Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ändring av Ränta brev

Känns som det är mer jävelskap

speciellt när det är samma summa exskt, ingen ändring . Tycker Skatteverket borde regera att man tar bort sen lägger till precis samma summa……

Det är deras sätt att jävlas tillbaka.
Tycker det är mycket märkligt att Skatteverket tillåter att göra ändringar sista dagen när de vet att meddelandet inte når människor förrän dagen efter och då inte får en chans att skicka in deklarationen på nytt i tid för att få pengarna i april. För mig personligen är det ingen jätte katastrof men tänker på alla dom som kanske har något hos KFM de hade tänkt betala bort.

Behöver jag skicka in min deklaration på nytt igen? Eller ska jag inte göra det? I brevet om ändring av räntan så står det att jag inte behöver göra något. Men på skatteverkets hemsida står det att min deklaration ej är inskickad? Vad ska jag göra?

Ja de undrar jag med.. men ja som de står i brevet behöver man ju inte göra nått..

@Lasseman @Myra vet ni om jag behöver skicka in den på nytt? Eller ska jag bara låta det vara som det står på brevet jag fick av skatteverket? Det stod att jag inte behöver göra någonting

Jag gick in av en slump och tittade igår i skatteverkets app och såg då att min arbetsgivare ändrat bruttolönen och att jag var tvungen att skicka in deklarationen på nytt. Jag gjorde det igår den 3 april så jag borde väl få pengarna nästa vecka?
Nu blev jag nervös

@Lasseman @Myra vet ni om jag behöver skicka in den på nytt? Eller ska jag bara låta det vara som det står på brevet jag fick av skatteverket? Det stod att jag inte behöver göra någonting
Gör inget det svaret fick både jag och en vän till mig. Skickar man in den på nytt nu är det nog definitivt kört att få pengar i nästa vecka.

Även Jag har fått besked om en ändring på kivra. Ringde skatteverket imorse. Å förklarade läget. Summan var exakt det jag ska få tillbaka så sjukt onödig "ändring". Hon rådfrågade kollegor men kunde inte ge ett svar till 100% men tror att jag får tillbaka i april ändå. Eftersom ändringen inkom i deras system 3april (dvs sista dagen). Trots jag fick det 4:e april på kivra.

Hon sa att jag för säkerhetsskull inte skulle skicka in på nytt. Eftersom beloppet är samma. Å invänta förhoppningsvis ett slutskattebesked till veckan.

Fan jag som skickade in den på nytt! Eftersom det stod i appen att den inte var i skickad!! :( Helvete.

Det här känns definitivt som en medveten handling från Veritys sida.
Även jag har fått en ändring av dem, inskickad idag (4/4): exakt samma summor är först borttagna, därefter tillagda.

Sk-rmbild-2024-04-04-113450.png

....vad håller de på med? Vad är syftet?

Sitter i kö till Skatteverket jag också av ren nyfikenhet, bara för att höra vad jag får för svar från dem, men har låtit bli att skicka in deklarationen på nytt efter att ha läst i tråden.

Blir en mentalt tuff vecka att se vad utfallet av det här blir....gaaaaah

Hoppar på tråden! Jag fick lägga till lite i en k5 som gjorde att jag fick tillbaka mindre belopp än vad som stod från början, är det kört för mig också då pga ”ändring”?
Det kommer nog räknas som en ändring!

Gör inget utan avvakta, håll koll de närmaste dagarna/veckan och står det fortf ej skickad så skicka in den då för har du inte fått pengarna utbetalda så spelar det ingen roll.

Gör inget utan avvakta, håll koll de närmaste dagarna/veckan och står det fortf ej skickad så skicka in den då för har du inte fått pengarna utbetalda så spelar det ingen roll.
Okej! Tack! När ska Skatteverket betala ut egentligen?

Även Jag har fått besked om en ändring på kivra. Ringde skatteverket imorse. Å förklarade läget. Summan var exakt det jag ska få tillbaka så sjukt onödig "ändring". Hon rådfrågade kollegor men kunde inte ge ett svar till 100% men tror att jag får tillbaka i april ändå. Eftersom ändringen inkom i deras system 3april (dvs sista dagen). Trots jag fick det 4:e april på kivra.

Hon sa att jag för säkerhetsskull inte skulle skicka in på nytt. Eftersom beloppet är samma. Å invänta förhoppningsvis ett slutskattebesked till veckan.
Ja är det så borde de ju va grönt tycker jag. Antar min ändring kom den 3e också, fast jag fick mailet den 4e.
Då borde det ju gälla att ”inte göra någonting, så betalas det ut som vanligt”.

Så, nu har även jag pratat med Skatteverket, och det svaret jag fick ang. slutskattebesked/utbetalning var att det beror på om mina uppgifter hinner komma med i deras körningar, vilket enligt handläggaren var lite av ett lotteri beroende på hur belastade deras system är.

Hans gissning var att vissa bolag har automatiska körningar som är datumsatta att skicka in alla uppgifter till Skatteverket ett specifikt datum för alla deras kunder, oavsett om det är några faktiska ändringar eller ej.

Med andra ord; skicka inte in deklarationen på nytt, sitt lugnt (hur fan ska det gå till?!) i båten och håll tummarna för att du får ett slutskattebesked nästa vecka...

Tillägg; företag kan skicka in uppgifter om ändringar när som helst, så att de har skickat in en ändring före eller efter den 3/4 spelar ingen som helst roll för dig, då företag har andra datum/deadlines att förhålla sig till än privatpersoner.

Jag gick igenom tidigare års utbetalningar, när skatten kommit någon vecka tidigare i april och skatteutbetalningen från Skatteverket körs på lördagen, helgen innan.

Med andra ord vet vi alla om vi får pengar tillbaka nästa vecka ifall det är uppdaterat på lördag på vårt skattekonto. Jag HOOOOOPPPPAAAAAS att så sker.

Jag gick igenom tidigare års utbetalningar, när skatten kommit någon vecka tidigare i april och skatteutbetalningen från Skatteverket körs på lördagen, helgen innan.

Med andra ord vet vi alla om vi får pengar tillbaka nästa vecka ifall det är uppdaterat på lördag på vårt skattekonto. Jag HOOOOOPPPPAAAAAS att så sker.
Stämmer bra det. Varje söndag veckan innan utbetalning har jag fått slutskattebesked i Kivra så man får väl hoppas på det. Jag antar att Skatteverket gärna betalar ut så snabbt som möjligt för annars måste de betala ränta på pengarna så när jag fick en ränteändring ett år så fick jag pengarna ändå i april trots att jag fick skicka in deklarationen på nytt

Stämmer bra det. Varje söndag veckan innan utbetalning har jag fått slutskattebesked i Kivra så man får väl hoppas på det. Jag antar att Skatteverket gärna betalar ut så snabbt som möjligt för annars måste de betala ränta på pengarna så när jag fick en ränteändring ett år så fick jag pengarna ändå i april trots att jag fick skicka in deklarationen på nytt

Var det efter sista datum som du skickade in deklarationen på nytt då?

Var det efter sista datum som du skickade in deklarationen på nytt då?
Det var 2018. Jag deklarerade i mars, fick ändring i maj där det stod att det kommit in ändringar och att om jag inte hade några invändningar behövde jag inte göra något. Sen blev det utbetalt i början på juni. På den tiden fick man det tidigast i början av juni

Det här känns definitivt som en medveten handling från Veritys sida.
Även jag har fått en ändring av dem, inskickad idag (4/4): exakt samma summor är först borttagna, därefter tillagda.

Sk-rmbild-2024-04-04-113450.png

....vad håller de på med? Vad är syftet?

Sitter i kö till Skatteverket jag också av ren nyfikenhet, bara för att höra vad jag får för svar från dem, men har låtit bli att skicka in deklarationen på nytt efter att ha läst i tråden.

Blir en mentalt tuff vecka att se vad utfallet av det här blir....gaaaaah
Vad skulle syftet med en sådan handling vara?

Samma här ...
... 4 st ändringar från Verity international och ändringen bestod av ... ingenting. Dvs det var exakt samma uppgifter. Ändringen skedde idag - 20240404.

I brev till Min Myndighetspost stod det att "Om uppgiften stämmer behöver du inte göra någonting. Då beskattar vi dig i enlighet
med den. Beslutet kommer att framgå av ditt slutskattebesked.
"
Och då tänker inte jag göra någonting trots att det står på skatteverkets sida "Det finns ändringar i din deklaration som inte skickats in.". Gör jag någonting misstänker jag att jag med all säkerhet "sorteras om" till högen som får sin retur på skatten i juni.
Jag avser sitta still i båten. Men vore ju för jäkla surt att inte få mina pengar nästa vecka som jag planerat.

Verity verkar ha krånglat med fleras uppgifter. Min man har fört diskussion med Sergel angående ränteuppgifterna från Verity sedan han fick deklarationen då det var helt fel uppgifter.

Samma här ...
... 4 st ändringar från Verity international och ändringen bestod av ... ingenting. Dvs det var exakt samma uppgifter. Ändringen skedde idag - 20240404.

I brev till Min Myndighetspost stod det att "Om uppgiften stämmer behöver du inte göra någonting. Då beskattar vi dig i enlighet
med den. Beslutet kommer att framgå av ditt slutskattebesked.
"
Och då tänker inte jag göra någonting trots att det står på skatteverkets sida "Det finns ändringar i din deklaration som inte skickats in.". Gör jag någonting misstänker jag att jag med all säkerhet "sorteras om" till högen som får sin retur på skatten i juni.
Jag avser sitta still i båten. Men vore ju för jäkla surt att inte få mina pengar nästa vecka som jag planerat.
Fick samma. Loggade i på Skatteverket för att du det såg ut. Kunde skicka in igen. Fanns dok en liten info knapp att den inte alltid är aktuell. Utgå ifrån status under Mina Sidor. Där står det att jag har skickat in. Eftersom det inte finns någon ändring, det finns kvitto på att jag skickat in. Så utgår jag ifrån att detta går igenom körning på lördag och att jag får mitt besked och pengar nästa vecka. Allt annat vore konstigt. Annars borde väl de inte skriva att jag inte behöver göra något. Det är väl ändå siffrorna som ska hänga ihop.

Så om man gått in och godkänt åter igen idag 4/4 så får man inte pengarna i nästa vecka?! Låter ju helt galet då det inte är någon ändring alls ens och att det redan va godkänt tidigare och inskickat

Äh, jag vet inte. De vinner ju inget på det, troligtvis bara jag som har en inre bild av att ledningen på Verity och dylika bolag består av ett gäng rövhattar...;-)
Tror det var en rätt bra analys

Ledningen på Verity sitter med i bolagsengagemang 43(!) st, nästan uteslutande inkassoverksamheter. Moderbolaget är Marginalen.

Det värsta som kan hända är en ”mindre” fördröjning, citerar Skattemyndigetens hemsida här:
”Om vi ändrar något i deklarationen eller har frågor, till exempel för att vi har fått nya eller rättade uppgifter, får du din skatteåterbäring när vi är färdiga med ditt ärende.”
Då detta aldrig hänt förut under mina 3 år av löneutmätning och 5 år av skusan, tycker jag alla ska sitta lugnt i båten. Ett aktiebolag som lämnar in ändringar som inte är ändringar, dessutom 1 dag försent på redan inskickade och kvitterade deklarationer kan inte få en av landets största myndigheter på fall såhär och påtvinga att man (som även jag) var tvungen att idag igen gå in och godkänna deklarationen med mobilt Bank-ID och tvinga myndigheterna att jobba dubbelt. Tycks även ha handfalligt handläggarna som får samtal om detta idag. Helt klart ett nytt förstagångsfenomen detta eller ett systemfel. Se bifogad bild.

Bilagor

• IMG_2510.webp
    IMG_2510.webp
    95 KB · Visningar: 22
Det värsta som kan hända är en ”mindre” fördröjning, citerar Skattemyndigetens hemsida här:
”Om vi ändrar något i deklarationen eller har frågor, till exempel för att vi har fått nya eller rättade uppgifter, får du din skatteåterbäring när vi är färdiga med ditt ärende.”
Då detta aldrig hänt förut under mina 3 år av löneutmätning och 5 år av skusan, tycker jag alla ska sitta lugnt i båten. Ett aktiebolag som lämnar in ändringar som inte är ändringar, dessutom 1 dag försent på redan inskickade och kvitterade deklarationer kan inte få en av landets största myndigheter på fall såhär och påtvinga att man (som även jag) var tvungen att idag igen gå in och godkänna deklarationen med mobilt Bank-ID och tvinga myndigheterna att jobba dubbelt. Tycks även ha handfalligt handläggarna som får samtal om detta idag. Helt klart ett nytt förstagångsfenomen detta eller ett systemfel. Se bifogad bild.
Det här är inget nytt, det är en del av årshjulet på det här forumet, så här i slutet av mars eller början av april blir det alltid en diskussion om ändrade deklarationer och olika svar på det.

Någon som har fått slutskattebesked efter dom har fått information om ändringar har gjorts - trots att det inte var några ändringar?

Någon som har fått slutskattebesked efter dom har fått information om ändringar har gjorts - trots att det inte var några ändringar?
Om man gått in och godkänt den igen den 4e så får man pengar i juni. Har man inte gjort något kommer dom som vanligt nästa vecka.
jävla piss system för när jag loggade in stod det att jag behövde godkänna igen och att den inte va inskickad.
Klart man gör det då.
men hade jag inte gjort något hade pengarna kommit nästa vecka istället för juni.

Om man gått in och godkänt den igen den 4e så får man pengar i juni. Har man inte gjort något kommer dom som vanligt nästa vecka.
jävla piss system för när jag loggade in stod det att jag behövde godkänna igen och att den inte va inskickad.
Klart man gör det då.
men hade jag inte gjort något hade pengarna kommit nästa vecka istället för juni.
Är det vad tror eller har du fått detta bekräftat?

Vad skulle syftet med en sådan handling vara?
Jag tänker om dom vet att vissa är på gränsen att komma till kronofogden och få det utmätt . Medans andra lyckas precis komma undan och istället vill dom ha dom pengarna !

Jag pratade med en kille. Stod i kö på över 500 pers men kom fram på typ 40 minuter.

Han var medveten om problemet då många ringt. Han sa att pengarna skulle komma i april om jag själv godkänt utan ändringar sedan innan och jag behövde inte skicka in igen.

Återstår väl att se om han talar sanning.
Lugnade mig lite men fortfarande nervös. Han lät förtroendeingivande.

Är det vad tror eller har du fått detta bekräftat?
Det är vad Skatteverket säger. Hade man inte godkänt igen den 4e hade det varit lugnt, nu räknas det som en ändring efter sista datum.
trots att dom skrivit när man loggar in att deklarationen är inte godkänd och att man ska godkänna.
tycker det är helt vansinnigt då det inte är en ändring ens utan bara korkade saker.
Men inget man kan göra

Jag pratade med en kille. Stod i kö på över 500 pers men kom fram på typ 40 minuter.

Han var medveten om problemet då många ringt. Han sa att pengarna skulle komma i april om jag själv godkänt utan ändringar sedan innan och jag behövde inte skicka in igen.

Återstår väl att se om han talar sanning.
Lugnade mig lite men fortfarande nervös. Han lät förtroendeingivande.
Precis då har du inte skickat in och godkänt igen efter denna påstådda ändring.
Då får du dina pengar nästa vecka.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp