Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

3 - 9 mars levereras deklarationen till digitala inbox

Märkligt då kan ju folk fuska hur som helst 😱

De kollar inte alla deklarationer med ändringar det finns nog inte tid till det. Gjorde bilavdrag många år, har sålt två bostäder med avdrag för renovering men bara blivit kollad en gång för bilavdrag. Det fuskas nog en del men för många av oss räcker det nog med att veta att man kan bli kollad och åka på skattetillägg osv om man inte har rent mjöl i påsen.

De kollar inte alla deklarationer med ändringar det finns nog inte tid till det. Gjorde bilavdrag många år, har sålt två bostäder med avdrag för renovering men bara blivit kollad en gång för bilavdrag. Det fuskas nog en del men för många av oss räcker det nog med att veta att man kan bli kollad och åka på skattetillägg osv om man inte har rent mjöl i påsen.
Jag har blivit kollad varje gång jag gjort ändring, måste ha en jäkla otur :D

Dom lär begära underlag sen
Har ändrat flera ggr och aldrig behövt skicka in underlag. Skv gör nog stickprov men har man inte underlag om det begärs blir det ju väldigt svettigt för den som deklarerat

Är det kört o få pengarna i april om man skicka in vid 6-tiden nu på morgonen?
Missade att det var 30mars, trodde de var 31

Hej på er!
Jag kan nu meddela er att jag har pratat med skatteverket.
De har NYLIGEN kommit fram till att även om företagen skickar in nya ränteuppgifter osv till skatteverket INNAN den 16 mars (då deklaration öppnade) så räknas de som ändring.
Man får därför ingen återbäring i april utan den kommer mellan 8-11 juni.

Jag påpekade att jag läst på hemsidan att det stått " Vad gör jag om uppgifterna inte stämmer i min deklaration?" Svar: - Du ber den som rapporterat in fel antingen arbetsgivaren eller banken att göra ändring till oss innan deklarationen öppnas 16 mars. Detta är förutsättningen för att du ska få din återbäring i April"
Dom har själva noterat den frågan och därmed tagit bort en del av svaret då allt som ändras, inkl de företagen gör anses som en ändring.
Enligt henne på skatteverket hade denna fråga kommit upp nyligen och ändringen på svaret är därför ganska ny gjort.
Så för er som inte gjort en aktiv ändring själv, men där inkasso rapporterat in i efterhand kan räkna med återbäring i Juni.

Angående uppdatering av inkomstuppgifter, sker det i samma takt som skatteåterbäring? Min fd arbetsgivare har strulat till min deklaration pga permittering som då räknat min inkomst dubbelt men endast skattat för hälften. Revisorn har gjort ändringar och ska skicka nu på fredag tydligen och jag förstår då att det lär bli en fördröjning med återbäringen, jag undrar dock om detta gör att min inkomstuppdatering kommer ske i Juni eller om det kommer bli senare än så?

Jag vet att jag kan höra av mig till Skatteverket själv, jag tänkte bara fråga här först om någon har koll på den delen. ^^

Hej på er!
Jag kan nu meddela er att jag har pratat med skatteverket.
De har NYLIGEN kommit fram till att även om företagen skickar in nya ränteuppgifter osv till skatteverket INNAN den 16 mars (då deklaration öppnade) så räknas de som ändring.
Man får därför ingen återbäring i april utan den kommer mellan 8-11 juni.

Jag påpekade att jag läst på hemsidan att det stått " Vad gör jag om uppgifterna inte stämmer i min deklaration?" Svar: - Du ber den som rapporterat in fel antingen arbetsgivaren eller banken att göra ändring till oss innan deklarationen öppnas 16 mars. Detta är förutsättningen för att du ska få din återbäring i April"
Dom har själva noterat den frågan och därmed tagit bort en del av svaret då allt som ändras, inkl de företagen gör anses som en ändring.
Enligt henne på skatteverket hade denna fråga kommit upp nyligen och ändringen på svaret är därför ganska ny gjort.
Så för er som inte gjort en aktiv ändring själv, men där inkasso rapporterat in i efterhand kan räkna med återbäring i Juni.
Va? Är det sant? Då blir det en extra tuff månad. Min sambo fick ingen inkomst i mars och väntar på skatteåterbäring i april, men Gothia hade skickat in en ändring den 12:e mars

Va? Är det sant? Då blir det en extra tuff månad. Min sambo fick ingen inkomst i mars och väntar på skatteåterbäring i april, men Gothia hade skickat in en ändring den 12:e mars
Ja, jag har ingen aning längre så känner jag.
Jag fick till mig igår här från forumet att Skatteverket sagt annorlunda till andra personer. Jag ringde därför fler gånger för att få fram ett så korrekt svar som möjligt. Pratade med 3 olika personer.

Nr 1 sa - som jag skrev ovan. De räknas som ändring pengarna kommer därför i juni.
Nr 2 sa - först att de räknades som ändring. Men sen ifrågasatt jag hur de kunde göra de när de ändrades INNAN inkomstdeklaration öppnades och då sa han ”ja just det.” Han avslutade samtalet med att han inte visste och sa att vi får hoppas och hålla tummarna att de kommer i april men han ville inte lova något.
Nr 3 sa - eftersom de är en ändring företaget gjort så ska de inte drabba oss. Pengarna ska därför komma i april då vi gjort vad som krävs. Dvs inte ändrat och skickat in innan 30 mars.

Jag har ställt in mig på att pengarna kommer i Juni, kommer de tidigare blir det en bra överraskning. Men lika bra att räkna med att de kommer sen så man inte blir besviken. 😱

Tidigare år har det ju varit så att bara
du godkänner ändringen på Skatteverkets sida, innan den 30 mars så har det varit grönt.

Du som deklarant har ju inte gjort nån egen aktiv ändring.

De som svarar från Skatteverket har nog tänkt olika.
Ändrar du själv och lägger till något är ju en helt annan sak.

Tidigare år har det ju varit så att bara
du godkänner ändringen på Skatteverkets sida, innan den 30 mars så har det varit grönt.

Du som deklarant har ju inte gjort nån egen aktiv ändring.

De som svarar från Skatteverket har nog tänkt olika.
Ändrar du själv och lägger till något är ju en helt annan sak.
Helt korrekt, men samtidigt sa hon på skatteverket som jag pratade med först att detta är någonting som kommit på tal nyligen. Alltså inget de har gjort något åt föregående år.
Detta är alltså nytt för i år. Sen får vi se vad som är rätt eller fel. :axelryck::axelryck:

Helt korrekt, men samtidigt sa hon på skatteverket som jag pratade med först att detta är någonting som kommit på tal nyligen. Alltså inget de har gjort något åt föregående år.
Detta är alltså nytt för i år. Sen får vi se vad som är rätt eller fel. :axelryck::axelryck:

Du menar att inskickade ränteuppgifter har
ändrats av långivare efter att du fick den trycka deklarationen i Kivra ?

Du menar att inskickade ränteuppgifter har
ändrats av långivare efter att du fick den trycka deklarationen i Kivra ?
Precis. De ändrades 12 mars.
Men enligt Skatteverket från start gjorde de ingenting.
Ändringar skulle ha kommit in till Skatteverket innan deklaration öppnades den 16 mars, och de var förutsättningen för att få deklarationen i april.
De är nu, nyligen de ändrat sig och anser det visst som ändring. Så de har lixom ändrat kriterierna eller va man ska säga under bara någon vecka.

Ok,

Då är jag med.
Har det ändrats räntebelopp från
den tryckta deklarationen i Kivra så
får man vänta på pengar enligt din koll
med Skatteverket.

De verkar dock lite snurriga då du fått tre olika svar.

Ok,

Då är jag med.
Har det ändrats räntebelopp från
den tryckta deklarationen i Kivra så
får man vänta på pengar enligt din koll
med Skatteverket.

De verkar dock lite snurriga då du fått tre olika svar.
Ja precis. Men som sagt har jag ju fått 3 olika svar, så återstår o se vem som har rätt :facejoy:

Jag är så dåligt på det här och undrar hur vet man om inassoföretagen har skickat ränteuppgifter sent? Jag skickade deklarationen 16 mars och hoppas få den nu i april annar e det kört.

Jag är så dåligt på det här och undrar hur vet man om inassoföretagen har skickat ränteuppgifter sent? Jag skickade deklarationen 16 mars och hoppas få den nu i april annar e det kört.
Står på din deklaration när du skulle lämna deklarationen ”att du har ändrade uppgifter”.

Kan man kontrolla det nu? Jag minns inte att jag såg något sånt.
Ja de kan du. Om du loggar in i appen står det en liten blå ruta under det preliminära beloppet att få tillbaka.
Då kan du även klicka på ränteutgifter nere i deklarationen och där ser du ”ny uppgift” o datum inom parantes då de kom in till Skatteverket.

Ringt och pratat med dem nu med, och enligt honom jag pratade med så ska det inte vara några problem att få pengarna i april om ändringen har kommit in innan deklaration öppnade. Så hoppas det stämmer men får väl se när dem säger olika men känns som det bli ett väldigt liv om dem inte gått ut med detta tydligt att det skulle ha räknas som en ändring

Ringt och pratat med dem nu med, och enligt honom jag pratade med så ska det inte vara några problem att få pengarna i april om ändringen har kommit in innan deklaration öppnade. Så hoppas det stämmer men får väl se när dem säger olika men känns som det bli ett väldigt liv om dem inte gått ut med detta tydligt att det skulle ha räknas som en ändring
De är exakt så jag känner också, speciellt inte när de stog klart o tydligt på hemsidan först och sen helt plötsligt är det borta. När jag ifrågasatt de sa hon ju bara att hon skulle ta min åsikt vidare.
Detta är ju något de kan komma på nån annan tid på året, inte i samband med utbetalning. Tror de är väldigt många som skulle bli otroligt besvikna samtidigt ringa ner dom o fråga varför de inte fått sina pengar när de gjort allt som krävs..

De är exakt så jag känner också, speciellt inte när de stog klart o tydligt på hemsidan först och sen helt plötsligt är det borta. När jag ifrågasatt de sa hon ju bara att hon skulle ta min åsikt vidare.
Detta är ju något de kan komma på nån annan tid på året, inte i samband med utbetalning. Tror de är väldigt många som skulle bli otroligt besvikna samtidigt ringa ner dom o fråga varför de inte fått sina pengar när de gjort allt som krävs..
Ja det är ju lite sent att komma på detta nu...

Hej
Var in här och läste nu och fick panik. Har stenhårt räknat med återbäring nu i veckan...men läste nu i tråden om ändringar. Även på mig hade Arvato gjort en ändring den 12/3. Alltså innan deklarationen öppnade. Så nu vet man alltså inte om man får pengarna? Kändes som allt rasade nu...

Hej
Var in här och läste nu och fick panik. Har stenhårt räknat med återbäring nu i veckan...men läste nu i tråden om ändringar. Även på mig hade Arvato gjort en ändring den 12/3. Alltså innan deklarationen öppnade. Så nu vet man alltså inte om man får pengarna? Kändes som allt rasade nu...

Få inte panik har du skickat in innan 30mars kommer du få i april

Jag godkände deklarationen den 16:e, men nu skriver folk i tråden att även om ett företag ändrat så får man vänta på pengarna. Gothia hade skickat in en ändring på några hundralappar den 12:e, alltså innan deklarationen öppnade. Men nu verkar detsamma att detta eventuellt räknas som en ändring? Klart jag får panik, jag har en del som ska betalas när jag får pengarna.

Jag godkände deklarationen den 16:e, men nu skriver folk i tråden att även om ett företag ändrat så får man vänta på pengarna. Gothia hade skickat in en ändring på några hundralappar den 12:e, alltså innan deklarationen öppnade. Men nu verkar detsamma att detta eventuellt räknas som en ändring? Klart jag får panik, jag har en del som ska betalas när jag får pengarna.

Om du loggar in och det står inskickad så kommer du få nu i april, tro inte vad folk skriver hela det är massa som inte har wn aning, står det inskickad så får du nu!

Om du loggar in och det står inskickad så kommer du få nu i april, tro inte vad folk skriver hela det är massa som inte har wn aning, står det inskickad så får du nu![/QUOTE

Ja, det står inskickad. Men ändå...man blir ju orolig när man läser.

Du kommer få har med några räkningar , nästa vecka får du... ut o njut av solen vid havet sjö så kommer du mp vra ... nästa vecka får du

Du kommer få har med några räkningar , nästa vecka får du... ut o njut av solen vid havet sjö så kommer du mp vra ... nästa vecka får du

Ja, det verkar ju helt sjukt om företag kan gå in o ändra o efterhand så att jag blir drabbade. Skillnad om jag ändrar själv...
Jag håller tummarna och hoppas hoppas verkligen att du har rätt.

Som sagt har Skatteverket gett olika besked va gällande ändringar eller inte. Jag har fått 3 olika svar av 3 olika personer.
Så jag tycker allt är ganska oklart faktiskt.
Är de någon som sett på skatteverkets hemsida era kommande transaktioner ?
Står det något om utbetalning där ?

Som sagt har Skatteverket gett olika besked va gällande ändringar eller inte. Jag har fått 3 olika svar av 3 olika personer.
Så jag tycker allt är ganska oklart faktiskt.
Är de någon som sett på skatteverkets hemsida era kommande transaktioner ?
Står det något om utbetalning där ?
Har för mig att man ser det först när dem har betalat ut det? Men kan kanske ses lite tidigare

Har för mig att man ser det först när dem har betalat ut det? Men kan kanske ses lite tidigare
Oklart :facejoy::axelryck:
Känns som en jäkla soppa alltihop när de säger så olika hela tiden. De är väl bara vänta o se helt enkelt :axelryck:

Någon som fått slutskattebesked än?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp