• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vill bara må bra!

Ångestdeluxe.

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Februari 2023
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Hej,

Suttit och läst här på forumet utan att skriva i säkert 2 års tid. Känner bara att jag måste skriva av mig någonstans då jag är helt själv i detta.

Bakgrunden är att jag separerade för 1,5 år sedan, exet träffade en ny och det tog hårt. Bra samarbete och relation idag för barnens skull så på det planet känns allt helt ok trots allt. Sedan ett år tillbaka har jag dock hamnat i ett rejält Spelmissbruk och mycket som jag ser på nu i efterhand har jag jagat skulder/pengar i samband med att jag tog över huset i separationen och då skulle fixa det på en inkomst istället för två samtidigt nu som att mina räntor gått från 1,5 ----> 4%. och alla ökade kostnader därtill. Fanns inte utrymme till något plus en period med pappaledighet och sämre inkomst. Huset löste sig genom att min mamma gick in som medlåntagare och jag köpte ut mitt ex (Då var huspriserna på topp och sedan dess har säkert huset rasat med 1 mkr i värde, så perfekt tajming).

Har säkert spelat bort 700-800 tkr på ett år minst känns det som, helt sinnessjukt. så orealistiskt när jag skriver ner summan. Mina barn kunde fått dom pengarna och vi kunde hittat på så mycket.... Har inte berättat för någon om detta och att jag sitter själv med ångesten tror jag inte gör saker bättre. Gör i stort sett inget annat än att vara med barnen och jobbar ca 300h i månaden, så känns som jag kommer smälla snart. Har en ok månadsinkomst men ingen betald övertid utan ingår i jobbet så att säga samt att jag har en årsbonus utifrån prestation. Min mamma som alltid funnits där för mig och barnen och lever själv skulle aldrig acceptera detta misstag jag gjort och är rädd för att vår kontakt kommer förstöras helt om jag berättar. Pappa dog för 7 år sedan och vill inte liksom lasta henne med detta, hon tror så gott om mig och jag har hjälpt henne jättemycket med allt runtomkring detta..... Jag och pappa hade en fantastisk relation och för honom hade jag nog kunnat berätta men är så rädd att förlora mamma med.

Hur har ni andra här på forumet tänkt kring att berätta? Hur blev reaktionen?

Sedan kring spelmissbruket. Jag har spärrat mig på spelpaus i typ 2 år men återfall hela tiden på massa utländska. Har nu spärrat mig på Zimpler och Trustly också. Finns det något mer jag bör göra av någon med erfarenhet?

Min situation är typ såhär när jag gjort budget med alla fasta kostnader månadsvis:

Lån på huset 3 mkr och en ränta på över 4 % plus 3000 kr i amortering: 14 000 kr (11 000 kr ränta i månaden....)

Blankolån hos BN om 600 000 kr (Fick detta för typ 2 veckor sedan): 5 700 kr. Betalar ju typ bara ränta då det är annuitetslån med ränta på 7,99%. (4000 kr i ränta i månaden....)

Leasingbil: 4 500 kr i månaden

Övrigt såsom EL/vatten, försäkringar, förskola, gymkort mm: 6500 kr i månaden (men dessa pendlar lite såklart)

Totalt: 31 tkr:


Inkomst efter skatt 35 tkr + barnbidrag om 1 300 vilket ger ett "överskott" om ca 5000 kr. Detta skall räcka till då främst mat och bensin samt löpande saker till barnen. Sedan brukar jag som sagt få en årsbonus runt 50 tkr som ligger utanför detta men är trots situationen högpresterande här även fast det känns som jag går på 50 %.

Finns det något jag kan göra för att förbättra ovan situation? Huset har ett övervärde på kanske max 2 mkr idag, men var banken var redan kritiska när jag skulle ha lånet på 3 mkr och fick då ta in en medlåntagare i form av min mamma som även hjälpte mig och mitt ex med kontantinsats när vi köpte det så känns helt kört i dagens sitation att göra något där.

Känns också dumt och sälja huset nu när marknaden är som sämst och där jag bor i mellansverige så kostar säkert en hyresrätt 10 tkr minst för en 3:a som jag måste ha för barnen.

Jag skulle kunna haft det så bra men istället sitter man här och mår piss utav bara helvete men ständig ångest och dålig ork över till allt. Säkert väldigt dåligt skrivet och rörigt men gör detta mest för att jag på något sätt måste skriva av mig i all ångest.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasse.K.

Aktiv medlem
Poäng: 136
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
47
Poäng
136
Om du säljer ditt hus nu hur mycket skulle du göra i vinst?
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
569
Mottagna reaktioner
275
Poäng
447
Huset har ett övervärde på kanske max 2 mkr idag,
Belåna på huset för bli av med blancolånet och jag hade försökt bli av med leasingavtalet och köpt en billigare bil.
Finns ju stabila pendlingbilar för runt 40-60k (som kanske kan även det bakas in i bolånet?).
 

Ångestdeluxe.

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Februari 2023
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Ok då förstår jag att du inte vill sälja. Du leasar en bil för 4500:- i månaden det är väldigt mycket. Kan du leasa något annat för halva priset alternativ köpa någon billig bil?
Ah det kanske det är. Men sitter väl fast i kontrakt under leasingtiden antar jag ?
 

Ångestdeluxe.

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Februari 2023
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Belåna på huset för bli av med blancolånet och jag hade försökt bli av med leasingavtalet och köpt en billigare bil.
Finns ju stabila pendlingbilar för runt 40-60k (som kanske kan även det bakas in i bolånet?).
Tror det är rätt kört och höja bolånet alltså. 3 000 tkr var ju Max vad jag kunde låna för 1 år sedan men medlåntagare!? Dum absolut och ta leasibgbilen kanske men då var förutsättningarna annorlunda!
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Se över alla utgifter. Gymkort tex. Behövs verkligen alla försäkringar? Kolla efter bättre priser på dessa som behövs.
Jämkar du?
Och visst går det att bli av med leasing. Du kan själv leta efter någon som vill ta över kontraktet. Har själv haft 2 leasingavtal som överläts till andra.
Sedan: prata med någon annan om din situation. Om inte med din mor då med någon annan. Det kommer att kännas som en enorm lättnad.
Finns det möjlighet att ta ett extra jobb istället för att ha obetald övertid?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 700
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Leasingavtalet kanske är slut snart?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Tuff läsning. Men inte omöjligt läge.
- spelandet måste du ta tag i, bara spärrar räcker inte, när ekonomin är okej igen kommer du återfalla. Sök behandling tex KBT med en psykolog, gå i stödgrupp regelbundet (jag går varannan vecka), ge någon du litar på insyn i din ekonomi. Dessa steg är det enda som funkar långsiktigt.
- ekonomin: många här är bättre än mig men du nämner inget om jämkning, gör du det? Där får du loss ett par tusenlappar. Dvs du slipper vänta på återbäringen.
- komma ut: jag hade min krasch för 15 månader sedan. Spelat i 20 år och hade blancolån på 2 mkr. Att berätta var mer omöjligt än döden. Men jag var på noll, ingen ville låna mig mera pengar så det var antingen döden eller berätta. Berättade för några polare, sen för min fru, sen för min mamma. Just mamma trodde jag skulle bli inlagd på sjukhus eller något men hon kavlade upp ärmarna och stöttade mig. Har sedan kommit ut för resten av familjen, min frus familj, alla mina vänner. Även på min arbetsplats. Man tror folk ska hata en men har enbart fått så otroligt mycket stöd och kärlek. Det kommer gå bra för dig med! Och när din mamma vet så har du möjlighet att dela ditt bankid och garantera att du aldrig tar ett lån igen eller gör en speltransaktion!

Lycka till! ❤️
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp