Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
3. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
4. Thorn - Upp till 100 000 kr över 6 år
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

VISA trots bet.anm.

Diskussion i 'Kreditkort' startad av sirlancelot, 19 oktober 2017.

1. sirlancelot

sirlancelot Ny medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Hej!

Jag har i dagens läge ett maestro-kort och på min internetbank har jag ingen tillgång till att betala räkningar vilket gör livet extremt svårt.

Vill ha ett normalt VISA eller Mastercard i plånboken. Det är samtidigt pinsamt att ha ett maestro-kort när man är 30 år gammal.

Men det är mitt fel såklart, borde betalt mina räkningar/skulder.

Info om mig som kan vara bra att veta:
    UC-betyg: 11,7% (har märkt att den sjunker 0,3-0,5 varje månadsskifte)
    UC-inkomst förra året: 15k
    Underskott: 3k
    genomsnittsinkomst sedan maj: 32000.- (fastlön 28000.- men har OB varje månad på ca 4000.-)

Förra året bodde jag utomlands större delen av året och har en månadsinkomst från Sverige vilket visar låg inkomst och 1 bet.anm som går ut om 11 månader (betald)

Var till banken när jag flyttade till Sverige igen (då jag fick ett maestro) och sa redan då att jag behöver ha ett VISA-kort, efter lite fram och tillbaka så sa damen på banken att jag inte fick det pga jag inte hade haft nån inkomst i Sverige på 4 år och för att få det skulle jag behöva visa dom ett stadigt flöde på kontot i 6 månader ungefär.

Det lät okej tyckte jag. Men så jobbade jag kvar på mitt nya jobb i Sverige i nov, dec, jan och sen slutade jag men fick ut en till lön i feb. Men det var bara 3 månader av stadigt flöde av pengar till kontot.

Gick utan jobb i feb, mar, apr och började på ett nytt jobb i maj och sedan dess har jag haft en stabil inkomst och stadigt flöde till lönekontot.

Dilemmat är att jag inte uppfattade om hon menade 6 månader i rad, eller 6 månader totalt.
    Och den banken jag var in på låg i staden jag bodde vid tillfället, nu bor jag ungefär 25 mil bort och går hellre till den lokala banken.

Mina frågor nu då.
    1. Tror ni dom sparade en notis som alla inom samma bank-koncern kan se att dom lovade mig ett VISA-kort efter 6 månaders inkomst eller måste jag just till den banken igen?

2. Är det ens möjligt att få ett vanligt VISA/Mastercard när man har 1 bet.anm vet någon hur det fungerar, var det bara tomma löften?

3. Om jag går till den lokala banken och pratar med dom, vad borde jag trycka på för att få kortet? Vad för strategi borde jag tillämpa?

4. Tar banken en UC på mig isåfall? Vill helst inte ha någon (har 1 totalt som går ut i Dec).

5. Borde jag vänta till November då jag fått 6 löner i rad?

Tack på förhand,
    sirlancelot.

2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 278
    Trofépoäng:
    997
    4. Tycker du ska räkna med att dom gör en full UC på dig.

3. Bramserud

Bramserud V.I.P

Mottagna gillanden:
    77
    Trofépoäng:
    196
    Jag fick Visa av Swedbank när jag hade betalningsanmärkningar, trots att man inte kunde få det om man sökte via deras internetbank. Jag skickade ett meddelande till min personliga kontakt på banken (tror alla kunder där har en sådan utsedd, även om man aldrig brukar besöka kontoret), och förklarade att jag ville ha ett Visa och passade även på att redogöra för varför jag tyckte att jag kunde få ett. Det beviljades samma dag, och det togs heller ingen UC vad jag vet.

Detta var dock ~15 år sedan.

4. Rudolf

Rudolf Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    12
    Fick ett vanligt visa kort hos Nordea iallafall trots betalningsanmärkning och skuldsaldo då dock ingen kredit utan pengarna dras från kontot.

5. Rudolf

Rudolf Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Trofépoäng:
    12
    Utan lön också dock uppgav ja att jag skulle ansöka om försörjningsstöd

6. Bramserud

Bramserud V.I.P

Mottagna gillanden:
    77
    Trofépoäng:
    196
    Nu har man ju en sorts kredit på alla Visa och Mastercard, eftersom de går att handla med offline. Visa Electron och Maestro är svårare att övertrassera, även om det går.

Mikespann och Lasseman gillar detta.
  7. Mikespann

Mikespann Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    36
    För mig och en del bekanta så har Länsförsäkringar varit väldigt bra att ha att göra med.
    Min mor fick visa och vanligt bankkonto/internetbank trots skuldsanering.

Jag fick samma när jag hade trasslig ekonomi för ett antal år sedan

Lize och Lasseman gillar detta.
  8. Nina Simone

Nina Simone Gäst

På Länsförsäkringar Bank så varierar det nog beroende på vilket kontor du går in på. Jag fick blankt nej på ett kontor i en stad. I grannstaden var det inga problem med att få ett VISA. LF Bank har ju heller inga alternativ till VISA-kortet.

Lasseman och Mikespann gillar detta.
  9. Mikespann

Mikespann Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    36
    Så är det nog absolut, men dem känns iaf lite lättare med att prata när man inte har Top ekonomi och dem är kanske lite lättare att få personliga ?
    Jag bor i en liten stad 50k invånare ca så det är ett väldigt litet kontor.

Hur som kan TS alltid göra ett försök

10. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 278
    Trofépoäng:
    997
    Du får berätta vilken ort det är för ts så får hen ta en resa

Mikespann gillar detta.

Dela sidan