Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

3 år kvar, -hur ligger ni andra till ?

jaa då fattar jag att det är tufft. personligen tycker jag att man har det väldigt bra under SKuldsanering. Nästan bättre än många andra som inte äns har det.

Jag får behålla

18k för boende och normalbelopp
2200 för resekonstander , av någon anleding sa dom att det var ok för mig att tanka istället för att köpa "Busskort"
355 kostander pga av sjukdom +

Jag fick 4 årig betalplan, 3 år kvar efter mitt första år.
Jag har 2 barn.
Tack för svaret, då tar de inte hänsyn till barn så himla mycket? Läste att man kunde få 3 år med barn….
Är de hårda med att inte får behålla en dyr bil (per månad) och bostadsrätt? Finns ingen vinst i varken bilen eller bostaden då den är belånad.

Tack för svaret, då tar de inte hänsyn till barn så himla mycket? Läste att man kunde få 3 år med barn….
Är de hårda med att inte får behålla en dyr bil (per månad) och bostadsrätt? Finns ingen vinst i varken bilen eller bostaden då den är belånad.
Beror på läget såklart,har 2 barn 2 å 8 å fick 5 årig betalplan. Är man ensamstående med barn finns det nog chanser att man får kortare lr när barnen är tonåringar.

då är vi ju verkligen klarar nästan samtidigt!! :) jaa känns som en evighet kvar... tycker 2 år tagit lång tid, men yttligare 3 år kvar....
Ja, det stämmer nog bra :)

Ja så är det. vissa perioder går snabbare än andra. Tycker speciellt vintern går långsammare när det är kallare, mörkt, energilöst och man mer sitter inomhus än på sommarn. Tider går fortare på sommarn när man är ute och när man gör fler saker. Sen är jag ofta ganska tidsmedveten också. Om folk säger att det "bara" är en vecka, månad, kvartal till X så brukar jag tänka. "Vadå "bara" på den tiden hinner jag få gjort ganska mycket om jag är produktiv." Generellt sätt så tror jag det är bra att hitta en hobby/ett intresse under skuldsaneringen om man vill få tiden att gå - att man gör saker och har fokus på något har en tendens att få tiden att springa iväg. Det är ändå 5 år vi pratar om, så man blir vansinnig av att gå i cirklar och vänta på att bli klar. Jag tror det värsta man kan göra är att bara klättra efter väggarna i 5 år och bara vänta vänta vänta. Sen när 5 år har gått har man inte fått gjort något annat än att överleva.

Om man har något intresse/hobby/träning o kost/poddar/böcker/data/tvspel/lära sig ai/ljudböcker/självstudier/instrument/om det är något man vill läsa sig eller engagera sig i så är det lika bra att portionera ut en del av tiden till det eller flera av sakerna. Behöver inte alltid vara så vansinnigt dyrt, men har man något intresse eller hobby av billigare slag så kan skuldsaneringen vara rätt tidpunkt i livet att allokera tid till det.

För min del har jag ordnat en stationär dator. Dels för hemmajobb, men också för att ha steam och spela lite ibland på kvällarna/helgerna. Nästa år kommer jag nyttja friskvårdsbidraget, köpa gymkoret och fokusera en del på träning och kost också. Sen så har börjat ordna till youtube/podd flödet på tvnn/mobilen mer och mer mot dom som är duktiga/intressanta/lärorika att lyssna på. Så utöver jobb och det sociala så blir träning/kost/dataspel/youtube och kanske ta en kurs/lära sig ai lite min plan för att få 2026 eller en del av 2026 att gå. Har väll inget ritkigt schema för det men lite tankar och en lös plan för vad jag vill göra nästa år. Resa kommer jag tyvärr hoppa även nästa år, känner inte att det är ekonomiskt värt att bränna iväg 10-15000 på en vecka och sen efter veckan är över har man inget mer ut av pengarna.

Det är fel. Det stämmer att dom tar ganska stor hänsyn till barn. Det är vanligt att många får 4 årig betalplan istället för 5 år, speciellt om det är yngre barn eftersom 5 år kan anse att barnens uppväxt drabbas oskäligt hårt. Som exempelvis Klister ovan fick 4 år betalplan istället för 5 år.
3 årig betalplan är generellt sätt ganska ovanligt idag. Men finns en liten chans att det kan komma att ändras i framtiden: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/förslag-om-en-modern-skuldsanering-3-år.28027/

Senast ändrad:

Ja så är det. vissa perioder går snabbare än andra. Tycker speciellt vintern går långsammare när det är kallare, mörkt, energilöst och man mer sitter inomhus än på sommarn. Tider går fortare på sommarn när man är ute och när man gör fler saker. Sen är jag ofta ganska tidsmedveten också. Om folk säger att det "bara" är en vecka, månad, kvartal till X så brukar jag tänka. "Vadå "bara" på den tiden hinner jag få gjort ganska mycket om jag är produktiv." Generellt sätt så tror jag det är bra att hitta en hobby/ett intresse under skuldsaneringen om man vill få tiden att gå - att man gör saker och har fokus på något har en tendens att få tiden att springa iväg. Det är ändå 5 år vi pratar om, så man blir vansinnig av att gå i cirklar och vänta på att bli klar. Jag tror det värsta man kan göra är att bara klättra efter väggarna i 5 år och bara vänta vänta vänta. Sen när 5 år har gått har man inte fått gjort något annat än att överleva.

Om man har något intresse/hobby/träning o kost/poddar/böcker/data/tvspel/lära sig ai/ljudböcker/självstudier/instrument/om det är något man vill läsa sig eller engagera sig i så är det lika bra att portionera ut en del av tiden till det eller flera av sakerna. Behöver inte alltid vara så vansinnigt dyrt, men har man något intresse eller hobby av billigare slag så kan skuldsaneringen vara rätt tidpunkt i livet att allokera tid till det.

För min del har jag ordnat en stationär dator. Dels för hemmajobb, men också för att ha steam och spela lite ibland på kvällarna/helgerna. Nästa år kommer jag nyttja friskvårdsbidraget, köpa gymkoret och fokusera en del på träning och kost också. Sen så har börjat ordna till youtube/podd flödet på tvnn/mobilen mer och mer mot dom som är duktiga/intressanta/lärorika att lyssna på. Så utöver jobb och det sociala så blir träning/kost/dataspel/youtube och kanske ta en kurs/lära sig ai lite min plan för att få 2026 eller en del av 2026 att gå. Har väll inget ritkigt schema för det men lite tankar och en lös plan för vad jag vill göra nästa år. Resa kommer jag tyvärr hoppa även nästa år, känner inte att det är ekonomiskt värt att bränna iväg 10-15000 på en vecka och sen efter veckan är över har man inget mer ut av pengarna.

Det är fel. Det stämmer att dom tar ganska stor hänsyn till barn. Det är vanligt att många får 4 årig betalplan istället för 5 år, speciellt om det är yngre barn eftersom 5 år kan anse att barnens uppväxt drabbas oskäligt hårt. Som exempelvis Klister ovan fick 4 år betalplan istället för 5 år.
3 årig betalplan är generellt sätt ganska ovanligt idag. Men finns en liten chans att det kan komma att ändras i framtiden: https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/förslag-om-en-modern-skuldsanering-3-år.28027/
Tror det är tvärt om. Om de är lite äldre och länge levt under tuffa förhållande så är det lättare än om de är små och inte hunnit ”lida skada” än.

och hur mycket mer i inkomst har ni gått upp med sedan ni fick inledande ?

9 eller 10 betalningar kvar :) hösten 2026. Har ökat från 34000 till nästan 42000. Dock kämpat med sjukskrivning / tjänstledighet. Min omprövning på 39000 blev oförändrad. Så slipper betala mer. (har informerat om all löneutveckling) men pga ej heltid så hamna jag ju under 39000 så gör inget mer just nu

6månader kvar varav 5 betalningar.
Precis börjat göra nedräkning, inte brytt mig tidigare för varit så långt bort men börjar se slutet nu :folded:

ökat min lön på ca 20k så gjort två omprövningar.

6månader kvar varav 5 betalningar.
Precis börjat göra nedräkning, inte brytt mig tidigare för varit så långt bort men börjar se slutet nu :folded:

ökat min lön på ca 20k så gjort två omprövningar.

Vad blev utfallet?

jag har både bil och bostad, så ska gå bra

jag har både bil och bostad, så ska gå bra

2 ungar då 2 å 7,fick 5 årig bet plan. Beror ju lite på hur man har det ställt,är du ensamstående å tjänar 25 i månaden med 2 ungar har jag svårt å se att du inte får 3-4 årig bet plan. Har ni 70 k ihop så blir det 99% 5 årig bet plan.

Har 7 betalningar kvar, sen är man i mål!
Fick nyss ny betalplan då jag tjänar 4100kr (netto) för mycket.
så tillbaka på existensminimum igen… surt men jag gör ju rätt för mig ändå.
Dock osäker på om jag måste hålla på och skicka in igen om jag nu skulle komma upp 3-4000 kr till under den sista tiden..?! Kanske kommer få ny tjänst under våren.

Inte riktigt ännu, ligger ca 1.5-2k netto mer per månad just nu. Men efter nästa års löneökning så blir det nog en omprövning för att ha det på det torra.
Haft ett år i feb,ligger ca 30k netto över d här året vet ej om man ska ompörva

Haft ett år i feb,ligger ca 30k netto över d här året vet ej om man ska ompörva
2500 i månaden om man slår ut det, ska väl egentligen inte behövas men du är ju också inom första två åren som vad jag hört, brukar vara mer känsliga. Jag hade nästan omprövat då du inte haft ett år ännu. Utan att vara säker så borde det leda till avslag då det är under vad KFM anser som behövligt att ompröva. Men då har du ju allt på det säkra.

Det återstår fem inbetalningar innan allt är över, efter fem långa år. Jag har alltid varit punktlig med mina inbetalningar och har aldrig fördröjt dem.
Under dessa år har jag genomfört en omprövning med hjälp av kommunens ekonomiska rådgivare, då jag betalade för mycket.

Under denna period har min lön ökat med totalt 4000 kronor, men jag har inte genomfört någon omprövning.
Jag skulle utan problem kunna få en högre löneökning, men jag saknar motivationen att gå igenom processen för omprövning. När allt detta är avslutat kommer jag att ta ett samtal med min chef eller byta jobb, där jag förväntar mig att tjäna minst 7000 till 8000 kronor mer per månad.

2500 i månaden om man slår ut det, ska väl egentligen inte behövas men du är ju också inom första två åren som vad jag hört, brukar vara mer känsliga. Jag hade nästan omprövat då du inte haft ett år ännu. Utan att vara säker så borde det leda till avslag då det är under vad KFM anser som behövligt att ompröva. Men då har du ju allt på det säkra.
sant

Min sanering är planerad ta slut nu sista December, men går jag in och kollar UC och kreditbetyget nu, så verkar allt vara grönt, inga anmärkningar och en score på 0,4
På KFM sida så finns dock fortfarande stapeln kvar, är detta normalt förfarande eller har dom börjat rensa undan i förtid.

10 betalningar kvar. Räknar ner nu som bara den. Sedan har jag dock 1 år kvar utav själva saneringen. Tänker dock ta den tiden och bara spara ihop så mycket pengar jag kan.

Sedan blir det fan aldrig några mera blanco lån. Sämsta skiten som finns i mitt tycke. Så otroligt enkelt att bara låna och låna och låna tills man sitter i skiten.

japp. men nu December och betalningsfritt. och en resa till Thailand väntar.

Min sanering är planerad ta slut nu sista December, men går jag in och kollar UC och kreditbetyget nu, så verkar allt vara grönt, inga anmärkningar och en score på 0,4
På KFM sida så finns dock fortfarande stapeln kvar, är detta normalt förfarande eller har dom börjat rensa undan i förtid.
Förutssatt en skuldsanering inte blir avbruten eller förlängd för privatperson:

- En skuldsanering är innevarande månad man får skuldsanering (betalfri månad) + 5 år. Exempel: Om man får inledande skuldsanering 5 November 2020 så är skuldsaneringen klar när klockan slår över till 1 December 2025
- En skuldsaneringsanmärkning är 5 år. Så om man får inledande skuldsanering 5 November 2020 så försvinner anmärkningen när klockan slår över till 5e November 2025

Anmärkningen för skuldsanering försvinner 1-31 dagar före skuldsaneringen är över beroende datum på månaden man fått skuldsanering. Man brukar säga att båda är 5 år. Men det finns egentligen en liten skillnad.

Senast ändrad:
Saneringen. I Jan har 1 år gått sedan inledande :)
Lönen har ökat med ca 1400 brutto i månaden men varit sjuk då o då och inte jobbat någon minut övertid. Såg nu att årslönen 2025 va 10k mindre än 2024.

Saneringen. I Jan har 1 år gått sedan inledande :)
Lönen har ökat med ca 1400 brutto i månaden men varit sjuk då o då och inte jobbat någon minut övertid. Såg nu att årslönen 2025 va 10k mindre än 2024.
Löneökningar brukar man ej räkna med

Haft inledande sen juli månad , började betala i augusti , ( 11 000 nånting å ökat på med 2000 kr vid beslut då vi får omvårdnadsbidrag 4200 kr netto )

Tkr de rullar på bra med inbetalningar å lägger in dem dagarna efter alla räkningar är betalda så att allt dras den 25e , har fått ihop ett bra sparande trots lite oväntade utgifter med bil å service .

4 årig betalplan har ja å de kmr rulla på , tänker inte så mkt på de hela tiden ❤️
Känner mig lyckligt lottad som fått sanering beviljad

Skickade in en omprövning i december, haft skusan sedan april. Fick löneökning med 2000kr vilket enligt deras hemsida inte är en stor förändring och skäl för omprövning. Men jag är så jävla rädd att det ska bli något fel på vägen så tog det säkra före det osäkra och skickade in en omprövning ändå.
Tänker att jag måste göra detsamma när skatten kommer. Kör bil långt till och från jobbet. Brukar man få behålla skatten om det är pga resor till och från jobb?

Vid sanering skatteåterbäring din.Får du tillbaka på skatten är det dina pengar.From 1/1 2026 noll återbäring från räntor utan säkerhet.Tänk på att arbetsgivaren drar rätt skatt varje månad
Annars blir det restskatt och tufftvsom det är

Vid sanering skatteåterbäring din.Får du tillbaka på skatten är det dina pengar.From 1/1 2026 noll återbäring från räntor utan säkerhet.Tänk på att arbetsgivaren drar rätt skatt varje månad
Annars blir det restskatt och tufftvsom det är
Så man behöver inte ansöka om omprövning för skatteåterbäring? Oavsett hur mkt man får tillbaka? Tror jag kommer få tillbaka 10-15.000 så ingen jätte summa.

Skatteåterbäring för resor är inräknade i din uträkning för betalplanen. Dvs att det är avdrag på resor. Skatteåterbäring är ju ingen inkomst, utan skatt du betalat för mycket.

Skatteåterbäring för resor är inräknade i din uträkning för betalplanen. Dvs att det är avdrag på resor. Skatteåterbäring är ju ingen inkomst, utan skatt du betalat för mycket.
Då man får reseersättning tillbaka då? Har inräknat hos mig 3 k i månaden kommer dra av på resor sen å bör få runt 10 k enbart för resor tillbaka,ompröva?

Dåså, då bör jag alltså inte behöva ompröva för det. Dels skattar jag lite för mycket på lönen och dels kör jag 10 mil om dagen till och från jobb så det blir ju en hel del. Sen ev om någon mot förmodan bokat av mot skatt under mitt inledande vilket jag inte tror.

Jag fick tvärtom när min skuldsanering klubbades igenom. Först får jag 6000 kr i månaden för arbetsresor och sedan får jag behålla skatteåterbäringen på 28 000 - 30 000 när jag gör avdrag för arbetsresor.

Jag fick tvärtom när min skuldsanering klubbades igenom. Först får jag 6000 kr i månaden för arbetsresor och sedan får jag behålla skatteåterbäringen på 28 000 - 30 000 när jag gör avdrag för arbetsresor.
Aldrig omprövat?

Ja. Det var det jag menade, kanske uttryckte mig otydligt :) Ex så står det x antal tusen mindre i min uträkning och så räknar dem på att man får det tillbaka från skatten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp