Hej, glöm riscum iallafall, tror man blir livsspärad hos de,
Mitt faktura hamnade hos inkasso för ett år sedan , betalning gjordes
Innan KF sedan dess fick nekad från de även hos lånbutiken ,
Blev spärrad från ferratum efter sen betalning
Mitt Risicum och det som sedermera fick namnet Lånbutiken gick så långt som till Tingsrätten där jag medgav skuld. Det rörde sig om drygt 20000 kronor. Jag kontaktade Intrum Justitia och fick en avbetalningsplan efter domen på 1000 kronor i månaden. Betalade 3 ggr, men missade den fjärde och då skickade Intrum ärendet till KF och då hade jag inget annat val än att betala för att slippa utmätning. Efter slutbetalning mailade jag Risicum och frågade hur mina chanser att få låna igen var och fick till svar att under ca 2 månader så kunde det vara svårt men sen fanns där ingen "spärr" från att ansöka. Jag testade omg, dvs jag väntade inte 2 månader utan chansade och ansökte från RIsicum och Lånbutiken och fick beviljat 1000 kronor av vardera, så någon livstidsspärr såsom Vivus och Onea samt Ferratum lägger in på folk tror jag inte förekommer hos Risicum/Lånbutiken MEN att dom av försiktighetsåtgärd enbart kanske lånar ut 1000 kronor kan ju vara.
Hos Onea och Vivus har jag fått svar att jag har en livstidsspärr som dessvärre inte kommer att tas bort trots att ärendena är slutbetalade. Samma gäller Ferratum. Dock har dom tre bolagen inte ett så utvecklat datasystem att dom redan vid inloggningen kan säga att man är spärrad. Hos Ferratum, Onea och Vivus står mina "beviljade" kreditgränser kvar. Inget jag sörjer då det är till min fördel, men undrar förståss hur många kunder dessa kommer att ha kvar i förlängningen allt eftersom spärrar läggs in på folk som har betalningssvårigheter. Det är ändå den kundgrupp som har det svårast ekonomiskt i samhället som söker dyra smslån och risken att inte kunna betala borde dom förstå är stor.