Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Vilka smslån bolag kommer att försvinna i år?

Det ska tydligen komma någon ny lag som kommer att träda i kraft i Juli i år, den här lagen kommer då att förbjuda bolagen med att förlänga sina kunders lån mot en AVGIFT.

Jag tror då att flera lånbolag kommer att gå under.

Har ni några funderingar på detta?

Är det så? Har du någon information om just den delen av dom nya reglerna? Att det ska komma nya regler och att vissa kan läggas ned därefter vet jag, men har inte hört det om avgift.

Kanske är därför Onea är så angelägna om att avsluta alla lån hos dom som förlängs då. Och Vippi som plötsligt började tjura istället för att gå med på förlängning för ett antal månader sedan som nu är bortbetalat.

Är det så? Har du någon information om just den delen av dom nya reglerna? Att det ska komma nya regler och att vissa kan läggas ned därefter vet jag, men har inte hört det om avgift.

Kanske är därför Onea är så angelägna om att avsluta alla lån hos dom som förlängs då. Och Vippi som plötsligt började tjura istället för att gå med på förlängning för ett antal månader sedan som nu är bortbetalat.

Jag kan fortfarande förlänga mitt Vippi lån.

När man läser det du bifogar verkar det vara slut på sådana "avgifter" för förlängning av lån. Överlag så har många regler införts som bättre skyddar oss låntagare av sådana här sms lån. De riktiga vinnarna är de som erbjuder såna här sms lån till en utsatt (ofta desperat) del av befolkningen som inte får låna någon annanstans, så jag tycker detta är mycket bra regler och det rensar förhoppningsvis branschen från de mest ohumanitära aktörerna.

MEN framgår det om detta kommer införas eller är det förslag?

Det slutgiltiga beslutet finns här: http://www.fi.se/upload/30_Regler/10_FFFS/2014/beslutspm-fffs-2014-8o.pdf

Där står det så här:

Flera remissinstanser har inkommit med synpunkter på förslaget. Mot bakgrund av de synpunkter som har förts fram har Finansinspektionen valt att stryka vissa bestämmelser. Det är bestämmelserna om kravet på revisor, skyldigheten för kreditgivaren att överväga
en avbetalningsplan vid förfallen kredit, förbudet för kreditgivaren att vid förlängning
ta ut högre räntor eller avgifter än vad motsvarande kredit är förenad
med, samt kravet på att viss verksamhet med konsumentkrediter ska drivas
med syftet att behålla fordran under hela kreditens löptid.

Så förlängningar kommer fortfarande vara möjliga även om man har tillstånd.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp