• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skatteåterbäring 2024, hur mycket får ni?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 332
Mottagna reaktioner
12 807
Poäng
9 787
Jaha, ja jag var då aldrig med om det då jag hade utmätning. Vart inkomsten mindre nån månad pga sjukdom el semester där jag inte fick något ob (vilket utgör och utgjorde en hel del av min lön...) så behöll jag då alltid förbehållsbeloppet.
Men visst...har man inte jobbat alls o får 0 kr i inkomst så ja då blir det ju noll in oxå. Men nu syftade jag på att man har ett fast jobb o tex då är sjuk en vecka.
Och är förbehållet högt i förhållande till inkomsten kan en kortare sjukperiod innebära att man får ut mindre lön än förbehållsbeloppet.
Händer då och då att folk ringer om det och återbetalning för att komma upp i förbehållsbeloppet.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 681
Mottagna reaktioner
962
Poäng
787
Om inte lönen är så mycket som förbehållsbelopp samt hyra mm så kan du inte få ut mer.
Nej så klart men har man varit sjuk från sitt jobb lär man ju fått sjuklön tänker jag. Och det var det jag syftade till för hur det var då jag hade löneutmätning. Plus att jag som nattarbetare förlorade all ob vid semester men fick aldrig mindre Förbehållsbeloppet. Det drogs mindre till utmätningen.
Men har man tagit tjl utan lön så blir det ju minus..
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 831
Mottagna reaktioner
1 838
Poäng
1 277
Nej så klart men har man varit sjuk från sitt jobb lär man ju fått sjuklön tänker jag. Och det var det jag syftade till för hur det var då jag hade löneutmätning. Plus att jag som nattarbetare förlorade all ob vid semester men fick aldrig mindre Förbehållsbeloppet. Det drogs mindre till utmätningen.
Men har man tagit tjl utan lön så blir det ju minus..
Men om ditt förbehållsbelopp plus hyra är tex 30000 (som det var för mig ett tag) och man har haft någon sjukdag så att man får ut tex 28000 så får man ju ut lägre än förbehållet plus hyra.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 681
Mottagna reaktioner
962
Poäng
787
Men om ditt förbehållsbelopp plus hyra är tex 30000 (som det var för mig ett tag) och man har haft någon sjukdag så att man får ut tex 28000 så får man ju ut lägre än förbehållet plus hyra.
Böjer mej o erkänner att jag har fel. Som jag skrev, upplevde det aldrig själv att det blev så.
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
211
Poäng
407
Här blev det restskatt på några tusen.
 

Dagsförnyttliv

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
19 Mars 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Nån som vet. Har skickat in å ska få tbx nu. Men hade inte koll på jag kunde dra för milersättning. Kan man göra de i efterhand?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 332
Mottagna reaktioner
12 807
Poäng
9 787
Nån som vet. Har skickat in å ska få tbx nu. Men hade inte koll på jag kunde dra för milersättning. Kan man göra de i efterhand?
Japp, det går att rätta under 6 år framöver, enklast i år är att bara fylla i och lämna in deklarationen igen
 

arwid

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 Januari 2013
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
En bekant fick sin skatteåterbäring utbetald torsdag förra veckan 28/3 (har sett personens kontoutdrag då jag trodde han skämtade med mig) är det fler som fått sin utbetald redan? Enligt skatteverkets hemsida ska de börja betala ut den från tisdag nästa vecka.
 

Börskraschen91

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
77
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
En bekant fick sin skatteåterbäring utbetald torsdag förra veckan 28/3 (har sett personens kontoutdrag då jag trodde han skämtade med mig) är det fler som fått sin utbetald redan? Enligt skatteverkets hemsida ska de börja betala ut den från tisdag nästa vecka.
Låter helt orimligt om han inte lämnat in och begärt tidig utbetalning
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp