• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Årsinkomst och skuldsanering/ omprövning

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Är det jobbigt att ansöka om omprövning? Lika mycket papper och räkna och telefonsamtal osv som vid grundansökan? Eller det fattar jag ju iofs att det inte är.. men är det enkelt? Eller tar det en hel dag? :-D
Nej nej, det är mycket smidigare än när man gör ansökan om själva skuldsaneringen. Jag sökte omprövning nu i februari då min mans inkomst ökat betydligt. Gjorde det via hemsidan och där fyller man i ett formulär. Kort och gott varför man vill ansöka om omprövning och orsak och så inkomster och utgifter och kontaktuppgifter (kan vara något mer fält, har teflonminne). För mig tog det bara några veckor till besked att omprövningen gick igenom, ingen ringde upp utan fick beslut med posten.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

conversar roto

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
12 Augusti 2018
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
85
Poäng
237
Nej nej, det är mycket smidigare än när man gör ansökan om själva skuldsaneringen. Jag sökte omprövning nu i februari då min mans inkomst ökat betydligt. Gjorde det via hemsidan och där fyller man i ett formulär. Kort och gott varför man vill ansöka om omprövning och orsak och så inkomster och utgifter (kan vara något mer fält, har teflonminne).

Låter bra :) Kan jag skriva att jag vill ha en annan bedömning av min inkomst och redogöra för faktiska förhållanden, typ...? Så får de ta ställning till om de ska göra något med informationen. Skriva rätt ut att jag förra året tjänade 50 mer än vad som står i skusan-beslutet och detta året vet jag inte men än så länge 5000 mer än månadsinkomsten som jag tidigare uppgett och jag tror ju iofs inte att det kommer fortsätta (ej bestående) men jag vill helt enkelt vara ärlig? Kan man vara så lullig?
 

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Hej alla

Hur är det med ens partners inkomst? Min är samma lika typ, men min frus inkomst ökar nog på en hel del. Söka omprövning om hennes årsinkomst ökat med runt 50 000? Kollar borgenärerna ens partner?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 454
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Låter bra :) Kan jag skriva att jag vill ha en annan bedömning av min inkomst och redogöra för faktiska förhållanden, typ...? Så får de ta ställning till om de ska göra något med informationen. Skriva rätt ut att jag förra året tjänade 50 mer än vad som står i skusan-beslutet och detta året vet jag inte men än så länge 5000 mer än månadsinkomsten som jag tidigare uppgett och jag tror ju iofs inte att det kommer fortsätta (ej bestående) men jag vill helt enkelt vara ärlig? Kan man vara så lullig?
Om du tjänar mer än 4000 kr per månad ska skusan omprövas fick jag till mig av min handläggare.
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Låter bra :) Kan jag skriva att jag vill ha en annan bedömning av min inkomst och redogöra för faktiska förhållanden, typ...? Så får de ta ställning till om de ska göra något med informationen. Skriva rätt ut att jag förra året tjänade 50 mer än vad som står i skusan-beslutet och detta året vet jag inte men än så länge 5000 mer än månadsinkomsten som jag tidigare uppgett och jag tror ju iofs inte att det kommer fortsätta (ej bestående) men jag vill helt enkelt vara ärlig? Kan man vara så lullig?

Kan kanske fungera, men då du inte vet om det blir stadigvarande förändring i år hade nog jag gjort omprövning utifrån förra året och sen när man fått beslut skicka in ny omprövning, så att det inte kommer upp och biter någonstans. Ring/maila skusan om det känns osäkert och rådfråga, annars ska man begära omprövning om det ökar med mer än 4000:-/månad som @Ny2018 skriver :)
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Hej alla

Hur är det med ens partners inkomst? Min är samma lika typ, men min frus inkomst ökar nog på en hel del. Söka omprövning om hennes årsinkomst ökat med runt 50 000? Kollar borgenärerna ens partner?

Om hela hushållets ekonomi ökar med mer än 4000:-/månad eller minskar med minst 500:-. Fick själv begära omprövning pga det nu i februari. Finns info här: https://www.kronofogden.se/download...skusan_omprovning_av_skuldsaneringsbeslut.pdf
 

conversar roto

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
12 Augusti 2018
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
85
Poäng
237
Jag velar och funderar. Tänker att risken om jag ansöker om omprövning utifrån förra årets inkomst blir att de bestämmer att jag ska betala en himla massa mer, och då måste jag ju också jobba övertid igen för att kunna betala? Och KFM har tom skrivit i mitt skusan-beslut att de inte begär att man ska jobba mer än heltid. :p Och visst, jag ansöker om omprövning igen utifrån nuvarande inkomst sen , men det tar 3-4 månader innan det beslutet kommer och hur löser jag det? Funderar också på det här med bestående ökning av inkomsten. Tillfällig övertid hör ju inte dit. Det är ju regelbunden övertid som gör det. Om jag VET att jag ska jobba si och så mycket övertid är det en annan sak. Men det har jag ju ingen aning om och är heller inte intresserad av eftersom jag har så lätt att bli sjukskriven :-/
Jag vill inte vara krånglig och motvillig att betala osv men jag är så knölig för dels är jag rädd att de ska fatta beslut på en inkomst som jag inte har (det var en annan sak när jag hade löneutmätning och de såg en hög inkomst då jag hade jobbat övertid, beslutade att jag skulle ha utmätning på 16000 kr i månaden men det hände ju ingenting om jag inte jobbade så mycket, jag menar förbehållsbeloppet var ju orört, men vid skuldsanering är det ju jag som ska betala en summa manuellt och inget som förbehålls) och dels är jag ju också rädd att borgenärer blir förbannade och det vill jag ju inte!
Sen vill man väl inte okynnes-ansöka heller? Tror att handläggarna har tillräckligt att göra redan nu? Och handläggningstiderna är inte att leka med?
Vill, men vill inte :-/
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Ansökan om omprövning går snabbt. Görs online o du ska bara ange inkomst, hushållets utgifter och skriva varför du söker omprövning. Tar 15 min om du har klart med inkomst och utgifter.

Jag räknade ett snitt på senaste fem lönerna.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Är det den deklarerade beskattningsbara inkomsten som borgenärerna ser eller är det bruttosumman innan avdrag? Har ökat min bruttoinkomst med mer än 4000 men har också avdrag för nästan 100000.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp