjobb för mig också
Beklagar verkligen! Får jag fråga varför det var ett hinder med dina skulder?

Ja det var därför jag frågade. Om man ev kan få en avbetalning på skulderna utan utmätning hos respektive bolag, kan man få ner räntorna. Ja frågorna är många, tänker att många här är och varit i samma sits så kan va skönt att få lufta sina tankar och tips. Men verkar va flera som bara vill dumförklara en istället , så ångrar lite att jag startade denna tråd
Nu förstår jag du menar alltså om man kan få skulderna återkallade från kfm och därefter göra upp en avbetalningsplan ?

Nu förstår jag du menar alltså om man kan få skulderna återkallade från kfm och därefter göra upp en avbetalningsplan ?

Ja eventuellt så, eller om det finns andra bättre ”lösningar”. Mest bara för att få lite starthjälp till att verkligen ta tag i detta nu

Ja eventuellt så, eller om det finns andra bättre ”lösningar”. Mest bara för att få lite starthjälp till att verkligen ta tag i detta nu
Jag har läst att det går att göra men det beror nog på vilket bolag det är. Ring till alla dina bolag och hör om de vill ge en avbetalningsplan. Det gäller ju att alla är villiga då löneutmätning på något tillsammans med avbetalning nog blir svårt.

ingår det säkerhetsprövning för jobb på kommunen också?
Jag har fått för mig det, har sett vissa sådana krav nämnas och förutsätter det själv när det gäller tjänster som tex arkivering/registrator med vissa juridiska kvalifikationskrav. Men å andra sidan är det väl lika bra att vara helt uppriktig, mina skulder kommer från en konkurs/näringsverksamhet och Corona, kanske är annat om skulder tex kommer från någon sorts missbruk eller brott och om det är något man kanske kan ha en dialog kring i samband med en sådan kontroll.
Skulle även vara intressant att jobba på tex Skatteverket eller Kronofogden, men där skulle jag nog bara bli skrattad åt, även om jag är kvalificerad :D

Jag har fått för mig det, har sett vissa sådana krav nämnas och förutsätter det själv när det gäller tjänster som tex arkivering/registrator med vissa juridiska kvalifikationskrav. Men å andra sidan är det väl lika bra att vara helt uppriktig, mina skulder kommer från en konkurs/näringsverksamhet och Corona, kanske är annat om skulder tex kommer från någon sorts missbruk eller brott och om det är något man kanske kan ha en dialog kring i samband med en sådan kontroll.
Skulle även vara intressant att jobba på tex Skatteverket eller Kronofogden, men där skulle jag nog bara bli skrattad åt, även om jag är kvalificerad :D

Mina skulder kommer från tidigare spelberoende så det är ju inte det bästa att komma med direkt. Men vad gör man, gjort är gjort tyvärr.

Haha nä tänkt lite lika jag också, vore rätt roligt att va handläggare på KF eller Skatteverket, men ansökan skulle nog slängas innan om läst den

Hej Jag fick avslag på min skuldsanering i december , hade då haft löneutmätning i många år. I januari hade jag 489.000 som låg hos KF, idag har jag 0.

Jag ringde runt till samtliga, förhandlade fram överkomliga avbetalningsplaner, en del bättre än den andre men samtliga drog tillbaka från kf. Jag tog ganska hög månadskostnad på några och låga på andra. Betalar in extra på de låga för att bli av med de snabbt och sen lägga över den summan på de andra.

Hursomhelst som har jag tjänat 2000 i månaden på detta mot min löneutmätning som endast täckte räntan.

Jag behövde inte betala någon summa för att de skulle dra tillbaka från kronofogden utan sa helt enkelt att jag gör första inbetalningen vid lön och direkt efter drogs det tillbaka.

Hej Jag fick avslag på min skuldsanering i december , hade då haft löneutmätning i många år. I januari hade jag 489.000 som låg hos KF, idag har jag 0.

Jag ringde runt till samtliga, förhandlade fram överkomliga avbetalningsplaner, en del bättre än den andre men samtliga drog tillbaka från kf. Jag tog ganska hög månadskostnad på några och låga på andra. Betalar in extra på de låga för att bli av med de snabbt och sen lägga över den summan på de andra.

Hursomhelst som har jag tjänat 2000 i månaden på detta mot min löneutmätning som endast täckte räntan.

Jag behövde inte betala någon summa för att de skulle dra tillbaka från kronofogden utan sa helt enkelt att jag gör första inbetalningen vid lön och direkt efter drogs det tillbaka.

Så jävla bra jobbat! :tummen::faceheart:

Snyggt!
Hur många olika skulder hade du då hos KF ungefär?

Kudos, starkt jobbat!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp