Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vilken bank kan ni tipsa om?

Låter rimligare, om det nu är viktigt att ha ett ”rent” konto. Själv ser jag inga konstigheter med min historik, och den är inte rolig. Men givetvis så kan ju bara känslan av ett ”rent” konto göra sitt till :tummen:
För egen del tänker jag mer om man kanske vill ta bolån om 5-6 år är det kanske inte snyggt att ha massa betalningar till Kronofogden eller om man gå längre tillbaka massa inkasso.

För egen del tänker jag mer om man kanske vill ta bolån om 5-6 år är det kanske inte snyggt att ha massa betalningar till Kronofogden eller om man gå längre tillbaka massa inkasso.
Jag kan genuint inte tänka mig att man kollar så långt bak om man kollar.

Jag kan genuint inte tänka mig att man kollar så långt bak om man kollar.

Inte till inkasso förmodligen men betalningarna till Kronofogden lär ju synas om du kollar 2-3 sidor tillbaka i kontohistoriken (utifall att man söker ett bolån i närtid efter avslutad skuldsanering).

Inte till inkasso förmodligen men betalningarna till Kronofogden lär ju synas om du kollar 2-3 sidor tillbaka i kontohistoriken (utifall att man söker ett bolån i närtid efter avslutad skuldsanering).
Japp men 5-6 år var det nyss och det är inte närtid

Hur menar du?Om man hade kort innan skusan spärrar de det då?
Innan skusan = vet jag inget om.
Utan det var när jag vill öppna konto hos dem som jag fick veta att jag inte var betrodd med ett riktigt betalkort. Utan jag fick ha ett digitalt sådan men inte ett riktigt. Detta pga min skusan.

Innan skusan = vet jag inget om.
Utan det var när jag vill öppna konto hos dem som jag fick veta att jag inte var betrodd med ett riktigt betalkort. Utan jag fick ha ett digitalt sådan men inte ett riktigt. Detta pga min skusan.
Okej, tack.

Jag vill också byta bank och starta en ren historik nu när min skuldsanering har avslutats. Har Nordea och vill byta till SEB. Läser till mig att man kan byta bank själv digitalt eller så hjälper banken dig med bytet. Vilket är enklast att göra? Blir också nojig om säg att SEB kontaktar Nordea för bytet och får då kanske veta av Nordea att jag tidigare inte varit en tip top kund. Så hur gör jag detta på bästa sätt?

Jag vill också byta bank och starta en ren historik nu när min skuldsanering har avslutats. Har Nordea och vill byta till SEB. Läser till mig att man kan byta bank själv digitalt eller så hjälper banken dig med bytet. Vilket är enklast att göra? Blir också nojig om säg att SEB kontaktar Nordea för bytet och får då kanske veta av Nordea att jag tidigare inte varit en tip top kund. Så hur gör jag detta på bästa sätt?
Gå ner på SEB. Prata med dem där så hjälper dem dig.

Jag har bytt bank flera gånger, allt från tjänster till bolån. Har haft följande banker, Handelsbanken, Swedbank, Danske Bank och SEB. Ingen av dessa har krävt något kontoutdrag eller annan typ av historik från tidigare bank vid bytena.

Jag har bytt bank flera gånger, allt från tjänster till bolån. Har haft följande banker, Handelsbanken, Swedbank, Danske Bank och SEB. Ingen av dessa har krävt något kontoutdrag eller annan typ av historik från tidigare bank vid bytena.
Vilken är smidigast och utan UC-förfrågan?

Hur har du gått tillväga i dina byten. Vill ha det smidigt och snabbt.

Pga tidsbrist vill jag ha en smidigare variant. Antingen digitalt eller per tel.
Du måste besöka ett kontor. Tror inte du får öppna digitalt längre (kan ha fel dock)

Skandia tar inte uc om man enbart öppnar konton. När du vill ha kort till så tar dom uc

Jag bytte nyligen till Länsförsäkringar från Nordea och har gjort allt online. Det som krävdes var kreditupplysning miniUC och legitimation med chip för att registrera bankid. Vissa tjänster, typ aktiedepå kräver bankdosa och då måste man besöka kontoret för att hämta ut. Har endast kontaktat supporten några gånger via interna meddelande i internetbanken.

Kan tipsa om Skandia faktiskt då jag själv gått över till dom från Swedbank. Allt skötes digitalt. Har pågående löneutmätning men det var inga problem. Fick deras bankkort online. Kan tillägga att ingen UC tas då.

Hur har du gått tillväga i dina byten. Vill ha det smidigt och snabbt.
SEB och Danske helt digitalt. Därefter blev jag uppringd men det gällde mest bolån och sparande - de vill ju sälja på sig allt möjligt. Gällande Swedbank så besökte jag deras kontor av ren slump precis innan pandemin och Handelsbanken minns jag inte tyvärr. Samtliga tog UC dock men då valde jag samtidigt typ alla banktjänster ink debet kort.

Tips, går man in på länsförsäkringar online och trycker på att öppna bankkonto så står det att de endast tar en mikro UC.

Du kan öppna konto hos Skandia med ”bankkort online” utan UC

Apropå bankbyte. Igår berättade en bekant att hans bank spärrat hans Swish i ett år. Detta pga krypto och speltransaktioner. Banken menar att man inte får betta med pengar från privatpersoner. Han fick information om detta för ett par månader sen men förstod inte vad banken menade med ”pengar från privatpersoner”. Nu fick han en varning till och swish spärrades. Pengar som har swishats till honom är från familj och vänner och är mindre belopp och avser inte lån till spel. Jag förstår inte vitsen med Swish spärren då folk kan ju istället föra över pengar.

Han vill nu byta bank och undrar om swish är spärrad hos alla banker?

Apropå bankbyte. Igår berättade en bekant att hans bank spärrat hans Swish i ett år. Detta pga krypto och speltransaktioner. Banken menar att man inte får betta med pengar från privatpersoner. Han fick information om detta för ett par månader sen men förstod inte vad banken menade med ”pengar från privatpersoner”. Nu fick han en varning till och swish spärrades. Pengar som har swishats till honom är från familj och vänner och är mindre belopp och avser inte lån till spel. Jag förstår inte vitsen med Swish spärren då folk kan ju istället föra över pengar.

Han vill nu byta bank och undrar om swish är spärrad hos alla banker?
Spärr har jag inte hört talas om. Om det är en spärr av Swish så borde den gälla för alla banker. Om det däremot gäller att hans bank avslutat hans swish-tjänst så går det bra att byta bank och få en ny swish-tjänst.

Spärr har jag inte hört talas om. Om det är en spärr av Swish så borde den gälla för alla banker. Om det däremot gäller att hans bank avslutat hans swish-tjänst så går det bra att byta bank och få en ny swish-tjänst.

Jag uppfattade det som att det har spärrat hans swish och att han kunde återöppna tjänsten efter 12 månader. Helt galet egentligen då han inte håller på med ngn fuffens eller penningtvätt. Hur blir det om han byter telnr?

Bankernas kontroll har ju totalt spårat ur. Har läst här att folk t o m fått sin BankID spärrad för att de spelar och swishar. Kan förstå om det begåtts allvarliga brott men t o m då kan jag tycka att man har rätt till sin E-legitimation som man använder på ställen som inte är bankrelaterade ärenden.

Kan tipsa om Skandia faktiskt då jag själv gått över till dom från Swedbank. Allt skötes digitalt. Har pågående löneutmätning men det var inga problem. Fick deras bankkort online. Kan tillägga att ingen UC tas då.
I mitt fall tog de faktiskt UC.

Förstår inte heller att staten tillåter spel och olika spelbolag med licens men banker begränsar åtkomst till dina egna pengar. Det är inte konstigt att det är krig i världen

Nästan alla banker är likadana. Om man är ute efter blancolån så är nog Nordea och SEB bäst. Skandia om man vill gå gratis eller lägst kostnader. Även sparkonto där Skandia har hög ränta. Annars hade jag nog undvikit att spara pengar hos dem. Ska man spela och ha utsättningar/insättningar är alla likadana. Kan man inte hålla sig så ska man genast ändra kundkännedom. Det är just kundkännedomen som många missar när det gäller överföringar utomlands. Har man skrivit i inga, så kan det flaggas.
Detta är mina tips och jag har testat alla förutom Länsförsäkringar.

Nästan alla banker är likadana. Om man är ute efter blancolån så är nog Nordea och SEB bäst. Skandia om man vill gå gratis eller lägst kostnader. Även sparkonto där Skandia har hög ränta. Annars hade jag nog undvikit att spara pengar hos dem. Ska man spela och ha utsättningar/insättningar är alla likadana. Kan man inte hålla sig så ska man genast ändra kundkännedom. Det är just kundkännedomen som många missar när det gäller överföringar utomlands. Har man skrivit i inga, så kan det flaggas.
Detta är mina tips och jag har testat alla förutom Länsförsäkringar.
Nordea är bra på blancolån då de inte har något tak på det oavsett säkerhet eller inte då de går på inkomst. SEB har väl tak på 350tkr?

Det är ett visa och endast digitalt
Då går det alltså bra att ha den i telefonen med appel-pay. Det enda jag då tänker är knepigt är om man är utomlands och inte har täckning på nätet för att kunna betala ?

Då går det alltså bra att ha den i telefonen med appel-pay. Det enda jag då tänker är knepigt är om man är utomlands och inte har täckning på nätet för att kunna betala ?
För över pengarna till typ Northmill kort eller något eller Revolut som är gratis.

Hej,
Är eventuellt inne på att byta bank.

Jag har Swedbank idag - hos SEB är jag spärrad..

Finns det någon bank som man kan öppna smidigt när man har inledande skuldsanering? Viktigt är egentligen att dom har en bra digital plattform.

Får jag öppna lönekonto/internetbank hos Danske Bank? Länsförsäkringar?
Jag har superbra erfarenhet av Santander och jag har gått igenom de flesta..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp