Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vilket lån ska jag amortera först – hög ränta eller största skulden?

Aktiv medlem
Poäng: 41
Meddelanden
48
Mottagna reaktioner
12
Poäng
41
hejsan. Jag har fått ihop lite extra pengar som jag tänkt använda till amortering min fråga är vilket av dessa ska jag ta först
Har kvar 17 000 på Credifi (23%) , Merax 17500 ( 44%). Och ett gammalt lån hos Avida på 86 500 (23%) som jag endast betalar ränta på. Sitter fast och vet inte riktigt om jag skall beta av ett av snabblånen eller amortera av hos AVIDA då jag haft det lånet i snart 4år.

Mvh Hjälp

Eftersom Credifi och Merax är typ lika stora skulle jag tveklöst börjat med Merax.

Hur mycket extra har du lyckats få ihop? Har du möjlighet att fortsätta få in extra?

Eftersom Credifi och Merax är typ lika stora skulle jag tveklöst börjat med Merax.

Hur mycket extra har du lyckats få ihop? Har du möjlighet att fortsätta få in extra?
Tack för svar. Jag har 17 000 just nu sökt massa extra jobb inom lager/cafe(Gbg) men svaret är alltid "gått vidare med andra kandidater".
Har tänkt lite på snöbollsmetoden då jag betalar runt 3000 hos credifi och 1500 till Merax i månaden.

Merax!!!! Den krediten har högst ränta och fr o m 2026 kan du inte göra ränteavdrag längre.

Tack för svar. Jag har 17 000 just nu sökt massa extra jobb inom lager/cafe(Gbg) men svaret är alltid "gått vidare med andra kandidater".
Har tänkt lite på snöbollsmetoden då jag betalar runt 3000 hos credifi och 1500 till Merax i månaden.
Det är ju fantastiskt. Du kan släcka Merax redan nu alltså? Riktigt bra jobbat! Då kan du ju dessutom betala in 1500 extra på Credifi framöver så kommer ju den också vara borta om mindre än ett år. Då har du 4500 att trycka in extra på Avida sen och då kommer den ju röra på sig ordentligt. Snöbolla på alltså, som du själv nämnde :-)

Vad har du för UC och deklarerad inkomst? Det kan ju vara värt att försöka söka samling på typ 120 K till bättre ränta och lösa de tre du har. Men fortsätt ändå extra-amortera allt du kan om du lyckas är mitt tips så du får bli skuldfri.

Beror väl på om du har möjlighet släcka någon kredit helt.

Merax!!!! Den krediten har högst ränta och fr o m 2026 kan du inte göra ränteavdrag längre.
man tackar så hemskt mycket för hjälpen :) Har
taack!! Vaaaa gäller det alla lån man har ? alltså kommer inte att få tillbaks lika mycket i skatt om man har lån?

betalar även försäkringar via Sambla på 775 kr. Någon annan som också har via de eller endast folksam ?

hejsan. Jag har fått ihop lite extra pengar som jag tänkt använda till amortering min fråga är vilket av dessa ska jag ta först
Har kvar 17 000 på Credifi (23%) , Merax 17500 ( 44%). Och ett gammalt lån hos Avida på 86 500 (23%) som jag endast betalar ränta på. Sitter fast och vet inte riktigt om jag skall beta av ett av snabblånen eller amortera av hos AVIDA då jag haft det lånet i snart 4år.

Mvh Hjälp
Släck credifi om du kan, luma finans ska du inte ha att göra med i onödan.

man tackar så hemskt mycket för hjälpen :) Har

taack!! Vaaaa gäller det alla lån man har ? alltså kommer inte att få tillbaks lika mycket i skatt om man har lån?
Du kommer inte få tillbaka någonting alls för dina privatlån.
Betalar du bort merax får du 3000:- över varje månad att kasta in på credifi, betalar du bort credifi får du 1500 extra att betala in på merax

Tack för svar. Har du vart med om något på sjukt på lumify ?
Luma och Binly finans(samma företag i princip) väldigt duktiga på att inte berätta hur dyrt allt blir. Har en månadskostnad hos Credifi, Binly, Tomly och Lumifi den här månaden på 35000:- med en bruttolön på 34000:- Talanglöst av mig att låna av dom, men lika talanglöst av dom att inte göra en tillräcklig kreditprövning. Ett nej hade ju varit det bästa för en sån som jag. Dom är 100% ovillig att hjälpa till att lösa problemet, även deras inkasso vägrar hjälpa. Hoppas dom ryker nu med banktillstånd.

Luma och Binly finans(samma företag i princip) väldigt duktiga på att inte berätta hur dyrt allt blir. Har en månadskostnad hos Credifi, Binly, Tomly och Lumifi den här månaden på 35000:- med en bruttolön på 34000:- Talanglöst av mig att låna av dom, men lika talanglöst av dom att inte göra en tillräcklig kreditprövning. Ett nej hade ju varit det bästa för en sån som jag. Dom är 100% ovillig att hjälpa till att lösa problemet, även deras inkasso vägrar hjälpa. Hoppas dom ryker nu med banktillstånd.
Herregud ska snabba mig med släckning då det är bara att merax har 44% i räntan medan de har hälften ungefär nu../ så dåligt att ränteavdraget försvinner helt man har ju kunnat använda de pengar till att betala privatlån tex, förstår inte hur detta ens gynnar..

Herregud ska snabba mig med släckning då det är bara att merax har 44% i räntan medan de har hälften ungefär nu../ så dåligt att ränteavdraget försvinner helt man har ju kunnat använda de pengar till att betala privatlån tex, förstår inte hur detta ens gynnar..
Precis! Skatteåterbäringen har ju räddat en från kfm, dåligt att det försvinner. Men ska försöka trolla bort alla snabblån, sen aldrig mer något dylikt.

Merax kan ju dock vara borta inom ett halvår om du betalar in dom extra 3000 som du frigör från att betala bort credifi. Då kvittar ränteavdraget

Merax direkt. 44% är ju helt sjukt. Merax kostar dig typ 7 700 kr/år i ränta, Credifi 3 900 kr och Avida 19 900 kr. Ta alltid högsta räntan först. Merax ? Credifi ? Avida. Sen när du fått bort de värsta kan du kolla på att samla Avida till nåt billigare, typ 6-8% istället för 23%.

Merax direkt. 44% är ju helt sjukt. Merax kostar dig typ 7 700 kr/år i ränta, Credifi 3 900 kr och Avida 19 900 kr. Ta alltid högsta räntan först. Merax ? Credifi ? Avida. Sen när du fått bort de värsta kan du kolla på att samla Avida till nåt billigare, typ 6-8% istället för 23%.
hej urs sent svar vart så upptagen. har tänkt i veckor nu ändå på om jag skall ta bort credfi som kostar mer i månaden eller meras som ligger på 1300 ungefär:-( så stressande detta är .

Hej igen har nu betalat av Merax. Har kvar Avida finans och Credifi som har samma ränta på 23%. Nu är min fråga vilket ska man fokusera mest på? har kvar 85K hos Avida och 15k på Credifi.
Betalar 3000 credifi och nästan bara ränta på Avida1800 ungefär . Kommer ingen vart känns det som när det gäller Avida bara ränta.

Btw ingen som känner till något ställe I Gbg som behöver extra personal?:-) lager helger, vardagar kvällar . Känns som att man söker men får liksom inga svar

Tack på förhand

Jag skulle satsa allt på Credifi nu. Dels för att de är just Credifi (ju snabbare du inte behöver ha med Luma att göra desto bättre), dels att du ju relativt snabbt kommer kunna bli av med den och därmed kunna extra-amortera 3000 till i månaden på Avida sen. Då kommer det börja gå undan där också och i samband med det så blir även en mindre andel av varje månadsinbetalning ränta och allt mer amortering. Det är lite som att komma in i privatekonomisk ketos :-)

Merax direkt. 44% är ju helt sjukt. Merax kostar dig typ 7 700 kr/år i ränta, Credifi 3 900 kr och Avida 19 900 kr. Ta alltid högsta räntan först. Merax ? Credifi ? Avida. Sen när du fått bort de värsta kan du kolla på att samla Avida till nåt billigare, typ 6-8% istället för
Hej. ville bara dela med mig om att jag precis slutbetalat credifi på 12k. Hurra till mig :);) , fokus är nu på den helt omöjliga krediten Avida där jag nästan inte kommer någon vart

Hej. ville bara dela med mig om att jag precis slutbetalat credifi på 12k. Hurra till mig :);) , fokus är nu på den helt omöjliga krediten Avida där jag nästan inte kommer någon vart
Jäklars, grymt bra jobbat! Hurra från mig också. Men om du nu tar pengarna du tidigare betalat in till Credifi och Merax varje månad så kommer det börja gå undan med Avida också.

Hej på er. Ville bara dela med mig om lägget med Avida krediten på 86k. Har amorterat ner till 79k visst inte så mycket men blir glad att jag ligger under 80 iaf. Sen är det ju tufft med att få leva lite snålt de kommande månaderna, då jag försöker amortera ner minst 3-4000k varje månad. Ska se ifall jag kan få någon bättre ränta än 23% på denna dumma kredit. :-)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp