• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Äntligen inledande

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Kom på jag måste fråga.
När är det borgenärerna kan invända eller kanske när senast kan dom invända?
Är det under dessa 3 veckor när dom ska skicka in vad man har i skuld eller är det också efter när dom får betalningsplan ?
För betalningsplan skickas väl ut någon gång efter dessa 3 veckor ?

Undrar enbart för jag har fått ett brev från en myndighet där det stog att dom funderar på att invända.
Maken har inte än fått något sådant.

Får man alltid brev själv från företagen om dom invänder eller kan dom invända bara till skusan ?

De har tre veckor på sig efter att de skickat in delgivningen. Det finns ingen deadline för att skicka in sin delgivning Jag tror att de kan invända bara till Skusan men då meddelar Skusan dig att det finns invändningar. Förhoppningsvis innan dessa tre veckor så att processen går lite snabbare.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nea75

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
14 Januari 2015
Meddelanden
482
Mottagna reaktioner
183
Poäng
367
Vad trött jag bli ,nu trodde jag dom skulle skicka förslag men då ringer min handläggare o säger , jag tycker ni betala för mycket på era bolån :( .Alltså amorterade alldeles för mycket hon ville att man skulle ringa Swdbank om mindre amortering under dessa år .Och man skulle be om bevis om detta /intyg de lär väl ta en v till minst om hon godkänner de .
 

stepbystep

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
28 September 2018
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
60
Poäng
187
Man anmäler först skulden direkt vid inledande. Godkänna förslag är senare i processen.

Är det myndigheten själv som skickat eller har kfm vidaresänt?
Kan tänka mig att kfm skickar vidare så man får möjlighet att bemöta.

Ok tack :)

Här var det myndigheten själv som skickade.
Jag svarade och gjorde det dom bad om och vi hade bra mailkonversation och det slutade med att personen
tackade mig för snabba svar, snabbt agerande och det var fint att se jag var bra i kommunikationen ocj ville göra rätt för mig.
 

stepbystep

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
28 September 2018
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
60
Poäng
187
De har tre veckor på sig efter att de skickat in delgivningen. Det finns ingen deadline för att skicka in sin delgivning Jag tror att de kan invända bara till Skusan men då meddelar Skusan dig att det finns invändningar. Förhoppningsvis innan dessa tre veckor så att processen går lite snabbare.

Ok nu förstår jag bättre :)
Tack :)
 

stepbystep

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
28 September 2018
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
60
Poäng
187
Jag pratade med ”nån tant” på KF som menade på att osäker inkomst som gör det krabbigt att räkna inte är skäl för avslag. Hon sa de utgick från här och nu och så får man ompröva efterhand.

Men vi vet ju alla att det är bedömningar och olika svar beroende på den som svarar...

Tack för svar :)
Ja precis, olika bedömningar och svar beroende på.
Men jag får hålla tumme att våran handläggare ändå förstått min situation med min sjukdom och varför det är så svårt detta med stadigare inkomst.
Eller kanske mer inkomst än 50% sjukpension enbart och för några månader fram sjukpenning som kan dras in snart.
Därav hon bara kunde räkna på sjukpensionen sa hon.
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Vad trött jag bli ,nu trodde jag dom skulle skicka förslag men då ringer min handläggare o säger , jag tycker ni betala för mycket på era bolån :( .Alltså amorterade alldeles för mycket hon ville att man skulle ringa Swdbank om mindre amortering under dessa år .Och man skulle be om bevis om detta /intyg de lär väl ta en v till minst om hon godkänner de .

Gud, vi fick precis samma krav. Och det var inte lätt att få intyg från våra banker. Slutade med att jag grät när jag pratade med Nordea för att de bara bollade mig hit och dit och min ”personliga bankman” var på semester. Bankerna menar ju att vi har den amortering vi ska ha, enligt den nya lagen, och hade aldrig talats om detta tidigare. Vi ringde KF där en annan person sa att det inte var så viktigt... men så kom ett brev om att vi måste skicka in intyg igen. Slutade med att vi fick några rader hemskickade från bankerna, men det var en lång process för något som inte borde ta så lång tid. Hoppas att Swedbank är mer tillmötesgående!
 

stepbystep

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
28 September 2018
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
60
Poäng
187
idag är det 3 veckor sen inledandet.
Imorgon dras första betalningen som ska in på saneringen.
Imorgon får jag sjukpensionen och för första gången på flera år har vi pengar kvar dagen innan :0
Givetvis har dom förts över till ett buffertspar....tänk att VI har pengar på ett sparkonto nu :)
Brevlådan har mist 90% post, så otroligt tomt i lådan :0
Känns bra att betala in själv men ändå konstigt om ni förstår vad jag menar.
Jag hoppas innerligt det får fortsätta så här och att det blir beviljat.
När man ser vad en sanering kan göra för ekonomin och livet framöver, önskar hett det får vara så här.
Och kan lova...aldrig mer ett lån eller avbetalning eller något utöver huslånet!!!
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
idag är det 3 veckor sen inledandet.
Imorgon dras första betalningen som ska in på saneringen.
Imorgon får jag sjukpensionen och för första gången på flera år har vi pengar kvar dagen innan :0
Givetvis har dom förts över till ett buffertspar....tänk att VI har pengar på ett sparkonto nu :)
Brevlådan har mist 90% post, så otroligt tomt i lådan :0
Känns bra att betala in själv men ändå konstigt om ni förstår vad jag menar.
Jag hoppas innerligt det får fortsätta så här och att det blir beviljat.
När man ser vad en sanering kan göra för ekonomin och livet framöver, önskar hett det får vara så här.
Och kan lova...aldrig mer ett lån eller avbetalning eller något utöver huslånet!!!

Härlig läsning så här direkt på morgonkvisten... :) Ett innerligt GRATTIS !!! Önskar Dig & Din familj all lycka till med Er andra chans !!! :)
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Ja, vi får inte alls så mycket post längre! Tänker ibland på brevbäraren, hen måste nästan ana hur det ligger till, som följt vår process via kuverten från KF ;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp