Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

A-Kassa kontra inkomstförsäkring?

Det absolut vanligaste är ju det. Jag har jobbat med arbetsrätt tidigare, sålt produkter som personalhandböcker och juridisk hjälp till företag och det är oerhört svårt att sparka någon i Sverige ska ni veta.

Inte svårt, det kostar dock mycket pengar ;)

Men om man inte betalar även om en person missköter sitt jobb så är det en ganska jobbig process.

Kostar väl typ en årslön om man vill sparka någon och inte har grunder för det.

Senast ändrad:
Köpa ut är en annan grej, jag tror att 80% av dom jag känner i min bransch (Säljbranschen) skrattandens till banken hade blivit utköpta.
Eller dom på Sony Ericsson som fick 3 årslöner när dom la ner.

Det jag menar är att det är svårt säga till en anställd bara "Du är inte välkommen hit längre" och sen säga upp personen utan lön. Något som är mycket vanligare utomlands.

Köpa ut är en annan grej, jag tror att 80% av dom jag känner i min bransch (Säljbranschen) skrattandens till banken hade blivit utköpta.
Eller dom på Sony Ericsson som fick 3 årslöner när dom la ner.

Det jag menar är att det är svårt säga till en anställd bara "Du är inte välkommen hit längre" och sen säga upp personen utan lön. Något som är mycket vanligare utomlands.

I get it !
Ps. Var e Du denna vackra dag? Själv sitter ja nere i Västra Hamnen & njuter av en kaffe... slurp ! :)

Jag är lite i valet och kvalet :D

Brukar ta en runda längs med gågatan ifrån Triangeln till Storttorget men det är någon matfestival på torget här nere så det är för mycket folk.

Så jag funderar om man ska ta sig ner mot antingen VH eller Ribban. Tycker det är lite synd att det inte finns fler caféer och barer nere vid Ribban. Hade kunnat vara så mysigt.

Men tänk o bli utköpt och få a-kassa, vore ju inte fel?

Eller tänk om du av vilken anledning som helst vill säga upp dig?

Eftersom att utköpt innebär att man får lön i 12-24 månader så får man ingen a-kassa under den tiden.
Om jag skulle vilja säga upp mig och inte ha ett jobb direkt, då får man inte a-kassa direkt utan efter ett tag. Sen känns det lite som ett bedrägeri att säga upp sig för att sen plocka a-kassa inom en bransch där jag borde kunna hitta ett jobb rätt omgående. Kommer dock aldrig säga upp mig utan att ha ett jobb.

Eftersom att utköpt innebär att man får lön i 12-24 månader så får man ingen a-kassa under den tiden.
Om jag skulle vilja säga upp mig och inte ha ett jobb direkt, då får man inte a-kassa direkt utan efter ett tag. Sen känns det lite som ett bedrägeri att säga upp sig för att sen plocka a-kassa inom en bransch där jag borde kunna hitta ett jobb rätt omgående. Kommer dock aldrig säga upp mig utan att ha ett jobb.

Sure visst kan man se det som bedrägeri, tycker det är lite överdrivet dock. Personligen tycker jag inte det vore en big deal om man vill ha en liten paus. Efter ett tag ja, 45 dagar tror jag det är vanligtvis.

Bedrägeri är väl att ta i?

Fast man vill ju ha ett jobb som är minst lika bra som det man hade haft. Ska jag nöja mig med ett säljjobb där jag har 40K exempelvis när jag är van vid 80K bara för sakens skull?

Sen vet jag inte om jag skulle kalla det bedrägeri oavsett, vi betalar ju medlemsavgift, försäkringar, tillägg etc. Just för om man hamnar i ett scenario där man står utan jobb, oavsett anledning. Sen kan man diskutera intentioner och avsikter med att vara arbetslös men det är en annan diskussion.

Ingen vill väl stå arbetslös men är man mellan två jobb exempelvis så kan det också vara skönt att få ut a-kassa. Är det exempelvis bedrägeri om man väljer att börja det nya jobbet senare för att få en paus och a-kassa där emellan, det tycker ju inte jag. Jag har ju betalt för detta.

Sen vet jag inte om jag skulle kalla det bedrägeri oavsett, vi betalar ju medlemsavgift, försäkringar, tillägg etc. Just för om man hamnar i ett scenario där man står utan jobb, oavsett anledning. Sen kan man diskutera intentioner och avsikter med att vara arbetslös men det är en annan diskussion.

Ingen vill väl stå arbetslös men är man mellan två jobb exempelvis så kan det också vara skönt att få ut a-kassa. Är det exempelvis bedrägeri om man väljer att börja det nya jobbet senare för att få en paus och a-kassa där emellan, det tycker ju inte jag. Jag har ju betalt för detta.

För att en sådan försäkring ska fungera så finns det tydliga regler. "Om du är arbetslös och får ersättning från a-kassan ska du alltid ha för avsikt att arbeta och det får inte finnas hinder för det. ". Det jag menar är att jag vet att det finns många som inte är ute för att skaffa ett jobb utan utnyttjar försäkringen för att få en betald semester, detta kallar jag att utnyttja systemen. Sen att man betalt för det? Min årskostnad för a-kassa var 1200 kr om året, jag skulle få ut 10-15 års inbetalningar första månaden...

Endel vill inte jobba ;)

Säger man upp sig själv är det karréns X dagar.

Efter det har du full ersättning igen.

För att en sådan försäkring ska fungera så finns det tydliga regler. "Om du är arbetslös och får ersättning från a-kassan ska du alltid ha för avsikt att arbeta och det får inte finnas hinder för det. ". Det jag menar är att jag vet att det finns många som inte är ute för att skaffa ett jobb utan utnyttjar försäkringen för att få en betald semester, detta kallar jag att utnyttja systemen. Sen att man betalt för det? Min årskostnad för a-kassa var 1200 kr om året, jag skulle få ut 10-15 års inbetalningar första månaden...

Allt de där är ju subjektivt och finns utrymme för tolkning, avsikt att arbeta, får inte finnas hinder.

Visst det är att utnyttja systemet men tycker inte alltid det är så hemskt att utnyttja systemet (beror väl på vad det handlar om), men i det här fallet tycker jag inte det är så hemskt. Nu har jag aldrig utnyttjat systemet själv vad jag är medveten om i varje fall.

Vem har sagt för övrigt att det man betalar och det man får ut ska gå jämnt ut? Oavsett antar jag att de flesta inte nyttjar sina A-kassor alls men jag vet faktiskt inte, de tjänar nog rätt bra pengar på oss ändå.

Eftersom så många tycker så har jag valt att avsluta a-kassa för att inte betala för alla freeloaders. =)

Eftersom så många tycker så har jag valt att avsluta a-kassa för att inte betala för alla freeloaders. =)

Hur gör du med skatten där dina skattepengar går till folk som inte vill jobba, som glassar på bidrag istället?

Där har jag inte mycket till val.
Jag tycker dock att de flesta bör ha a-kassa men känns inte lila rimligt i min sitaution.

Det beror lite på, hade det inte funnits något som heter inkomstförsäkring så gör det varesej till eller från för mig. Med 30K i månaden räkningar för lån+hyra hade jag aldrig överlevt på dom 12 eller vad man får ut. Då kan jag lika väl vara utan.
Men om möjligheten finns till det här höga beloppet känns det klokare.

Inte svårt, det kostar dock mycket pengar ;)

Men om man inte betalar även om en person missköter sitt jobb så är det en ganska jobbig process.

Kostar väl typ en årslön om man vill sparka någon och inte har grunder för det.
Om du inte är med i facket så kostar det inte en spänn att bli av med folk. Det finns mängder av lagar men vem ska se till att de följs?

Om man inte är med i facket så har man inte rätt att driva ärendet i AD (Arbetsdomstolen) utan måste driva ärendet om en civilprocess och anlita advokat, oftast utan rättshjälp, vem har råd och tid med det?

Vi hade för ett par år sedan en man anställd, som visserligen var en duktig försäljare, men han hade mängder av problem med humör, snedvriden människosyn, kort sagt var den moraliska kompassen inte riktigt inställd på honom. Vi har kommit på honom med att stjäla, förolämpa kunder med utländsk härkomst, antasta kvinnliga medarbetare och kunder, ja kort och gott var han en riktig "skitgris" en riktig levande "kommissarie Bäckström". Han har fått gå i terapi på företagets bekostnad o s v, vi har verkligen försökt att hjälpa honom tillrätta och han har fått alldeles för många chanser. Droppen var när han gått helt över gränsen på en fest med en av våra kvinnliga kunder.

HR sa att vi måste följa så många regler, men jag var helt säker på att han inte var fackansluten, så jag föreslog att vi kontaktar företagets advokater istället. Givetvis avråddes vi från att sparka honom direkt, men blev också upplysta av att den kanske inte skulle bli någon konsekvens av det. Vi lät honom gå på dagen, plockade av honom tjänstebilen o s v. Vi hjälpte vår kvinnliga kund att orka gå vidare med polisanmälan och hon fick stöttning från företagets advokater. Kvinnan tyckte att det var stort att vi ställde upp på hennes sida och trodde på det hon berättade.

Det enda vi hade ångest över var att vi inte sparkat honom tidigare, mängder av rykten hade florerat. Två år senare har ingenting hänt, vi betalade det vi var skyldig honom till den dagen vi sparkade honom inklusive upparbetad semesterersättning och sparade semesterdagar.

Sens moral är att det är lätt att sparka människor som står utanför facket och inte har råd med advokat.

Man blir därför ganska full i skratt när MP i staden föreslår en hastighetssänkning i Majorna från 50 till 30 km/h, för att det finns så många gående och cyklister. Spelar ingen roll hur många regler och nya lagar som stiftas, det finns ingen som följer upp dem. Man kan ganska riskfritt köra 70 km/h eller högre i Majorna utan att man blir "haffad".

Medlemsavgift: 225 kr/mån. (Medlemskap + inkomstförsäkring)
Akassa : 115 kronor

Båda dessa är via Unionen. Alltså totalt 340 kronor i månaden men då har jag infkomstförsäkring upp till 60.000.

Är detta korrekt?
Det känns ganska okej pris va?

Båda dessa är via Unionen. Alltså totalt 340 kronor i månaden men då har jag infkomstförsäkring upp till 60.000.

Är detta korrekt?

Ja, det känns korrekt! Är med i samma fack och betalar samma i medlemskap men 108kr till a-kassan. Säkert inkomst relaterat.

Är detta korrekt?
Det är korrekt. Jag betalar ytterligare 100 kr/månad för att försäkra det över 60 tkr.

Ugh. Jag är med i fastighetsanställdas fack och jag betalar över 400kr /månad (enbart fackavgift)
Kan vem som helst gå med i unionen?(och få hjälp om det skulle behövas)
Har ju hört att man ska vara medlem i rätt fack för att dem förhandlar lönen och få hjälp

Ugh. Jag är med i fastighetsanställdas fack och jag betalar över 400kr /månad (enbart fackavgift)
Har ju hört att man ska vara medlem i rätt fack för att dem förhandlar lönen och få hjälp

Olika fack har lite olika förmånar, min sambo har kommunal där ingår hemförsäkring t.ex

Tjänstemän inom Fastighetsbranschen kan vara med i Unionen, Ledarna eller Ingenjörs facket...

Våra underbara glorifierade buss chafförer på SAS ska strejka igen..

Så trött denna yrkesgrupp

Jag behöver er hjälp kära vänner.

Jag har fast anställning på ett jobb och jobbat sen jag var 18 år i samma bransch.

Jag märker dock att branschen börjar bli lite orolig med alla nya lagkrav som påverkar finanssektorn dels ifrån EU dels ifrån Sverige. Så nu vill jag trygga mig lite.

Eftersom jag alltid har haft enkelt att få jobb har jag inte velat betala A-kassa. Men nu är det nog dags när jag ska blancobelåna mig. Det kan annars bli för dyrt för mig. Jag vill dock inte få typ 15.000 ut om jag blir arbetslös. Det är för lite eftersom min inkomst är närmare 80-90k...vilket netto blir kanske 40.000 - varav allt kommer försvinna på mina lån och hyra så låt er inte luras att det är något glassigt liv som levs :D

Så min enkla fråga är - Jag har aldrig haft A/kassa - inkomstförsäkring. Jag bojkottar fackförbund. Men hur går jag vidare för att kunna få en bra del utav min inkomst om jag blir arbetslös? Vad är det billigaste månadsalternativet? Jag har för mig att @Lize skrivit någonstans om detta i en tråd men kan ha fel :)!

Betalar ni här A-kassa/Inkomstförsäkring?

Jag betalar A-kassa och har aldrig heller behövt söka det men när jag skulle få hjälp av dem (kommunals) att söka retroaktivt för en månad mellan studier och jobb verkade processen helt omöjlig. Skulle skriva alla jobb jag haft, lämna in föräldrapenningsgrejer, alla bolag jag suttit i och info, alla studier från 2015 och framåt för några tusenlappar. Inte så trevliga på telefon och hänvisade till mina sidor och lade till typ 26 saker i olika poster att fylla i, jag tyckte allt var klart. Satt inte i bolag under tiden jag sökte för t.ex. men min ansökan makulerades. Hade bara cirka en månad på mig att fylla i saker men fast jag skrev i många mail att jag inte pluggat under den tid jag sökt för och inte varit i bolag trodde a-kassan det ändå fast jag skrev perioder och bara kastade ansökan i soptunnan. Kände att det kan kvitta för 32 dagar men i framtiden om jag blir arbetslös kommer jag givetvis strida.
Helt sjukt med 15.000 om du tjänar så mycket mer, det låter inte kul.

Jag är inte med i någon a-kassa av den enkla anledning att jag ändå inte klarar mig på deras dagpenning, så jag måste jobba och lär få skaffa ett nytt jobb om mitt nuvarande jobb försvinner. Jag räknar med att det går bra.

Jag är inte med i någon a-kassa av den enkla anledning att jag ändå inte klarar mig på deras dagpenning, så jag måste jobba och lär få skaffa ett nytt jobb om mitt nuvarande jobb försvinner. Jag räknar med att det går bra.

Så har jag resonerat med fram tills nu precis. Men den här inkomstförsäkringen är ju bra 60.000 får man ju om man blir arbetslös. Lite mindre än vad jag har idag men efter skatt är det typ ingen skillnad.

Hej.
Se bild.
Jag har aldrig varit arbetslös.
Men ponera om jag blir det. Jag har alla dessa tre enligt nedan bild. Kan någon enkelt förklara för mig hur länge jag får A-kassa och hur mycket?

Jag undrar bla om ersättningsdagar är bara vardagar eller vadå?

Bilagor

• Screenshot_20200114_012435_com.sec.android.app.sbrowser.webp
    Screenshot_20200114_012435_com.sec.android.app.sbrowser.webp
    130.8 KB · Visningar: 31
200 dagar är ungefär ett vanligt år om man jobbar måndag till fredag?

Att inte ens betala för a-kassa är dumt. Spelar ingen roll vilket yrke du är i. Vården kan möjligen vara ett undantag.
Det är trots allt en väldigt billig försäkring.

Två frågor. Eller kanske tre.

Jag har jobbat varenda dag sedan jag var 18. Men kommer eventuellt nappa på ett bättre jobb med ännu bättre lön. Dock är det känsligt med konkurrerande verksamhet i min bransch vilket kan innebär att jag i 3-4 månader måste gå på A-kassa. Har aldrig vart utan jobb i mitt liv men detta kan bli konsekvensen.

Min första fråga är - om man har A-kassa i ett par månader - Kan man då jämka precis som man gör med sin lön? Dvs att man skickar in skattejämkningsblanketten till facket. Vet någon detta?

Min fråga nummer två är, får man A-kassa oavsett om man säger upp sig själv eller måste lämna pga konkurrerande verksamhet? I det här fallet blir det nämligen ömsesidigt. Jag vill till ett bättre jobb men bolaget får inte ha mig kvar om jag byter till konkurrerande verksamhet så jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Jag har jobbat varenda dag sedan jag var 18. Men kommer eventuellt nappa på ett bättre jobb med ännu bättre lön. Dock är det känsligt med konkurrerande verksamhet i min bransch vilket kan innebär att jag i 3-4 månader måste gå på A-kassa. Har aldrig vart utan jobb i mitt liv men detta kan bli konsekvensen.

Min första fråga är - om man har A-kassa i ett par månader - Kan man då jämka precis som man gör med sin lön? Dvs att man skickar in skattejämkningsblanketten till facket. Vet någon detta?

Min fråga nummer två är, får man A-kassa oavsett om man säger upp sig själv eller måste lämna pga konkurrerande verksamhet? I det här fallet blir det nämligen ömsesidigt. Jag vill till ett bättre jobb men bolaget får inte ha mig kvar om jag byter till konkurrerande verksamhet så jag vet inte riktigt hur det fungerar.
Jämka ska inte vara några problem.

Jag trodde att man fick lön under en sån där karenstid, så funkar/funkade det i banksvängen i alla fall.
Spontant blir det nog de där 45 dagarnas straff för stt säga upp sig

Jag är inte säker men dubbelkolla de där med att säga upp sig själv och huruvida det gäller då.

Tror du blir avstängd 45 dagar… sen inleds varje period med en veckas karens, så var det förr iaf. Reglerna kan ju ändrats, har inte vatt arbetslös på rätt några år :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp