• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Vilken dag!

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Igår ringde min handläggare som har hand om min ansökan för skuldsanering. Hon ställde några frågor om hyra och barnens skolgång sen var det inget mer. Hon sa att jag skulle få besked denna vecka. Tankarna bara flög omkring. Sen ringde hon igen och hjärtat i halsgropen, men hon bara undrade varför min inkomst skiljde sig från löneutmätningen och min ansökan. Vi kom fram till att på löneutmätningen angav jag endast månadslön, till skuldsaneringdm hade min rådgivare räknat in barnbidrag och vård bidrag, hon skulle räkna på min lön sa hon. Tankarna fortsatte snurra och jag visste inte vad jag skulle tänka. När jag sen var på jobbet några timmar senare hade jag ett mobilsvar från henne där hon sa att hon hade lite information till mig men att hon skickar ett mail och att jag är välkommen att ringa om jag hade frågor. Gissa om jag var skräckslagen att öppna mailet?! Men där stod det jag så länge väntat och hoppats på, jag var beviljad inledande!!! Som ni förstår så hade jag knappast hjärnan på jobbet den kvällen . Så lycklig! I veckan kommer det hem papper med information, ska bli spännande att se vad jag ska betala, det verkar ju som att beloppet blir mindre vid skuldsanering än utmätning, men det spelar ingen roll just nu.
Nu får man bara hoppas att det blir beviljat på riktigt . Hon skrev i mailet att jag ska spara skatte pengarna om jag får tillbaka om dom väljer att ta dom, trodde man fick behålla dom, men det kanske inte gäller vid inledande? Men det är sak samma, hade inte räknat med dom ändå eftersom jag har utmätning just nu. Får hoppas att dom hinner stoppa utmätningen i tid nu bara, jag ska börja betala i maj.
Tänk om detta går igenom? Nu börjar nästa väntan . Bara att hålla tummarna och försöka våga hoppas och tro under tiden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Igår ringde min handläggare som har hand om min ansökan för skuldsanering. Hon ställde några frågor om hyra och barnens skolgång sen var det inget mer. Hon sa att jag skulle få besked denna vecka. Tankarna bara flög omkring. Sen ringde hon igen och hjärtat i halsgropen, men hon bara undrade varför min inkomst skiljde sig från löneutmätningen och min ansökan. Vi kom fram till att på löneutmätningen angav jag endast månadslön, till skuldsaneringdm hade min rådgivare räknat in barnbidrag och vård bidrag, hon skulle räkna på min lön sa hon. Tankarna fortsatte snurra och jag visste inte vad jag skulle tänka. När jag sen var på jobbet några timmar senare hade jag ett mobilsvar från henne där hon sa att hon hade lite information till mig men att hon skickar ett mail och att jag är välkommen att ringa om jag hade frågor. Gissa om jag var skräckslagen att öppna mailet?! Men där stod det jag så länge väntat och hoppats på, jag var beviljad inledande!!! Som ni förstår så hade jag knappast hjärnan på jobbet den kvällen . Så lycklig! I veckan kommer det hem papper med information, ska bli spännande att se vad jag ska betala, det verkar ju som att beloppet blir mindre vid skuldsanering än utmätning, men det spelar ingen roll just nu.
Nu får man bara hoppas att det blir beviljat på riktigt . Hon skrev i mailet att jag ska spara skatte pengarna om jag får tillbaka om dom väljer att ta dom, trodde man fick behålla dom, men det kanske inte gäller vid inledande? Men det är sak samma, hade inte räknat med dom ändå eftersom jag har utmätning just nu. Får hoppas att dom hinner stoppa utmätningen i tid nu bara, jag ska börja betala i maj.
Tänk om detta går igenom? Nu börjar nästa väntan . Bara att hålla tummarna och försöka våga hoppas och tro under tiden.
Härligt! Grattis!! Håller tummar och tår!
Men när man blir beviljad inledande? Är man inte beviljad skuldsanering då, eller vad innebär beviljade?
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Härligt! Grattis!! Håller tummar och tår!
Men när man blir beviljad inledande? Är man inte beviljad skuldsanering då, eller vad innebär beviljade?
Vad jag förstått så är det att dom väljer att typ undersöka saken. Jag uppfyller kraven att kunna få det beviljat, sen vet jag inte vad som avgör att det blir avslag. Kanske fodrings ägarna som kan göra något att det inte blir av, men jag vet faktiskt inte .
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Vad jag förstått så är det att dom väljer att typ undersöka saken. Jag uppfyller kraven att kunna få det beviljat, sen vet jag inte vad som avgör att det blir avslag. Kanske fodrings ägarna som kan göra något att det inte blir av, men jag vet faktiskt inte .
Då hoppas vi att allt går igenom :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Om du var snabb och deklarerade så skatten betalades ut förra veckan och utmättes så kommer du inte få tillbaka de pengarna.
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Om du var snabb och deklarerade så skatten betalades ut förra veckan och utmättes så kommer du inte få tillbaka de pengarna.
Nej det har jag inte gjort än, jag har medvetet väntat eftersom jag tänkt få besked den här månaden. Så vi får se hur det blir. Får tillbaka väldigt mycket pga alla skulder så jag är helt med på om dom tar dom, skulle kännas konstigt att få behålla så mycket pengar när man har utmätning/inledande skuld sanering. Helt klart välkommet men konstigt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Inga utmätningar får ske efter inledandet så
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Såvida man inte lyckats skaffa sig nya skulder efter inledandet.. då kanske. Och skaffar man nya skulder som helt uppkommer efter beviljandet så blir det utmätning oavsett om det innebär att man inte kan följa betalplanen i saneringen
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Inga utmätningar får ske efter inledandet så
Det stod idag i mina papper att dom har rätt att ta mina skattepengar fram till dess att det inlett laga kraft. När det inte går att överklaga längre. Så antar att möjligheten finns att dom hinner ta dom?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp