• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ännu en spelberoende.

Högbelånad

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
20 April 2018
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
155
Poäng
337
Många, men inte alla, av skulderna är redan uppköpta av inkassobolagen långt innan skuldsanering inträffar, så kreditförlusten för den som lånat ut uppstår redan vid det tillfället.

Det har du helt rätt i och mitt resonemang haltar därmed lite. Jag personligen tar hellre del av en kreditförlust som uppstår hos någon som vill gör rätt för sig men hamnat i svårigheter snarare än folk som utnyttjar systemet (oavsett när och var kreditförlusten uppstår).
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 431
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Hur fungerar räntor?

En bank räknar med en viss kreditförlust ALLTID. Marginalen är redan där kan man kort säga.

Är det så att för många ställer in sina betalningar samtidigt så sker inte mycket annat än att banken går i konkurs och skulderna säljs då i konkurs boet till andra långivare.
Går inte för en bank att höja räntor för att försöka få in mer pengar för att täcka kreditförlusterna genom att öka räntor, är en sektor som är det är hård konkurrans på.

Det som sker är ju att dom skärper sig och inte är lika villiga att låna ut, dvs höjer kraven.

Sedan om man går djupare så kommer vi till STIBOR/styrräntan som självfallet är det som styr det mest.
Skulle inte se det som omöjligt att snart får du pengar för att låna alltså negativ ränta, kommer såklart inte ske på blanco med på huslån skulle jag tro vi ser det inom en snar framtid.

Fenomenet finns i Danmark idag.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 431
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Idag skickade jag in ansökan om skuldsanering.

Total skuld 5.1m inte helt uppdaterad kan diffa 100-200k

Så nedräkningen för tydlig brytpunkt startad :)
 
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Idag skickade jag in ansökan om skuldsanering.

Total skuld 5.1m inte helt uppdaterad kan diffa 100-200k

Så nedräkningen för tydlig brytpunkt startad :)

Är det ett huslån eller liknande med där eller?
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Spel sen är det väl konsumerat lite. Överlag är spel.



Nej, inte det.




hursomhelst inte särskilt hoppfull jag får den beviljad..[/QUOTE
5.1 mille borde leda till ngt om du uppfyller de andra kritierna. T e x varit spelfri, inkomst m. m. Med den summan uppnår du definitivt insolvens. Har i dina tidigare inlägg fått för mig att du låg under en miljon men kanske läst fel.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp