• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

750.000 i skulder...

Ozons

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
19 Juli 2018
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Hej allihopa!

För 6 år sedan började allt. Då sattes en ond ekonomiskt spiral igång genom mitt första sms-lån. Jag har vid flertal tillfällen försökt investera mig ur min ekonomiska knipa genom både spel, men framförallt högriskaktier. Jag sitter idag med en skuld på nästan 750.000kr(Sms- Mikro- och blancolån) som jag omöjligt kommer kunna betala. Min ekonomiska situation har jag burit som en hemlighet för alla jag känner, fram tills i Tisdags.

Eftersom situationen var ohållbar samlade jag mig mod och styrka för att berätta för min mamma. Hon tog det så sjukt bra. Oväntat bra. Visserligen är hon en väldigt positiv person, men jag blev förvånad. Så skönt! När jag kom hem berättade jag för min flickvän, och likaså där. Hon bemötte mig med kärlek och förståelse. Jag blir rörd nu när jag skriver detta över hur fantastiskt hon bemötte det. Hela den kvällen kändes det bokstavligen som att en sten fallit från mitt bröst. Även fast jag är lättad över att ha berättat känner jag ändå en stor skam över att jag försatt mig i denna situation.

Hur som helst har jag ingen anmärkning hos Kronofogden, men för många UC-förfrågningar för att kunna ta ett stort lån för att baka ihop dom allra värsta räntebovarna. Igår pratade jag med flertal ”skuldfinansierings”-banker, bl.a Lendo, Sambla, Svea ekonomi och Nystartfinans. Lendo var kört p.g.a UC-förfrågningarna. Likaså Sambla. Sveas skuldfinansiering hade en kötid på ca 5 månader, och då är det redan för sent. Den som kändes mest positiv var Nystartfinans som jag gjorde en ansökan hos igårkväll, och som ska ringa upp nu ikväll för kompletterande frågor.

Om jag inte skulle få lånet hos Nystartfinans(Vilket känns som mest sannolikt), vad ska jag göra då? Ska jag bara släppa allt och låta det gå till kronofogden och hoppas på en skuldsanering framöver? Både jag och min flickvän är beredda på att genomgå en skuldsanering där jag får leva på existensminimum i 5 år.

Eller finns det andra banker som ni tror jag skulle få lån hos? Det jag ska tillägga är att jag har betalningar av lån på nästan 50.000 kr som ska betalas mellan den 25 juli-9 augusti, vilket är långt över min inkomst, så det kanske är bättre att släppa allt till kronofogden? Hur gör jag då tycker ni? Ska jag betala av några lån med min lön den 25te, eller hur ska jag göra?

Tusen tack på förhand
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 209
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
897
Hej!
Välkommen hit och på detta forum finns det stor erfarenhet av din situation. Du är inte ensam!
Du har gjort en bra början genom att berätta för din mamma och din flickvän. Det är viktigt att du inte går ensam med problemet och riktigt skönt att dom stöttar dig fullt ut.

Eftersom du har verkar ha problem med spel, aktier m.m. så rekommenderar jag att du inte har tillgång till din ekonomi. Låt i alla fall någon annan backa upp dig så du har kontroll.

Om det inte är allt för privat så får du gärna berätta mer om din ekonomiska situation så kanske någon här kan komma med tips och råd?

Tänker på:
Inkomst
Lån - vilka lånegivare, ränta och månadskostnader. Här kanske det finns lite betalnings/amorterings fria månader.
Övriga kostnader

Nu har du nått din botten- för varje månad kommer det bara bli bättre!
 

Ozons

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
19 Juli 2018
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Hej!


Jag har lite funderingar. Jag kommer släppa allt till kronofogden. Det är omöjligt för mig att hålla alla dyra sms, blanco och mikrolån flytande. Dom ligger på över 750.000kr. Vad jag undrar är, hur kommer beloppet bli när det hamnar hos KF? Dessa 750.000kronorna är beräknade med alla lån + ränta. Kommer all ränta för samtliga lån försvinna så man bara betalar det ursprungliga lånebeloppet, eller kommer skulden hos KF inkludera den beräknade nuvarande räntan?


Säg t.ex ONEA. Jag har maxat lån där på 40.000kr på 36 månader. Skulle jag betala tillbaka idag skulle beloppet vara 44.000kr. Men beloppet som jag skulle betala tillbaka under de 36månaderna skulle sammanlagt vara 106.000kr(Hahahaha. Så jävla sjukt…. Det är patetiskt vilken ränta)


Så… Hur blir det? :)


Tack på förhand
 

Ozons

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
19 Juli 2018
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Hej!
Välkommen hit och på detta forum finns det stor erfarenhet av din situation. Du är inte ensam!
Du har gjort en bra början genom att berätta för din mamma och din flickvän. Det är viktigt att du inte går ensam med problemet och riktigt skönt att dom stöttar dig fullt ut.

Eftersom du har verkar ha problem med spel, aktier m.m. så rekommenderar jag att du inte har tillgång till din ekonomi. Låt i alla fall någon annan backa upp dig så du har kontroll.

Om det inte är allt för privat så får du gärna berätta mer om din ekonomiska situation så kanske någon här kan komma med tips och råd?

Tänker på:
Inkomst
Lån - vilka lånegivare, ränta och månadskostnader. Här kanske det finns lite betalnings/amorterings fria månader.
Övriga kostnader

Nu har du nått din botten- för varje månad kommer det bara bli bättre!

Tack för ditt svar Pala!

Det är nog ingen ide att jag ens berättar om min ekonomiska situation. Med över 750.000 kr i skulder och nästan 50.000kr i betalningar på lån i månaden så går det inte att lösa. Jag har bestämt att allt får gå till KF.

Dock funderar jag på hur väl "förbehållsbeloppsberäknaren" på KF's hemsida stämmer? Ska enligt den få 7000kr i månaden efter att dom tagit sin del. Alla uppgifter jag fyllt i stämmer, men det känns mycket. Så, hur väl stämmer den?

Tack för du tog dig tid Pala!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
Det tickar på dröjsmålsränta på kapitalskulden, men inte på den upplupna räntan.
Räkna med snitt minst 20% på ränta i dröjsmål. Minst
Det innebär ca 150k i ränta per mål, lågt räknat.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
Det tickar på dröjsmålsränta på kapitalskulden, men inte på den upplupna räntan.
Räkna med snitt minst 20% på ränta i dröjsmål. Minst
Det innebär ca 150k i ränta per mål, lågt räknat.

Asså...nu dog jag...igen :(
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 527
Mottagna reaktioner
6 128
Poäng
4 147
Jag dog också.
Med skulder på 1,3 miljoner så lär jag sitta utan tänder och dricka buljong tills jag dör.
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Så har jag med räknat på mina. Även min skuldsaneringshandläggare, enligt henne då för tre månader sedan skulle de ta mig cirka 50 år att betala den skulden jag hade som var då cirka 750-800.000 vid tidpunkten

Men jag mår mycket bättre av löneutmätningen och sitta nätter o kvällar sömlös för att lösa lån på lån på lån.

Nu har jag mitt belopp som jag får förhålla mig efter fast de är tajt så går det bara man har sten koll.

Jätte skönt att betala av min skuld men det tråkiga är att de KFM drar av min lön och betalar på min skuld är att räntan tickar och de äter nog mer upp de som kommer in tyvärr...

Men man ska aldrig ge upp!
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 302
Mottagna reaktioner
12 800
Poäng
9 787
Jag dog också.
Med skulder på 1,3 miljoner så lär jag sitta utan tänder och dricka buljong tills jag dör.

Dröjsmålsräntan borde på samma grund ligga på 20-25k per månad.
 

Ozons

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
19 Juli 2018
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Dröjsmålsräntan borde på samma grund ligga på 20-25k per månad.
Hur kan det vara såhär? Nu är det visserligen helt och hållet ens egna fel att man hamnat i den ekonomiska situation man hamnat i, men hur fan är det beräknat att ta sig ur det hela?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp