• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

A-Kassa kontra inkomstförsäkring?

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Jag behöver er hjälp kära vänner.

Jag har fast anställning på ett jobb och jobbat sen jag var 18 år i samma bransch.

Jag märker dock att branschen börjar bli lite orolig med alla nya lagkrav som påverkar finanssektorn dels ifrån EU dels ifrån Sverige. Så nu vill jag trygga mig lite.

Eftersom jag alltid har haft enkelt att få jobb har jag inte velat betala A-kassa. Men nu är det nog dags när jag ska blancobelåna mig. Det kan annars bli för dyrt för mig. Jag vill dock inte få typ 15.000 ut om jag blir arbetslös. Det är för lite eftersom min inkomst är närmare 80-90k...vilket netto blir kanske 40.000 - varav allt kommer försvinna på mina lån och hyra så låt er inte luras att det är något glassigt liv som levs :D

Så min enkla fråga är - Jag har aldrig haft A/kassa - inkomstförsäkring. Jag bojkottar fackförbund. Men hur går jag vidare för att kunna få en bra del utav min inkomst om jag blir arbetslös? Vad är det billigaste månadsalternativet? Jag har för mig att @Lize skrivit någonstans om detta i en tråd men kan ha fel :)!

Betalar ni här A-kassa/Inkomstförsäkring?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 434
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Någon a-kassa behöver du för att få inkomstförsäkring dom hänger ihop. Är en djungel det där som med försäkringar :)

Tror det finns jämförelse pris sajter för det som med försäkringar.

I unionen med facket så ingår inkomstförsäkringen.

Tagit bort det... helt oväsentligt för mig när jag ändå får utmätning. Blir ju bara att dom kan utmäta mindre och jag har inte direkt tänkt betala för att dom ska kunna utmäta mer om jag blir arbetslös :)
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Har för mig att det ska finnas privata inkomstförsäkringar, för de som inte vill vara fackligt anslutna. Men sedan kan man ju vara med i a-kassa men inte facket väl.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 434
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Behöver fortfarande en a kassa.
Nej man behöver inte vara fackligt ansluten.. Finns andra aktörer. Men var enklast för mig att vara fackligt. Då ingår allt.

Sedan inte så dumt heller när det ingår eftersom du får göra avdrag nu i deklaration på det ;) vet inte hur det gäller riktigt att göra avdrag om den är separat
 
Senast ändrad:

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Behöver fortfarande en a kassa.
Nej man behöver inte vara fackligt ansluten.. Finns andra aktörer. Men var enklast för mig att vara fackligt. Då ingår allt.

Sedan inte så dumt heller när det ingår eftersom du får göra avdrag nu i deklaration på det ;) vet inte hur det gäller riktigt att göra avdrag om den är separat

Jag är med i både fack & a-kassa... även då jag VERKLIGEN HATAR alla fackförbund, men som i mitt fall och som tillhör Unionen, så tvingades ja indirekt att även vara med i facket om jag vill få 80% av min lön vid en eventuell arbetslöshet. Enbart A-kassa skulle enkom generera ca 14.000kr ut per månad...
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 434
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Jag är med i både fack & a-kassa... även då jag VERKLIGEN HATAR alla fackförbund, men som i mitt fall och som tillhör Unionen, så tvingades ja indirekt att även vara med i facket om jag vill få 80% av min lön vid en eventuell arbetslöshet. Enbart A-kassa skulle enkom generera ca 14.000kr ut per månad...

Inte direkt någon idé att ha inkomstförsäkring i det läge vi är i nu. :) Betala för att långivarna ska få mer pengar .. ne, inte så intressant för mig.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 434
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
De extra 3-4k per år lägger jag hellre på dottern
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Kolla med lite olika banker som erbjuder inkomstförsäkring, hur det funkar med provisionsbaserad inkomst osv och vad det skulle kosta för att komma i närheten av din inkomst.
Skulle hellre köra en ren inkomstförsäkring framför a-kassa och fack.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Men kan jag ha en inkomstförsäkring utan att för den sakens skull behöva betala fack/akassa?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp