• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Ännu en spelberoende.

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Har varit spelberoende i stort sett hela mitt liv. Men pausar såklart och återfall.

I samma situation igen, denna gång är det nog omöjligt att lösa däremot.

Fick återfall i höst, lånen sköt iväg till ungefär 360K till och från förra gången jag trilla dit ligger ungefär 100-150K kvar. Ångest är såklart hög eftersom man jobbat så hårt att få bort tidigare skulder och så är man i samma situation igen.

Själva beloppen är ju inte extrema dock denna gång jag är där problemet är däremot att på grund av kreditupplysningar så finns det inte möjlighet att ens samla lånen känns det som.

Tittat på olika lösningar och vill gärna höra om ni provat eller hört något om t.ex

Svea Ekonomi skuldsanering - Om vi säger dom löser denna situation,
Ni som fått en lösning genom den, vad erbjuder de för ränta på skulden?
Ser även ut som väntetiden innan du får svar därifrån är lång? Någon med erfarenhet kring detta?

Fanns också något som hette skuldsaneringsförbundet - Någon med erfarenhet av dem?

Pratade med en skuldrådgivare - Hon ansåg att skuldsanering vore det bästa samt hjälp från spelberoendeförbund igen, har fått nummer till dem och ska kontakta dem idag för återuppta behandling.

Tidigare återfall har jag haft och gått på möten kring detta, gjorde dock en flytt och efter det har jag inte upptagit detta och ja nu är jag i denna situation igen..

Jag behöver inte höra moraliska saker osv. Anhöriga och andra har väldigt svårt att förstå ett beroende och hur man kan göra så idiotiska saker. För mig alltid varit svårt att förklara, eftersom när man väl vaknat ur "bubblan" och reflekterar så ser man ju idiotisk man är och klart man känner det under själva tiden man missbrukar också under vissa stunder, som man naivt på något förtränger.

Tar gärna emot tips och annat på saker som jag inte tänkt på.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
Konsumentverket varnar för skuldsaneringsförbundet !
Stod att läsa i Expressen nov förra året
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Tack, tyckte det var underligt att dom tog betalt för tjänsten. När det nästan kändes som att det var en statligt finansierad organisation. Valde dock att kontakta skuldrådgivare i första skede nu.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Svea Skuldfinansiering kräver säkerhet i form av bostad alternativt två borgenärer med ordnad ekonomi.

De har ungefär två månaders väntetid.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Låter ju rätt dåligt, säkerhet i form av bostad finns inte. Och två borgenärer så kräver dom mer än vad andra banker skulle kräva mest sannolikt.
Förmodligen har dom hög ränta? Någon som vet det?
 

Annhha

V.I.P
Poäng: 597
Blev medlem
4 Augusti 2018
Meddelanden
347
Mottagna reaktioner
639
Poäng
597
Alltid tråkigt att läsa när någon hamnar i situationen att nu kommer jag inte längre.
Som du skriver så behöver du ta kontakt med föreningen för spelberoende och få stöd. När du gått där en tid kan du söka skuldsanering och uppvisa att du gör något för att ta tag i ditt spelberoende.
Jag har som du haft återfall på återfall och var till sist tvungen att inse att det är 0-tolerans som gäller. Antingen fortsätter jag att spela och blir hemlös eller så blir jag spelfri. Jag valde det senare..

Jag var så gravt spelberoende så jag var tvungen att välja. Kunde inte under några omständigheter hantera spel.. Spelade som en idiot till sista kronan, betalade inte en räkning, misskötte min skuldsanering. Helt sjukt, idag är jag tacksam har kvar min skuldsanering och är spelfri. Öppen med mitt spelberoende och försöker hjälpa andra som hamnat i skiften och är skuldsatta och spelberoende.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Kul att du kommit ut från det. Du har fortfarande skuldsanering idag?

Hade ärligt talat gett upp om det inte var så att jag ska få en dotter inom kort. Hade inte orkat kämpa mig ur detta en gång till om det inte vore så.
Har funderat jättemycket över det senaste veckorna innan jag bestämde mig att öppna och berätta för vänner/familj och ta tag i problemet återigen.

Var helt spelfri i 3år innan detta som hände i höst. Näe, men är man riktigt spelberoende kör man tills det inte alls går längre och ljuger.
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Min sambo har haft ett spelmissbruk, vi lever nu båda på skuldsanering som vi fick i början på hösten. Jag har känt till min killes spelberoende länge, försökt stötta, blivit vansinnig, ledsen, försökt förstå. Det blev en slags gemensam kamp, jag valde att stanna.
Bra att du är öppen med din familj, och jag hoppas att de stöttar dig på rätt sätt. Jag tog lån för att jag var rädd för kronofogden, vilket ju var helt ohållbart, men med barn och mat som ska stå på bordet var det en snabb lösning.
Min kille tog till sist hjälp via kommunens spelmissbruksmottagning, jag tog över hans konton, vi släppte sedan allt till KF och ansökte efter en tid om skuldsanering som blev beviljad efter ca 10 mån.
För ditt kommande barns skull så skulle jag råda dig att ta professionell hjälp (om sådan finns) för att sedan söka skuldsanering. Fortsätt vara öppen med dina anhöriga och vänner. Ta hjälp av detta forum där man kan andas ut en stund bland folk som förstår och inte dömer. Stoppa dig från mer spel på spelpaus.se och skicka mejl till alla kreditbolag du använt att du vill spärra dig från fler lån. Tänk på allt fantastiskt som väntar dig, bättre än alla spelvinster i världen.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Är svårt att förstå ett spelberoende som när man inte har det själv. Besluten man tar är så otroligt ologiska och dumma.

Min familj förstår inte, försökt förklara många ggr och har väl kommit till någon slutsats att dom inte förstår men accepterar.

Min sambo och jag skall separera dock bo ihop nu till en början med barnet. Är inte på grund av mitt återfall utan bestämdes i sommar.

Dock funderat om det var triggern som gjorde att jag började om?.
Svårt att säga med bidrog säkerligen då inte detta var det jag ville. Men var tvungen acceptera.

En fråga kring skuldsaneringen och när han ansökte om hjälp.
Hur länge tog det innan ni gjorde ansökan om skuldsanering och han började behandlingen för sitt problem ?

Anledningen varför jag frågar är för att jag vill gärna påbörja dessa 5år av skuldsanering i sånt fall så fort som möjligt.

Vill se ett mål någongång om du förstår, tillsvidare och undertiden så kommer jag bara fokusera på min dotter och jobb.
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Är svårt att förstå ett spelberoende som när man inte har det själv. Besluten man tar är så otroligt ologiska och dumma.

Min familj förstår inte, försökt förklara många ggr och har väl kommit till någon slutsats att dom inte förstår men accepterar.

Min sambo och jag skall separera dock bo ihop nu till en början med barnet. Är inte på grund av mitt återfall utan bestämdes i sommar.

Dock funderat om det var triggern som gjorde att jag började om?.
Svårt att säga med bidrog säkerligen då inte detta var det jag ville. Men var tvungen acceptera.

En fråga kring skuldsaneringen och när han ansökte om hjälp.
Hur länge tog det innan ni gjorde ansökan om skuldsanering och han började behandlingen för sitt problem ?

Anledningen varför jag frågar är för att jag vill gärna påbörja dessa 5år av skuldsanering i sånt fall så fort som möjligt.

Vill se ett mål någongång om du förstår, tillsvidare och undertiden så kommer jag bara fokusera på min dotter och jobb.

Han började sin behandling ca ett halvår innan vi skickade in ansökan. I ansökan skickade han även med läkarintyg på att han gick under behandling, hade läst på en del ställen att det kunde hjälpa. Vi var osäkra länge om vi skulle få inledande skuldsanering, verkar finnas viss godtycklighet när det gäller spelberoende. Eftersom vi hade en privatskuld till en nära anhörig fick hen också veta om min sambos spelmissbruk, det står med i ansökan som skickas ut till alla kreditbolag. Eftersom vi har två barn fick vi betalningstid i fyra år (även om skuldsaneringen varar i fem).
Du får gärna pm:a om du har mer frågor!
Tråkigt att läsa att ni ska seperera när du ska bli pappa, hoppas att den första tiden blir fin upplevelse ändå.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp