Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Ännu en spelberoende.

Du söktr 24e januari, när fick du beslutet på omprövningen?
Var ju förra året men fick beslutet i maj.
Hade det varit iår så hade de säkert blivit avslag. Ingen tid kvar ju

Senast ändrad:
Nu är min UC helt ren, Intrum gjorde en kreditupplysning på mig samma dag...

Äntligen - Stort grattis!

Vilken känsla att bli klar och skuldfri :)

Så Intrum fortsätter alltså…
Men stort grattis till ditt nya liv!!
Tror den sker automatiskt när en förändring i ens UC händer?

Men man har ju sett att folk UC på sig efter avslutad sanering långt senare. Får dom väl inte göra men tror inte man kan göra något åt den saken heller.

Vill ha ett kreditkort så försökte ansöka om ett på norwegian och använda deras cashback.

Blev nekad…. 🙄

Tror jag hade ett lån där, kanske spärrad?
Eller så behöver det bara gå mer tid.
Det är därför. UC:n är ren och fin och det finns inga konstigheter där

Men jag skulle tro att man oftast är spärrad hos de borgenärer som är med i skuldsaneringen.

Kan inte tala för andra banker och borgenärer såklart. Men om jag lånar ut 200.000 till någon som får skuldsanering och jag bara får igen 30.000. Jag skulle aldrig mer låna ut till den personen igen oavsett vad UC säger och oavstt hur ren personen verkar vara.
Nu kanske det inte är livstid hos alla banker då dom har andra kapital än privatperson. Men minst några år tror jag man är svartlistad för lån och krediter (specifikt för de borgenärer som var med i skuldsaneringen).

De borgenärer som inte var med i skuldsaneringen har du inga problem med. Dom har inte dig på någon svart lista och dom ser bara en ren och fin uc

Det är därför. UC:n är ren och fin och det finns inga konstigheter där

Men jag skulle tro att man oftast är spärrad hos de borgenärer som är med i skuldsaneringen.

Kan inte tala för andra banker och borgenärer såklart. Men om jag lånar ut 200.000 till någon som får skuldsanering och jag bara får igen 30.000. Jag skulle aldrig mer låna ut till den personen igen oavsett vad UC säger och oavstt hur ren personen verkar vara.
Nu kanske det inte är livstid hos alla banker då dom har andra kapital än privatperson. Men minst några år tror jag man är svartlistad för lån och krediter (specifikt för de borgenärer som var med i skuldsaneringen).

De borgenärer som inte var med i skuldsaneringen har du inga problem med. Dom har inte dig på någon svart lista och dom ser bara en ren och fin uc
Möjligen så, hade inte heller velat lånat ut så förstår det.

Typ enda kortet med lite cashback vad jag hittat för ingen kostnad, så lite trist. Hade tänkt ha det för kostnader över månaden och nolla sedan vid fakturan för gratis pengar. Blir ju inte mycket pengar men its free utan någon ansträngning.

Tror jag hade ett lån där, kanske spärrad?
Eller så behöver det bara gå mer tid.
Jag tror att de flesta man hade skuld till har en intern spärr ett tag efter avslutad skuldsanering. Jag är dock väldigt nyfiken på om även Klarna har det.

Jag tror att de flesta man hade skuld till har en intern spärr ett tag efter avslutad skuldsanering. Jag är dock väldigt nyfiken på om även Klarna har det.
Ska testa köpa något via klarna nu direkt så vet vi :)

Var inga problem alls med klarna och vet jag dom fanns med i skuldsaneringen.

Var inga problem alls med klarna och vet jag dom fanns med i skuldsaneringen.
Klarna verkar sälja sina skulder och markera dem som betalda i sitt system. Så det kanske är därför det slinker igenom?

Ni som gjort klart er skuldsanering.
Försvinner skulderna på typ intrum någonsin?

Hur länge efteråt håller dom på ta kreditupplysningar?
Har ni agerat på något vis få dom sluta med det eller ta bort ”skulderna”?

Ni som gjort klart er skuldsanering.
Försvinner skulderna på typ intrum någonsin?

Hur länge efteråt håller dom på ta kreditupplysningar?
Har ni agerat på något vis få dom sluta med det eller ta bort ”skulderna”?
Intrum tar upplysning under skuldsanering på automatisk bevakning.

Så när status ändras till inledande, beslutad skuldsanering och när anmärkningen försvinner kommer en upplysning
det kommer också en upplysning per automatik när inkomsten uppdateras.

Den kommer på Creditsafe och inte UC

Från vad jag läst så brukar Intrum ta bort skulden relativt snabbt efter skuldsaneringen är över. Notera att när upplysningen försvinner efter 5 år så är inte skuldsaneringen klar. Skuldsanerringen är klar när månaden är över (första månaden när man får inledande är betalfri månad så en skuldsanering är egentligen innevarande månad + 5 år. inte 5 år). Så om anmärkningen försvinner idag 12 Juni så är skuldsaneringen klar när klockan slår över till 1 Juli om ingen omprövat. Det är typ därför Intrum tar upplysningen när anmärkningen försvinner. För skuldsaneringen är inte riktigt klar, så det blir en sista kontroll

Intrum tar upplysning under skuldsanering på automatisk bevakning.

Så när status ändras till inledande, beslutad skuldsanering och när anmärkningen försvinner kommer en upplysning
det kommer också en upplysning per automatik när inkomsten uppdateras.

Den kommer på Creditsafe och inte UC

Från vad jag läst så brukar Intrum ta bort skulden relativt snabbt efter skuldsaneringen är över. Notera att när upplysningen försvinner efter 5 år så är inte skuldsaneringen klar. Skuldsanerringen är klar när månaden är över (första månaden när man får inledande är betalfri månad så en skuldsanering är egentligen innevarande månad + 5 år. inte 5 år). Så om anmärkningen försvinner idag 12 Juni så är skuldsaneringen klar när klockan slår över till 1 Juli om ingen omprövat. Det är typ därför Intrum tar upplysningen när anmärkningen försvinner. För skuldsaneringen är inte riktigt klar, så det blir en sista kontroll
Skuldsaneringen var klar i maj. Så bör enligt det du säger varit helt borta 1:a juni då.

Fick slutskattebesked nyss så antar det är därför dom tog en upplysning nu. Men dom tog också en upplysning i maj när den var klar.

Loggade in hos dom och såg skulderna låg kvar och antar väl dom kommer fortsätta göra detta tills skulderna är borttagna där.

Min bil kraschade häromdagen, sökte ett lån för köpa en billigare bil på 40’ hos banken jag haft under hela min skuldsanering.
Inte haft några skulder alls mot dom, UC på 0.4 och ändå avslag.

Tror man får byta bank där man inte tidigare haft något engagemang så man får starta på ny kula.

Idag såldes en av mina skulder till någon annan trots avslutad sanering.

Tror dock inte de fått sin sista utbetalning ännu.

Jag har 6 månader kvar på min sanering och denna vecka såldes flera av mina skulder vidare, bland annat flera till en annan dotterbolag som är registrerad utomlands. Jag får en sån ångest av sånt, vill bara att dessa månaderna går fort och jag det blir en slut på mardrömmen:(

förstår inte poängen med detta under en sanering och när det är så kort tid kvar på saneringen

Lo på po
Jag har 6 månader kvar på min sanering och denna vecka såldes flera av mina skulder vidare, bland annat flera till en annan dotterbolag som är registrerad utomlands. Jag får en sån ångest av sånt, vill bara att dessa månaderna går fort och jag det blir en slut på mardrömmen:(

förstår inte poängen med detta under en sanering och när det är så kort tid kvar på saneringen
Lån säljs oftast klumpade ihop, man lägger in ditt lån som är skräp med de som är bra och på det sättet kan dom säljas.

pratade med inkassobolaget de sa de tar bort skulden när sista betalningen inkommit.

Lo på po

Lån säljs oftast klumpade ihop, man lägger in ditt lån som är skräp med de som är bra och på det sättet kan dom säljas.

pratade med inkassobolaget de sa de tar bort skulden när sista betalningen inkommit.
Jag har förstått det. Men det skapar ändå en enormt ångest varje gång man får notis från Kivra och ser namnet på en inkassobolag.
Är svin rädd att någon får för sig att ansöka om omprövning eller upphäv och att jag ska behöva gå genom den processen det innebär.

Jag har förstått det. Men det skapar ändå en enormt ångest varje gång man får notis från Kivra och ser namnet på en inkassobolag.
Är svin rädd att någon får för sig att ansöka om omprövning eller upphäv och att jag ska behöva gå genom den processen det innebär.
Inget att bry sig om förrän den knackar på dörren. Krävs man avsiktligt undanhållit väsentlig inkomst för du ska få problem alternativt inte följt planen.

Är dock inte okej med några kreditupplysningar från dom i höst.

Inget att bry sig om förrän den knackar på dörren. Krävs man avsiktligt undanhållit väsentlig inkomst för du ska få problem alternativt inte följt planen.

Är dock inte okej med några kreditupplysningar från dom i höst.
Det enda jag har gjort att flytta till en billigare bostad förra sommaren. Cirka 1500 billigare i hyra. Så hoppas ingen stör sig på det.

brukar det bli många kreditupplysningar i slutet av en sanering? Har ett tiotal fordringsägare.

Det enda jag har gjort att flytta till en billigare bostad förra sommaren. Cirka 1500 billigare i hyra. Så hoppas ingen stör sig på det.

brukar det bli många kreditupplysningar i slutet av en sanering? Har ett tiotal fordringsägare.
Ingen skillnad direkt igenom den. Något bolag gjorde direkt skuldsaneringen avslutades på automatik sedan igen vid deklarationen i juni. I juli betalar KF ut sista pengarna från mig till alla.

Någon som tar en upplysning efter det kontaktar jag.

Mina sista inbetalning är februari 2027, innebär det att jag kan vara lugn den 1 mars och att allt är över? Undrar om någon har rätt att ansöka om omprövning och så efter det? Tänker deklarationen har ju inte kommit då för inkomsten 2026. Nu är det inte så men om min inkomst hade varit högre än vad det borde upptäcker ju borgenären först i juni 2027, kan de göra något då?

Mina sista inbetalning är februari 2027, innebär det att jag kan vara lugn den 1 mars och att allt är över? Undrar om någon har rätt att ansöka om omprövning och så efter det? Tänker deklarationen har ju inte kommit då för inkomsten 2026. Nu är det inte så men om min inkomst hade varit högre än vad det borde upptäcker ju borgenären först i juni 2027, kan de göra något då?
Du kan vara lugn då.

Men får du krav på dig efter det så bestrid alla skulderna rekommenderar jag.

Hänvisa till den skuldsanering

Senast ändrad:
Hej one-two!

Jag har tyvärr inte läst igenom hela tråden men skulle du snabbt kunna dra lite hur du blev beviljad skulsanering? Förutsättningar osv.
När togs senaste lånet och hur lång tid var du spelfri innan sanering?
Löneutmätning?

Haha ja.. frågorna är många!

Själv har jag dragit på mig 1.1mkr som är från onödig konsumtion + spel.
Jag har släppt allt i väntan på löneutmätning så det är bara en tidsfråga innan de ramlar in hos kfm.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp