Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vivus med flera syns i UC

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 497
En av våra mest hjälpsamma
Meddelanden
12 089
Mottagna reaktioner
8 508
Poäng
5 497
WTF!!! Loggade på Kreddy idag och såg att mitt Vivus lån dykt upp där! 4FinanceAB står det!!!
Hur gick det till! Det här var inte bra! Sabbar alldeles för mkt

Ngn mer som fått sitt Vivus lån synligt på UC?

WTF!!! Loggade på Kreddy idag och såg att mitt Vivus lån dykt upp där! 4FinanceAB står det!!!

Vivus/Onea/cashbuddy. Finns fler trådar här om det! Trist men sant...

Kan någon förklara för mig varför dom gör detta? Det är naturligtvis en fördel för deras kollegor/konkurrenter som får en bättre helhetsbild av den potentiella låntagaren men vad har 4finance för vinning av det? Det måste ju vara en konkurrensfördel att INTE rapportera.

Kan någon förklara för mig varför dom gör detta? Det är naturligtvis en fördel för deras kollegor/konkurrenter som får en bättre helhetsbild av den potentiella låntagaren men vad har 4finance för vinning av det? Det måste ju vara en konkurrensfördel att INTE rapportera.

Jag skulle spontant gissa på att dom får en bättre överblick och koll på kunders ekonomi där antalet skulder hos UC framgår, historiskt skuldsaldo och lite annat som inte syns på Creditsafe.

Va?! Mitt betyg gick från 11 till 13,4 och visst finns det en post för 4finance, fast att jag löste mitt lån hos dem i början av januari. Går det att meddela och få det återkallat tror ni? Är det Vivus eller UC man ska kontakta då?

Du kan testa att ringa och klaga m en tror tyvärr det hjälper föga.

Det står att kreddy uppdateras om 3 dagar så jag gör inget tills dess. Hur länge ligger en nollad kredit kvar annars? 3 månader?

Det står att kreddy uppdateras om 3 dagar så jag gör inget tills dess. Hur länge ligger en nollad kredit kvar annars? 3 månader?
Är krediten inbetalad och avslutad så är den borta i UC ff i mitten av månaden efter.

Ja blev också förvånad över detta och betyget steg.. hade inte räknat med det :-( har också betalat av den i början av jan och hoppas den inte kommer synas ens för mig i ett år eller så..

Ja tyvärr!! Varför har dom gjort så lånet är ju ej UC upplysning varför gör dom
så! Drar ner betyget en del!

Hej,

För en tid sedan skrevs här om Thorn som helt plötsligt rapporterade in lån till UC och nu är det visst samma med Vivus. Är det fler företag som gjort så här? Får de verkligen göra det när de framhåller att de inte tar en UC när man söker om lån?

Ska man kanske kolla med de långivare man har och försäkra sig om att de inte rapporterar till UC? Det skulle ju förstöra kreditbetyget totalt. Någon som har idéer eller redan kollat upp detta?

Kolla vad det står i villkor.
Datainspektionen (om dom inte bytt namn) är myndigheten som kan svara på frågor kring regelverket

Jo jag hade tio synliga poster när jag gick med i minuc i januari och nu är det 11, 4finance grejen som jag inte sett förr. Fast Vivuslånet är taget i september 18. Men mitt betyg gick från 41% risk till 39%. Känns fortfarande inte så bra xD

Någon som vet vad man som är bra på Bisnode.

Jag har score 569 och kreditrisk 0%

Så här står det i min kopia!

Bilagor

• D720390F-4D9E-4E79-BCFA-5F7844DC646B.webp
    D720390F-4D9E-4E79-BCFA-5F7844DC646B.webp
    30 KB · Visningar: 309
2% är väl bra?

eller tvärtom... förstöra oerhört som för mig som tänkt söka ett litet humant samlingslån runt sommar och betala bort skiten...

Jag förstår absolut vad du menar ❤️ och är benägen att hålla med dig delvis. Vet exakt vilket helvete det är och lite till. Jag tänker nog mer i ett större perspektiv dvs förebygga att man kan överskuldsätta sig så enkelt. Det finns alltid två sidor på allt. Jag vet inte vad som är bäst i slutändan.

Vivus mfl RAPPORTERAR alltså lånet till UC, men det blir ingen UC-förfrågan?

Är det korrekt uppfattat?

Vivus mfl RAPPORTERAR alltså lånet till UC, men det blir ingen UC-förfrågan?

Är det korrekt uppfattat?
Ja det stämmer!! Mitt Vivus lån blev synligt när de började rapportera till UC men försvann fr UC när det gick till inkasso!

Inte för mig. Jag hade betalat av det innan nyår, och i januari kom det upp på min UC. Än idag står det att det är max utnyttjat fast det är avslutat. Samma med Nordea som jag löste för några månader sedan.

Bilagor

• 20190522_190540.webp
    20190522_190540.webp
    31.9 KB · Visningar: 254
Inte för mig. Jag hade betalat av det innan nyår, och i januari kom det upp på min UC. Än idag står det att det är max utnyttjat fast det är avslutat. Samma med Nordea som jag löste för några månader sedan.

Det står ju att de är avslutade och det är endast du som ser det där, de försvinner ett år efter de avslutas. ;)

Fel ämne kankse men hur i hela helvtet kan vivus skick mail till mig ”du har 16000 att söka om...”

Både mitt onea och vivus gick till inkasso runt dec/jan och är överlåtna, nu slutbetalda dock

Men är det verkligen lagligt att skicka knappt ett halvår efter två lån blivit uppsagda pga bristande betalningen. Tar dom verkligen ansvar? Har lust att anmäla dom till finans inspektionen

Fel ämne kankse men hur i hela helvtet kan vivus skick mail till mig ”du har 16000 att söka om...”

Både mitt onea och vivus gick till inkasso runt dec/jan och är överlåtna, nu slutbetalda dock

Men är det verkligen lagligt att skicka knappt ett halvår efter två lån blivit uppsagda pga bristande betalningen. Tar dom verkligen ansvar? Har lust att anmäla dom till finans inspektionen
Jag har också fått SMS trots pågående löneutmätning där skulder ingår från de bolag som skickat SMS. Håller med dej om att det verkligen är oansvarigt att skicka dessa SMS.

Jag har också fått SMS trots pågående löneutmätning där skulder ingår från de bolag som skickat SMS. Håller med dej om att det verkligen är oansvarigt att skicka dessa SMS.

Kan ej vara ansvarig utlåning (även om de inte godkännt lån)

Men vem orkar driva, i lagens mening är privatperson alltid svagare än ett AB och tycker det är på gränsen att dessa LÅneföretag uttnyttjar folk intrångmål (uppenbart då dom tar uc etc) och borde få betala tillbaka ocker räntan.. men som sagt vem orkar driva och har den kunskapen..

Ställde frågan till Vivus kundtjänst om det rapporteras / syns på UC när man ansöker om lån eller har lån hos Vivus.
Jag fick dessa roliga svar:

”Det är troligt att lånet kommer rapporteras till UC, men det kan också hända att det inte gör det”

Jag frågade vad som avgör om det syns eller inte?

”Det kan vi dessvärre inte svara på, då vi inte kan gå in djupare på våra interna processed och rutiner.”

Ställde ännu en motfråga och ville veta lite mer i klartext innan jag ansöker.

”Som skrivet nedan, är det troligt att den kan komma att rapporteras till UC, men det kan också hända att den inte gör det.
Ha en trevlig dag!”

Vet dom inte själva ? Klart att dom måste veta om det rapporteras till Uc?Jag tycker att många kundtjänster verkar vara så okunniga och oproffsiga? Håller ni med?
(Jag antar att det syns på Uc så jag ansökte aldrig )

Ställde frågan till Vivus kundtjänst om det rapporteras / syns på UC när man ansöker om lån eller har lån hos Vivus.
Jag fick dessa roliga svar:

”Det är troligt att lånet kommer rapporteras till UC, men det kan också hända att det inte gör det”

Jag frågade vad som avgör om det syns eller inte?

”Det kan vi dessvärre inte svara på, då vi inte kan gå in djupare på våra interna processed och rutiner.”

Ställde ännu en motfråga och ville veta lite mer i klartext innan jag ansöker.

”Som skrivet nedan, är det troligt att den kan komma att rapporteras till UC, men det kan också hända att den inte gör det.
Ha en trevlig dag!”

Vet dom inte själva ? Klart att dom måste veta om det rapporteras till Uc?Jag tycker att många kundtjänster verkar vara så okunniga och oproffsiga? Håller ni med?
(Jag antar att det syns på Uc så jag ansökte aldrig )
För mig syns lånet på uc, inte förfrågan men skulden mvh

Å denna uppdatering på UC stod Vivus med igen för en jag känner. Verkar vara varannan månad med dessa....visserligen står krediten som avslutad 31 mars 2020 men fattar inte varför den en månad är med för att nästa vara borta och sen igen va med. Gjorde ingen skillnad på UC scoren som tur är. Ska bli intressant att se i augusti om dom är med eller inte....

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp