Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Att ange rätt månadskostnad i sin ansökan

Hallå gänget.

Funderat till och från på detta.
Om man har säg 15 000 i månadskostnad och "KALPEN" inte ser bra ut, Men kalpen skulle se bra ut om man fick lånet beviljat t.ex.
Ska man alltid va ärlig i ansökan eller sänka för KALPEN ska se mer ok ut? Trots dom kan se Kreddy OM dom gör det..? Tips tack inför kommande ansökan i oktober!
 
Intressant. Följer.
Kom gärna med input ni som fått ett samlingslån beviljat. Uppgav ni er riktiga månadskostnad eller ej?
 
Pratade faktiskt med två banker idag. Marginalen och Lea. Ingen av dom tog hänsyn till kalp efter eventuell sänkning av kalp efter deras ev beviljade lån sommarprat rakt av på den kalp man får med sin befintliga månadskostnad Ajaj… bara försköna siffror i ansökan o hoppas ingen koll sker?! Haha
 
Halloj,

Det är väl klart du kan ljuga även på låneansökan. Är väl många som lämnar in sin deklaration med diverse avdrag på saker som dom egentligen inte har rätt till, om man drar nån jämförelse... Går väl under konsumentkreditlagen som i sin enkelhet säger att det är banken/bankernas skyldighet att se över dina ekonomiska förutsättningar, så lånet kan betalas tillbaka innan dom beviljar något. Vanligast är väl kreditupplysning via UC och att dom nöjda med informationen man får fram där, men sen finns de dom som vill ha anställningsavtal/sammanställd inkomstuppgift via skatteverket etc.

Sen är de väl olika frågor som ställs om du kör "samlingslån" kontra "blancolån"... Samlingslån så kommer de ju säkerligen vilja veta hur mycket som ska samlas/summor hos diverse långivare/eventuellt lösa övriga lånen åt dig. Lån är något som man alltid tar på egen risk som sagt
 
Senast ändrad:
Hallå gänget.

Funderat till och från på detta.
Om man har säg 15 000 i månadskostnad och "KALPEN" inte ser bra ut, Men kalpen skulle se bra ut om man fick lånet beviljat t.ex.
Ska man alltid va ärlig i ansökan eller sänka för KALPEN ska se mer ok ut? Trots dom kan se Kreddy OM dom gör det..? Tips tack inför kommande ansökan i oktober!
Vad jag läst till mig är det helt olika beroende på vem man frågar! Enligt vissa på denna sida betyder det inget och andra är det allt. Ljuger man ökat man chanser medans andra skriver man förrvärrar det helt. Frågar man banker får man luddiga svar och enligt google är det samma😅 vissa kollar tinkz och har man ljugit kan man få avslag direkt
 
Har god branscherfarenhet och kan säga att KALP:en är A-O. Klarar man ej KALP:en får man inget lån, oavsett hur bra det övriga ser ut. Sett vissa bli nekade med 0,1 i risk just för att deras KALP inte går ihop. Då får man minska beloppet eller lägga upp lånet på fler månader - går det inte är det kört. Det är just därför många, mig inkluderat, kunnat överbelåna sig rejält innan allt fler började använda Tink, Kreditz osv. Då gick man rent på KALP:en och jämförde lånekostnader med det som syntes i UC om något inte stämde.

Samtidigt så kan du inte skriva 0 i månadskostnader om de kan se dina andra krediter, det kommer väcka frågetecken, även underskott kan göra det. Vet också att vissa bolag som Svea Ekonomi tagit folk till rätten pga att de ljugit i KALP:en ska tilläggas.
 
Har god branscherfarenhet och kan säga att KALP:en är A-O. Klarar man ej KALP:en får man inget lån, oavsett hur bra det övriga ser ut. Sett vissa bli nekade med 0,1 i risk just för att deras KALP inte går ihop. Då får man minska beloppet eller lägga upp lånet på fler månader - går det inte är det kört. Det är just därför många, mig inkluderat, kunnat överbelåna sig rejält innan allt fler började använda Tink, Kreditz osv. Då gick man rent på KALP:en och jämförde lånekostnader med det som syntes i UC om något inte stämde.

Samtidigt så kan du inte skriva 0 i månadskostnader om de kan se dina andra krediter, det kommer väcka frågetecken, även underskott kan göra det. Vet också att vissa bolag som Svea Ekonomi tagit folk till rätten pga att de ljugit i KALP:en ska tilläggas.

Det där stämmer nog inte angående Svea ekonomi (heter Svea bank sen flera år tillbaka) visa mig ett ärende hos tingsrätten. Min kusin jobbar på Svea direkt.

Men rätt intressant dom går på befintliga kalp och inte efter eventuellt beviljat, de kan va så att någon sänker månadskostnaden med 5000kr osv :)
 
Det där stämmer nog inte angående Svea ekonomi (heter Svea bank sen flera år tillbaka) visa mig ett ärende hos tingsrätten. Min kusin jobbar på Svea direkt.

Men rätt intressant dom går på befintliga kalp och inte efter eventuellt beviljat, de kan va så att någon sänker månadskostnaden med 5000kr osv :)
Det stämmer. Banken jag jobbade på då hade fordringar mot samma kund, vi kunde därför ta del av handlingarna från Svea ekonomi/bank eller vad de då ville kalla sig De hade tagit kunden till rätten pga att den ljugit i KALP:en.

Tillägg: Jobbade på en bank som inte löste lånen själva, utan vi lämnade det till kunden. Är osäker på om banker löser lån åt kunden genom att själva betala på OCR och BG/PG räknar KALP:en efter att nya lånet löst de andra eller innan. Vore systemfel om man tar ett samlingslån, de betalar av lånen och de ändå räknar på befintlig KALP men man vet ju aldrig med dessa :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp