• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Vet inte riktigt vad jag ska göra

nowayback

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
48
Mottagna reaktioner
26
Poäng
92
Hej, jag är ny här.

Sedan 2013 halkade jag från ena lånet i det andra, fångade upp med samlinglån, lånade lite mer för att " ha i fall att", lånade lite mer och så fortsatte det bara.
Stödde så ex'ets spel och drogberoende tills jg inte orkade mer och stack.
I dagsläge ligger jag på 2 milj skulder, några stora (Ikano, Collector, remember, Nordax, Sevendays) och några mindre som ligger runt 7-30k). Till det kommer 2 stora kreditkort (amex & Entercard) som slår till med 120k/ st.
Jag är 49, tjänar omkring 52k före skatt, hyresrätt, inga barn, inga skatte- eller studieskulder.
Håller förstahandskontrakt sedan 2003 hos samma hyresvärd och har fast anställning hos samma arbetsgivare sedan 2008.

Sedan 6 månader när räntorna började öka gick det inte längre att avsluta månaden på noll.
Jag hade lite "undansparad" från lånen som jag kunde använda att stoppa hål med, sålde det som gick, sa upp allt som inte var nödvändig, deltog i medicinsk utvärderingar och marakandsanalyser för att få in lite extra pengar men
gick back med a 12-16k när allting är betald.
Betalar i dagsläge ca 21k i ränta, verklig amortering är 14-15k, sen tillkommer "avgifter" etc på 3-4k.

Hela nettolönen går till att betala skulder. mina levnadskostnader ligger på ca 12000 (hyran 8k, el etc på 2900).

I slutet av Augusti sökte jag hjälp av en skuldrådgivare och hen hjälpte mig att ansöka om sanering, med mitt betalninsutrymme och utan räntor skulle det ta 6,5 år att betala av allting.
Vissa banker kör med 15-27% ränta så jag amorter bara 400 från närmare i 5500 i månadsbetalning. Rådgivaren sa det finns inte en suck att jag kommer ur det hela inom överskådligt tid.

KFM bekräftade än så länge bara att de tog emot ansökan 20:e september.

Tempen på alla fordringsägare ökar så klart.
Vissa såg första månden där jag släppte allt som "betalningsfri månad", men skickar nu in förra och kommande månadens belopp.
Andra, som Collector hotar redan efter 1 missad betalning med att de kommer per 31/10 (förra och nu kommande betalning) säga upp lånet (250k) och yrka om föreläggande.
I dagsläge betalar jag inom mitt betalningsutrymme (26tKr) till Nordax, sevenday, remember och bitar av extra med resterande belopp på 2000 på nyaste skulden (30k) som jag tog i rean panik i juli för att fånga upp de första allvarliga förlutsmånanden.
Jag har fram tills nu aldrig inte betalad mina skulder, aldrig haft en enda påminnelse på något.


Vad händer om KFM inte hinner med ett eventuellt beslut om inledande innan collector eller Ikano kommer med ett förelägande? (dessa 2 är de mest aggressiva).
Vad ska jag göra när föreläggande kommer?
Ska jag ignorera dem, skriva på något eller skicka till KFM (jag vet inte vem som evt blir min handläggare),
Ska jag försöka sälja av något för att få in mer än betalningsutrymme och försöka lägga till åtminstone en liten slant på de aggressiva för att köpa lite mer tid?
Har ansökt om jämkning, men det hinner först komma med i novemberlönen.
Ska jag använda pengarna för att bita av något eller hellre skaffa en buffert antingen på et konto hos en annan bank eller kontant.

Jag känner mig helt vilse och mår dålig med tanke på att det har endast gått 1 månad sedan fordringsägarna inte fick sin månatliga betalning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Collector och Ikano kommer skickas till ngt inkassobolag efter uppsägning (om du inte betalar ikapp). Det är det vanligaste, att det går till inkasso först, innan Kf.
Håller tummarna att du hinner få inledande.
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Jag fick avslag på överklagan eftersom jag inte försökt sänka räntorna. Så försök göra det och dokumentera och skicka in, kanske hjälper. Annars är min situation väldigt lik din, kolla mitt inlägg här på forumet.
 

Bananen

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
53
Poäng
167
Jag fick avslag på överklagan eftersom jag inte försökt sänka räntorna. Så försök göra det och dokumentera och skicka in, kanske hjälper. Annars är min situation väldigt lik din, kolla mitt inlägg här på forumet.
Hur kan man förhandla om räntorna nu när man får besked varje månad att de höjs? :( Och hur ska man dokumentera? Sällan det funkar att förhandla via mail..
Nu menar jag inte att du kanske har svar på detta men hur var det besked från KFM?
 

nowayback

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
48
Mottagna reaktioner
26
Poäng
92
Jag fick avslag på överklagan eftersom jag inte försökt sänka räntorna. Så försök göra det och dokumentera och skicka in, kanske hjälper. Annars är min situation väldigt lik din, kolla mitt inlägg här på forumet.
Jag har försökt att förhandla räntorna och fick ett blankt nej. ”Räntorna är framtagna baserad på beloppet och löptiden, det finns ingen möjlighet att sänka räntorna eftersom vi behöver då förlänga tiden - men du är för gammal”.
Skuldådgivaren sa senare jag ska sluta med att kontakta bankerna eftersom det är för meckig. Det som var viktigt för bedömning var att jag inte få nya skulder och betalar inom mitt betalningsutrymme.
I dagsläge höjer bankerna räntan nästan varje månad, så all amortering jag gjorde över de senaste månaderna är utraderad (har ett Excelark där jag lägger in vad som går in till amortering /avgift/ränta per lån).
 

nowayback

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
48
Mottagna reaktioner
26
Poäng
92
Handläggaren ringde idag för att gå genom detaljer innan beslut om inledande fattas.
 

Snokar123

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
10 Juli 2019
Meddelanden
41
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Hej, jag är ny här.

Sedan 2013 halkade jag från ena lånet i det andra, fångade upp med samlinglån, lånade lite mer för att " ha i fall att", lånade lite mer och så fortsatte det bara.
Stödde så ex'ets spel och drogberoende tills jg inte orkade mer och stack.
I dagsläge ligger jag på 2 milj skulder, några stora (Ikano, Collector, remember, Nordax, Sevendays) och några mindre som ligger runt 7-30k). Till det kommer 2 stora kreditkort (amex & Entercard) som slår till med 120k/ st.
Jag är 49, tjänar omkring 52k före skatt, hyresrätt, inga barn, inga skatte- eller studieskulder.
Håller förstahandskontrakt sedan 2003 hos samma hyresvärd och har fast anställning hos samma arbetsgivare sedan 2008.

Sedan 6 månader när räntorna började öka gick det inte längre att avsluta månaden på noll.
Jag hade lite "undansparad" från lånen som jag kunde använda att stoppa hål med, sålde det som gick, sa upp allt som inte var nödvändig, deltog i medicinsk utvärderingar och marakandsanalyser för att få in lite extra pengar men
gick back med a 12-16k när allting är betald.
Betalar i dagsläge ca 21k i ränta, verklig amortering är 14-15k, sen tillkommer "avgifter" etc på 3-4k.

Hela nettolönen går till att betala skulder. mina levnadskostnader ligger på ca 12000 (hyran 8k, el etc på 2900).

I slutet av Augusti sökte jag hjälp av en skuldrådgivare och hen hjälpte mig att ansöka om sanering, med mitt betalninsutrymme och utan räntor skulle det ta 6,5 år att betala av allting.
Vissa banker kör med 15-27% ränta så jag amorter bara 400 från närmare i 5500 i månadsbetalning. Rådgivaren sa det finns inte en suck att jag kommer ur det hela inom överskådligt tid.

KFM bekräftade än så länge bara att de tog emot ansökan 20:e september.

Tempen på alla fordringsägare ökar så klart.
Vissa såg första månden där jag släppte allt som "betalningsfri månad", men skickar nu in förra och kommande månadens belopp.
Andra, som Collector hotar redan efter 1 missad betalning med att de kommer per 31/10 (förra och nu kommande betalning) säga upp lånet (250k) och yrka om föreläggande.
I dagsläge betalar jag inom mitt betalningsutrymme (26tKr) till Nordax, sevenday, remember och bitar av extra med resterande belopp på 2000 på nyaste skulden (30k) som jag tog i rean panik i juli för att fånga upp de första allvarliga förlutsmånanden.
Jag har fram tills nu aldrig inte betalad mina skulder, aldrig haft en enda påminnelse på något.


Vad händer om KFM inte hinner med ett eventuellt beslut om inledande innan collector eller Ikano kommer med ett förelägande? (dessa 2 är de mest aggressiva).
Vad ska jag göra när föreläggande kommer?
Ska jag ignorera dem, skriva på något eller skicka till KFM (jag vet inte vem som evt blir min handläggare),
Ska jag försöka sälja av något för att få in mer än betalningsutrymme och försöka lägga till åtminstone en liten slant på de aggressiva för att köpa lite mer tid?
Har ansökt om jämkning, men det hinner först komma med i novemberlönen.
Ska jag använda pengarna för att bita av något eller hellre skaffa en buffert antingen på et konto hos en annan bank eller kontant.

Jag känner mig helt vilse och mår dålig med tanke på att det har endast gått 1 månad sedan fordringsägarna inte fick sin månatliga betalning.
Hallå! Ny här lite likt dig oxå! Undrar om nån använt dig av skuldsanera.com. Anmält mig hos dom men vet inte! Allt är väldigt skrämmande just nu o svårt
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
437
Mottagna reaktioner
258
Poäng
437
Hallå! Ny här lite likt dig oxå! Undrar om nån använt dig av skuldsanera.com. Anmält mig hos dom men vet inte! Allt är väldigt skrämmande just nu o svårt
Är det inte dom som tar bra betalt för en tjänst som Kommunernas budget- och skuldrådgivning tillhandahåller helt gratis???
 

nowayback

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
48
Mottagna reaktioner
26
Poäng
92
Hallå! Ny här lite likt dig oxå! Undrar om nån använt dig av skuldsanera.com. Anmält mig hos dom men vet inte! Allt är väldigt skrämmande just nu o svårt
Jag såg deras sida men det verkar inte finnas något som skuldrådgivaren inte redan gör gratis. sedan är det så att rådgivaren jobbar med KFM (komunikation går tex i cc till rådgivaren).
Deras service är såpass otydligt beskrivet att det ringer alla larmklockor hos mig. Typ som tjänstern " låt oss hjälpa dig med urträde ur kyrkan" som magisk nog sedan kostar 300+ spänn - något som annars är ett enda brev och gratis.

Såg detta på en annan sida:
"Vi på Skuldsanera gör inte skuldsaneringar utan hjälper till att skapa ett genomarbetat underlag för att öka möjligheten att få skuldsanering. Det kostar 12 500 kronor att få vår hjälp att skapa en ansökan för skuldsanering. Då ingår 9 stycken så kallade skuldposter. Om det finns fler skuldposter tillkommer 1250 kronor för 8 ytterligare skuldposter. Den första delen av betalningen (6250 kronor) sker i samband med att ansökan om vår hjälp inkommer. Den andra delen (6250 kronor) betalas när ansökan är sammanställd, i samband med att vi skickar in materialet till Kronofogdemyndigheten.
Kan ni garantera en beviljad skuldsanering?
Nej. Det går inte att med säkerhet veta vilket besked som ges innan Kronofogdemyndigheten har lämnat sitt beslut. Det vi däremot vet är att chansen ökar om alla papper är i ordning och det hela presenteras på ett korrekt sätt, vilket är vår uppgift att göra. Skulle vi bedöma att sannolikheten inte finns för en skuldsanering så meddelar vi detta innan vårt arbete påbörjas.
Måste betalning ske även om skuldsanering inte beviljas?
Ja. Beslutet om skuldsaneringen kan inte påverkas av oss. Beslutet är helt upp till Kronofogdemyndigheten. Dock finns, trots avslag, en bra översikt över den ekonomiska situationen och skulderna. Det i sig är en bra start och ger bättre förutsättningar för att förändra situationen till det bättre."

Min tanke är : spring !!
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp