• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vilket kreditkort är bäst?

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
493
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Hej, hade tidigare rocker betalkort, utan kredit. Värvade vänner så hade hela 3,75% i cashback.

Såklart skulle inte det hålla. Nu måste man betala 75kr/mån för premium för att kunna plocka ut 100kr vilket är maxtak. Alltså 25kr cashback.

Vi har bil så jag tänker mig ett bra kreditkort på en bensinmack så får man lite rabatt på bränsle. Har kollat på Shell som verkar bra, finns något bättre? Bränslen där ska också vara mindre utblandad.

Har aldrig haft kreditkort förut, men jag antar att man får en slutfaktura varje månad? Det syns inte som en kredit på upplysningen om jag betalar allt varje månad?

Tacksam för svar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
463
Mottagna reaktioner
349
Poäng
477
Jag skulle råda dig till att undvika kreditkort. Visst, man kan få förlängd försäkring på en del varor, extra försäkring på resor och räntefritt upp till 60 dagar men ha du klarat dig hittills så klarar du dig utan.
Hade Swedbank Mastercard med kredit upp till 20 tusen som inte kostade något men den sa jag upp för att jag ville vara
helt kreditfri.
Man får räkna med att UC score blir sämre ett tag (vare sig du skaffar/avslutar) men den jämna ut sig efter ett tag.
Riskprognos blev oförändrad.
En bra buffert är bättre.
Finns förstås fördelar med kreditkort men inget som motsvarar känslan av att vara kreditfri.
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
493
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Jag skulle råda dig till att undvika kreditkort. Visst, man kan få förlängd försäkring på en del varor, extra försäkring på resor och räntefritt upp till 60 dagar men ha du klarat dig hittills så klarar du dig utan.
Hade Swedbank Mastercard med kredit upp till 20 tusen som inte kostade något men den sa jag upp för att jag ville vara
helt kreditfri.
Man får räkna med att UC score blir sämre ett tag (vare sig du skaffar/avslutar) men den jämna ut sig efter ett tag.
Riskprognos blev oförändrad.
En bra buffert är bättre.
Finns förstås fördelar med kreditkort men inget som motsvarar känslan av att vara kreditfri.
Grejen är att jag bryr mig inte om kredit. Är det en kredit om man betalar fakturan slutet av varje månad?

Jag vill ha cashback, thats it. Men det finns ju inte utan kredit? Förutom rocker, men den har blivit dålig.

Eller finns det ett debit kort med cashback?
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
463
Mottagna reaktioner
349
Poäng
477
Om det finns något för debit kort så rör det sig om ytterst små belopp typ kronor och öre.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Grejen är att jag bryr mig inte om kredit. Är det en kredit om man betalar fakturan slutet av varje månad?

Jag vill ha cashback, thats it. Men det finns ju inte utan kredit? Förutom rocker, men den har blivit dålig.

Eller finns det ett debit kort med cashback?
Det som inte betalas direkt är ju kredit, samlar du till faktura i slutet av månaden är det absolut kredit
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 823
Mottagna reaktioner
1 800
Poäng
1 277
Jag skulle råda dig till att undvika kreditkort. Visst, man kan få förlängd försäkring på en del varor, extra försäkring på resor och räntefritt upp till 60 dagar men ha du klarat dig hittills så klarar du dig utan.
Hade Swedbank Mastercard med kredit upp till 20 tusen som inte kostade något men den sa jag upp för att jag ville vara
helt kreditfri.
Man får räkna med att UC score blir sämre ett tag (vare sig du skaffar/avslutar) men den jämna ut sig efter ett tag.
Riskprognos blev oförändrad.
En bra buffert är bättre.
Finns förstås fördelar med kreditkort men inget som motsvarar känslan av att vara kreditfri.
Om man inte har någon form av problematik med skulder så finns det bra saker med kreditkort.
Reseförsäkring till exempel.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Jag har aldrig använt ett kreditkorts förmåner någonsin, förutom fri delbetalning upp till 4 månader.
Om du är orolig för ditt UC-score så kanske det inte är värt att ha ett kreditkort alls?
Jag och min sambo har inga kreditkort längre. Vi har 0,3 respektive 0,6 och inga förfrågningar.
 

GunnarJo

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 December 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Carpay är bra, där kan man sätta in pengar så man inte använder krediten och man får bonuscheckar till bränsle på tanka stationer!
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 010
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Carpay är bra, där kan man sätta in pengar så man inte använder krediten och man får bonuscheckar till bränsle på tanka stationer!
Tas det en kreditupplysning på de kortet? Tänker om man kan sätta in egna pengar? Kan man ansöka om kortet utan kredit? Eller hur funkar det?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp