• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Åtgärder Hög inflation, stigande räntor m m

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 869
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
@LånaUtanPapper och övrig expertis.

Ska iväg i sommar någon vecka. Till ett land där dom betalar med Euro.

Tycker ni att man ska växla pengar till Euro nu eller är det bättre att göra det i juni? Hur tror ni svenska kronan kommer stå sig mot Euron nu kontra då?
Jag hade lutat åt att växla nu om jag var tvungen välja. Men omöjligt att säga hur valutaväxelkursen rör sig på 3 månader.
Sen beror det hur mycket det handlar om. Är det 5000 kr och euron mot förmodan blir 10% starkare mellan nu och Juni så blir det 500kr du sparar på det. Är det 10.000 så 1000kr.
Förmodligen handlar det om MAX 10% skillnad på 3 månader.

Jag tänker att om vi är först ut och sänker räntan i Maj att det kommer försvaga kronan lite mot euron fram till ECB sänker, förmodligen i Juni. Vi kanske också sänker i Juni.
Går ju alltid växla hälften nu och hälften sen om man vill. Euron står i 11.46 idag.

Generellt sätt tror jag på en lite större kursrörelse mot sommaren eller hösten av flera anledningar, tyvärr inte i kronans favör, men om det sker innan Juni låter jag vara osagt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Lite så jag med funderar. Ganska skönt slippa bära med sig massa kontanter dessutom. Man behöver ju mest småvalutor till typ glass,solstolar,souvenirer osv. Restauranger och dylikt tar ofta kort.
Beror på land kanske. Sist jag flög ner var jag iofs i en storstad men jag använde överhuvudtaget aldrig kontanter.
Sparade tid, parkeringsavgift, bensin osv på att inte åka till forex.
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
537
Mottagna reaktioner
253
Poäng
447
Då blir det maj/juni förhoppningsvis nu då :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp