Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Ännu en spelberoende.

Fast du får skilja på saker allt är inte svart o vitt. Har inte brutit mot någon lag men om nån bedömer mig fel eller orättvist går jag i taket.
Att jag sa så lagar är till för att brytas säger jag i min ilska o uttryck. Följer dom även om jag inte gillar alla lagar som finns

Tycker vi spelar Judas Priest - Breaking the law för rätt sinnesstämning nu. 😛

Fast du får skilja på saker allt är inte svart o vitt. Har inte brutit mot någon lag men om nån bedömer mig fel eller orättvist går jag i taket.
Att jag sa så lagar är till för att brytas säger jag i min ilska o uttryck. Följer dom även om jag inte gillar alla lagar som finns

Det var inte jag som sa att lagarna var till för att brytas, jag bara följer upp konsekvenserna:)

Ja vet inte...sitter här & läser med ett glas vitt & känner mig bara sorgsen, för jag förstår verkligen inte själv detta med ”skälighetsbedömningen...”

Förstå mig nu rätt - jag är innerligt tacksam över min skuldsanering, men utifrån en egentlig ”skälighetsbedömning”, så borde ja kanske aldrig fått det då mina skulder till en majoritet beror på överkonsumtion. Förvisso till följd av olika saker, såsom separation, men likväl överkonsumtion.

Inte pga sjukdom, inte pga arbetslöshet....enkom pga att ja inte mäktade med det materialistiska ”habegäret”.

Jag blir verkligen ledsen över hur olika vi bedöms... :(

Ja vet inte...sitter här & läser med ett glas vitt & känner mig bara sorgsen, för jag förstår verkligen inte själv detta med ”skälighetsbedömningen...”

Förstå mig nu rätt - jag är innerligt tacksam över min skuldsanering, men utifrån en egentlig ”skälighetsbedömning”, så borde ja kanske aldrig fått det då mina skulder till en majoritet beror på överkonsumtion. Förvisso till följd av olika saker, såsom separation, men likväl överkonsumtion.

Inte pga sjukdom, inte pga arbetslöshet....enkom pga att ja inte mäktade med det materialistiska ”habegäret”.

Jag blir verkligen ledsen över hur olika vi bedöms... :(

Ja men efter besluten vi läst så vet VI att det har mycket med den handläggare man hamnar hos. Tyvärr. Är ju samma med tydlig brytpunkt, lär väl falla på den i andra ansökan. Den ser man ju att kunna använda "whenever" ändå sett spelmissbrukare varit fri från spel och lån i år och ändå fått sin ansökan nekad. Trodde faktiskt det var den jag skulle åka på och inte skälighet

Håller med dig. Vissa utövar en makt känner jag.
Tror att dom här som inte haft stora skulder förstår hur det känns och många mår dåligt. Blir både ledsen o arg önskar ingen detta. Människor här med skulder är inte kriminella och bör behandlas med respekt. Och inte bara nej du är inte tillräckligt insovelent och ej skäligt det tycker man är okej att påstå till en person med 5 miljoner i skulder och har en liten dotter, man blir ledsen o frustrerad.

Min dotter är inte ett år ännu hon börjar inte kosta pengar förrän om något år på riktigt. Men helt klart mamman får ta kostnader idag för att jag inte KAN erbjuda det. Vilket skär i mitt hjärta såklart. Men vill såklart ha möjligheten senare. Därav få igång denna process.

Vad även det jag sa till handläggaren men gick nog inte fram.

Ja men efter besluten vi läst så vet VI att det har mycket med den handläggare man hamnar hos. Tyvärr. Är ju samma med tydlig brytpunkt, lär väl falla på den i andra ansökan. Den ser man ju att kunna använda "whenever" ändå sett spelmissbrukare varit fri från spel och lån i år och ändå fått sin ansökan nekad. Trodde faktiskt det var den jag skulle åka på och inte skälighet

Brytpunkt är också under skälighetsdelen, så det hade varit samma punkt att få avslaget på då med.

Jaja många som inte följer dom. Anser mig faktiskt rätt laglydig i samhället.
Det vet jag att jag är.

Bra att du anser dig veta det. Jag har ingen aning om du är det eller inte.

@Syrran chilla lite... inget går vår väg genom att gå ”bananas”. Vi har satt oss i situationen & vi är nu i händerna på myndigheterna... gilla eller ej gilla, men det gäller.
Nu får vi krypa till korset... be om en andra chans. Går de inte första gången, försöker vi en 2:a gång...och även en 3:e gång....

Vi får inte glömma... VI har försatt oss i situationen...

@Syrran chilla lite... inget går vår väg genom att gå ”bananas”. Vi har satt oss i situationen & vi är nu i händerna på myndigheterna... gilla eller ej gilla, men det gäller.
Nu får vi krypa till korset... be om en andra chans. Går de inte första gången, försöker vi en 2:a gång...och även en 3:e gång....

Vi får inte glömma... VI har försatt oss i situationen...
Håller med absolut.
Blir aldrig arg eller irriterad över det du skriver.
Sakligt utan fördömande men ändå sätter mig lite på plats;):)
Ska ej gå bananas mer ikväll ;)

Håller med absolut.
Blir aldrig arg eller irriterad över det du skriver.
Sakligt utan fördömande men ändå sätter mig lite på plats;):)
Ska ej gå bananas mer ikväll ;)

...men gudarna ska veta att ja förstår Ditt ”känslokaos” - been there - done that :(

Beklagar ...bara ta nya tag och göra en ny ansökan
Eller överklaga. Man förlorar inget på att försöka. Fokusera då på att förklara varför och hur de privata lånen togs, och att du hela tiden hade intentionen att betala tillbaka men att spelberoendet förstörde för dig. Och tryck på att du inte längre spelar.

Precis som Lasseman försöker förklara är det två olika rekvisit. Insolvensen och skäligheten är två olika rekvisit som båda var för sig måste vara uppfyllda för att skuldsanering ska beviljas. Saxar in relevanta paragrafer från skuldsaneringslagen nedan. Andra stycket i 9§ är kanske av särskilt intresse (även om det såklart finns både förarbeten och praxis till ytterligare stöd för bedömningen).

Villkor för skuldsanering

5 §
Skuldsanering får beviljas en gäldenär som är en fysisk person om villkoren i 6-10 §§ är uppfyllda.

7 § Skuldsanering får beviljas om gäldenären inte rätteligen kan betala sina skulder och denna oförmåga med hänsyn till samtliga omständigheter kan antas bestå under överskådlig tid (kvalificerad insolvens).

9 § Skuldsanering får beviljas om det är skäligt med hänsyn till gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden.

Vid skälighetsbedömningen ska särskilt beaktas omständigheterna vid skuldernas tillkomst, de ansträngningar gäldenären har gjort för att fullgöra sina förpliktelser och det sätt på vilket gäldenären har medverkat under handläggningen av ärendet om skuldsanering.
Det där har jag läst inget nytt.
Och det är två olika rekvisit.
Tyvärr så görs bedömningen olika det har vi sett o hört en del gånger.
Vet inte om handläggare tolkar olika för nått konstigt är det.

Senast ändrad:
Om man dragit på sig de skuldenrna genom skadestånd till anhöriga för att ha mördat ett par gånger så skulle jag inte tycka det vore så rimligt att man skulle få skuldsanering även om man blivit snäll och lovat att det är färdigmördat.
Men vi tycker olika om det också såklart :)
Snacka om att dra till det värsta som att jämföra svart o vitt igen.

Ja det är ju olika såg du vad Kimsan skrev? Tolkas inte lagen olika då?
Tack för att du tyckte den var fantastiskt :)
Sen förstår jag faktiskt inte din spydighet här på forumet du gillar att försöka trycka ner människor ibland.
Fruktansvärt onödigt kan man inte bara svara normalt.
Vet inte vad du får ut av det? För mig är det märkligt.
Får säkert ett spydigt svar tillbaka nu som vanligt:(
Ingen annan som svarar så dumt jo några till

Senast ändrad:
Om man lånar av ”icketradiotonella” kan det innebära att man fått nej av de traditionella för att ekonomin inte håller, dvs man visste från början att man inte kunde betala; det kan ha varit kriminella; det kan vara ”fejk” och man försöker få tillbaka lite av kakan. Är väl några skäl jag kan komma på.

Varje ärende är unikt och det kan finnas skillnader som väger över åt ena eller andra hållet. Men visst, samma ärende hos två olika handläggare skulle vid ej solklara fall kunna få olika utgång. Det måste bli så när det handlar om bedömningar och inte bara ”tick-the-box” övningar.

Jo det tolkas olika och det är inte konstigare än att domstolar kommer fram till olika saker på samma underlag.
Lagar skrivs så, de ska inte vara så precisa, verkligen inga konstigheter..

Sen förstår jag faktiskt inte din spydighet här på forumet du gillar att försöka trycka ner människor ibland.
Fruktansvärt onödigt kan man inte bara svara normalt.
Vet inte vad du får ut av det? För mig är det märkligt.
Får säkert ett spydigt svar tillbaka nu som vanligt:(
Ingen annan som svarar så dumt jo några till
Han e faktiskt spydig rätt ofta! Synd!

Han e faktiskt spydig rätt ofta! Synd!
till hans förvar är det väldigt många gånger han svarar på en fråga sen kommer samma fråga i samma tråd direkt efter av samma person.
sen försöker många vrida på det för att dem inte är nöjda med svaret som i detta fall med avslaget då duger inte svaren för det är inte vad man vill höra..

till hans förvar är det väldigt många gånger han svarar på en fråga sen kommer samma fråga i samma tråd direkt efter av samma person.
sen försöker många vrida på det för att dem inte är nöjda med svaret som i detta fall med avslaget då duger inte svaren för det är inte vad man vill höra..
Ja ibland stämmer det du säger.
Och ibland inte faktiskt.
Kan vara obefogat ibland.
Då kanske det är bättre att inte svara alls istället för att vara spydig.
Man behöver inte svara på allt ingen som tvingar till det.
Vet själv att jag svarar tillbaka lite otrevligt ibland när jag egentligen borde vara tyst o nonchalera.
Problemet med mig är att jag inte blir nedtryckt utan förbannad.
Ibland är svaren också lite luddiga precis som att man ska klura ut vad som menas.
Känns inte okej
Bättre att vara tyst då om man tycker det är tjatigt med frågorna om o om igen.
Försvarar ni honom? Känns som att det är för att jobbar på KFM att han har andra befogenheter och rätt att vara mer spydig än vi andra.
Här inne har vi alla samma rättigheter skulle alla svara som han skulle det bli ramaskri här.
Jag bryr mig inte om vad folk jobbar med eller annat.

Senast ändrad:
Ja ibland stämmer det du säger.
Och ibland inte faktiskt.
Kan vara obefogat ibland.
Då kanske det är bättre att inte svara alls istället för att vara spydig.
Man behöver inte svara på allt ingen som tvingar till det.
Vet själv att jag svarar tillbaka lite otrevligt ibland när jag egentligen borde vara tyst o nonchalera.
Problemet med mig är att jag inte blir nedtryckt utan förbannad.
Ibland är svaren också lite luddiga precis som att man ska klura ut vad som menas.
Känns inte okej
Bättre att vara tyst då om man tycker det är tjatigt med frågorna om o om igen.
Försvarar ni honom? Känns som att det är för att jobbar på KFM att han har andra befogenheter och rätt att vara mer spydig än vi andra.
Här inne har vi alla samma rättigheter skulle alla svara som han skulle det bli ramaskri här.
Jag bryr mig inte om vad folk jobbar med eller annat.

Då var vi där igen, du går igång på att verkligen få trycka ner folk va?

Då var vi där igen, du går igång på att verkligen få trycka ner folk va?
Förstår inte vad skillnaden är vem som säger vad. Varför är det mer okej när du kan svara lite trist. Du står väl inte över någon annan här som du verkar tro:(
Är inte med här för att tjafsa o bråka men du ger mig inget val ibland.
:(:(:D

Förstår inte vad skillnaden är vem som säger vad. Varför är det mer okej när du kan svara lite trist. Du står väl inte över någon annan här som du verkar tro:(
Är inte med här för att tjafsa o bråka men du ger mig inget val ibland.
:(:(:D

Tack för att du bekräftar att det är så.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp