• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Är lån möjligt?

M

Muppet

Gäst
Poäng: 0
Hej. Vad tror ni om mina chanser att få ett lån på 100 000. 6års betalning.

2015 = 218000 2016 = 195000
Underskott 7452 Underskott 7000

Årsinkomst nu på 312000.

Antal UC 1. 2017-10

Antal nuvarande lån 0:-

Anmärkningar: 1
(går bort om några dagar. kommer naturligtvis inte ansökan innan den är borta)

Vad ska jag acceptera för ränta?. Om nu lån är möjligt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
Om du kan vänta till nya inkomsten syns i juni kommer du få bra erbjudanden via lendo, jag skulle tro neråt 4%, söker du när din anmärkning går i pension ligger du lite sämre till pga rätt låg inkomst
 
M

Muppet

Gäst
Poäng: 0
problemet är att detta årets deklaration är mycket sämre. (pga studier) Vilket resulterade i högre mer "väl" betalt arbete. Kanske bäst att ansöka innan de nya kommer in?

För det finns väl ingen långivare som bryr sig om vad man kan påvisa för inkomst.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 801
Poäng
9 787
I så fall är dina chanser högst när din anmärkning försvunnit, men en inkomst på 195000 imponerar inte jättemycket.
Då du kan styrka högre inkomst nu så är kanske ett möte på "din bank" med deras försäljare det bästa.
 

omxz24

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
23 April 2018
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!

Registrerade mig endast för att kunna skriva här.

Jag jobbar på en av bankerna som sysslar med blankolån.
Det jag vet att vi gör och även andra banker är att vara extra hårda i bedömningen på personer som haft anmärkning men som nu är borta.
Anledningen bakom detta är att det visar på ett riskbeteende och börja ansöka om lån så fort anmärkningen är borta. Mitt tips är att du avvaktar ytterligare innan du ansöker :)
 

Bowery

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
8 April 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
65
Poäng
207
Hej!

Registrerade mig endast för att kunna skriva här.

Jag jobbar på en av bankerna som sysslar med blankolån.
Det jag vet att vi gör och även andra banker är att vara extra hårda i bedömningen på personer som haft anmärkning men som nu är borta.
Anledningen bakom detta är att det visar på ett riskbeteende och börja ansöka om lån så fort anmärkningen är borta. Mitt tips är att du avvaktar ytterligare innan du ansöker :)

Användbart! Hur länge skulle du rekommndera att man väntar innan man ansöker efter att anmärkningen försvunnit ? Min försvann 15 april och mitt kredit betyg sköt i höjden
 

omxz24

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
23 April 2018
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Användbart! Hur länge skulle du rekommndera att man väntar innan man ansöker efter att anmärkningen försvunnit ? Min försvann 15 april och mitt kredit betyg sköt i höjden

Oj! Bra fråga...Har inte någon specifik period direkt som jag kan tipsa om. Men ett par månader borde la fungera. Det beror väl lite på omständigheterna!
Men ja, det är såklart oändligt mycket lättare efter att din anmärkning försvunnit, men man är inte helt "clean" i bankernas ögon förrän man kan bevisa att man klarar sig ett tag utan att ansöka om nya lån, trots att du har möjligheten till det :)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Hej!

Registrerade mig endast för att kunna skriva här.

Jag jobbar på en av bankerna som sysslar med blankolån.
Det jag vet att vi gör och även andra banker är att vara extra hårda i bedömningen på personer som haft anmärkning men som nu är borta.
Anledningen bakom detta är att det visar på ett riskbeteende och börja ansöka om lån så fort anmärkningen är borta. Mitt tips är att du avvaktar ytterligare innan du ansöker :)


En följdfråga då - Var ser ni "historisk" anmärkningshistorik?
Det finns inte en chans i hela helvetet att ni banker ser detta från och med 15:e maj.
Detta låter väldigt skumt, men låt gå för att det du säger är sant - var ser du när mina anmärkningar gått ut?
 

omxz24

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
23 April 2018
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
En följdfråga då - Var ser ni "historisk" anmärkningshistorik?
Det finns inte en chans i hela helvetet att ni banker ser detta från och med 15:e maj.
Detta låter väldigt skumt, men låt gå för att det du säger är sant - var ser du när mina anmärkningar gått ut?

Hej!

Bra fråga. Har inget bra exempel som jag kan gå in och kolla på för tillfället.
Jag kan återkomma här när jag får tag på det. Kan ha fel, men det KAN vara som så att riskprognosen är högre precis efter att anmärkningen släppts. Rätta mig om jag har fel.

Hur som helst, jag återkommer när jag har mer kött på benen :)

Edit: Vet ej hur gdpr, psd2 påverkar detta
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
När anmärkningen försvinner går kreditbetyget upp, för vissa rejält. Det finns det gott om exempel på här i forumet. Teorin har varit precis som nämns ovan, att det finns en förhöjd risk för nya betalningsanmärkningar när man blir av med en gammal just för att man börjar söka lån på nytt.

Följ ditt kreditbetyg noga efter att anmärkningen försvinner, förmodligen kommer det försämras (rejält) när den väl är borta - men sen förbättras med tiden. Osäkert hur länge man måste vänta innan den är nere på en rimlig nivå igen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp