• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

A-Kassa kontra inkomstförsäkring?

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag behöver er hjälp kära vänner.

Jag har fast anställning på ett jobb och jobbat sen jag var 18 år i samma bransch.

Jag märker dock att branschen börjar bli lite orolig med alla nya lagkrav som påverkar finanssektorn dels ifrån EU dels ifrån Sverige. Så nu vill jag trygga mig lite.

Eftersom jag alltid har haft enkelt att få jobb har jag inte velat betala A-kassa. Men nu är det nog dags när jag ska blancobelåna mig. Det kan annars bli för dyrt för mig. Jag vill dock inte få typ 15.000 ut om jag blir arbetslös. Det är för lite eftersom min inkomst är närmare 80-90k...vilket netto blir kanske 40.000 - varav allt kommer försvinna på mina lån och hyra så låt er inte luras att det är något glassigt liv som levs :D

Så min enkla fråga är - Jag har aldrig haft A/kassa - inkomstförsäkring. Jag bojkottar fackförbund. Men hur går jag vidare för att kunna få en bra del utav min inkomst om jag blir arbetslös? Vad är det billigaste månadsalternativet? Jag har för mig att @Lize skrivit någonstans om detta i en tråd men kan ha fel :)!

Betalar ni här A-kassa/Inkomstförsäkring?

Jag betalar A-kassa och har aldrig heller behövt söka det men när jag skulle få hjälp av dem (kommunals) att söka retroaktivt för en månad mellan studier och jobb verkade processen helt omöjlig. Skulle skriva alla jobb jag haft, lämna in föräldrapenningsgrejer, alla bolag jag suttit i och info, alla studier från 2015 och framåt för några tusenlappar. Inte så trevliga på telefon och hänvisade till mina sidor och lade till typ 26 saker i olika poster att fylla i, jag tyckte allt var klart. Satt inte i bolag under tiden jag sökte för t.ex. men min ansökan makulerades. Hade bara cirka en månad på mig att fylla i saker men fast jag skrev i många mail att jag inte pluggat under den tid jag sökt för och inte varit i bolag trodde a-kassan det ändå fast jag skrev perioder och bara kastade ansökan i soptunnan. Kände att det kan kvitta för 32 dagar men i framtiden om jag blir arbetslös kommer jag givetvis strida.
Helt sjukt med 15.000 om du tjänar så mycket mer, det låter inte kul.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Jag är inte med i någon a-kassa av den enkla anledning att jag ändå inte klarar mig på deras dagpenning, så jag måste jobba och lär få skaffa ett nytt jobb om mitt nuvarande jobb försvinner. Jag räknar med att det går bra.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 362
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
Jag är inte med i någon a-kassa av den enkla anledning att jag ändå inte klarar mig på deras dagpenning, så jag måste jobba och lär få skaffa ett nytt jobb om mitt nuvarande jobb försvinner. Jag räknar med att det går bra.

Så har jag resonerat med fram tills nu precis. Men den här inkomstförsäkringen är ju bra 60.000 får man ju om man blir arbetslös. Lite mindre än vad jag har idag men efter skatt är det typ ingen skillnad.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 362
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
Hej.
Se bild.
Jag har aldrig varit arbetslös.
Men ponera om jag blir det. Jag har alla dessa tre enligt nedan bild. Kan någon enkelt förklara för mig hur länge jag får A-kassa och hur mycket?

Jag undrar bla om ersättningsdagar är bara vardagar eller vadå?
 

Bilagor

  • Screenshot_20200114_012435_com.sec.android.app.sbrowser.jpg
    Screenshot_20200114_012435_com.sec.android.app.sbrowser.jpg
    527.5 KB · Visningar: 31

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 362
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
200 dagar är ungefär ett vanligt år om man jobbar måndag till fredag?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 434
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Jag är inte med i någon a-kassa av den enkla anledning att jag ändå inte klarar mig på deras dagpenning, så jag måste jobba och lär få skaffa ett nytt jobb om mitt nuvarande jobb försvinner. Jag räknar med att det går bra.

Att inte ens betala för a-kassa är dumt. Spelar ingen roll vilket yrke du är i. Vården kan möjligen vara ett undantag.
Det är trots allt en väldigt billig försäkring.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 362
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
Två frågor. Eller kanske tre.

Jag har jobbat varenda dag sedan jag var 18. Men kommer eventuellt nappa på ett bättre jobb med ännu bättre lön. Dock är det känsligt med konkurrerande verksamhet i min bransch vilket kan innebär att jag i 3-4 månader måste gå på A-kassa. Har aldrig vart utan jobb i mitt liv men detta kan bli konsekvensen.

Min första fråga är - om man har A-kassa i ett par månader - Kan man då jämka precis som man gör med sin lön? Dvs att man skickar in skattejämkningsblanketten till facket. Vet någon detta?

Min fråga nummer två är, får man A-kassa oavsett om man säger upp sig själv eller måste lämna pga konkurrerande verksamhet? I det här fallet blir det nämligen ömsesidigt. Jag vill till ett bättre jobb men bolaget får inte ha mig kvar om jag byter till konkurrerande verksamhet så jag vet inte riktigt hur det fungerar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Två frågor. Eller kanske tre.

Jag har jobbat varenda dag sedan jag var 18. Men kommer eventuellt nappa på ett bättre jobb med ännu bättre lön. Dock är det känsligt med konkurrerande verksamhet i min bransch vilket kan innebär att jag i 3-4 månader måste gå på A-kassa. Har aldrig vart utan jobb i mitt liv men detta kan bli konsekvensen.

Min första fråga är - om man har A-kassa i ett par månader - Kan man då jämka precis som man gör med sin lön? Dvs att man skickar in skattejämkningsblanketten till facket. Vet någon detta?

Min fråga nummer två är, får man A-kassa oavsett om man säger upp sig själv eller måste lämna pga konkurrerande verksamhet? I det här fallet blir det nämligen ömsesidigt. Jag vill till ett bättre jobb men bolaget får inte ha mig kvar om jag byter till konkurrerande verksamhet så jag vet inte riktigt hur det fungerar.
Jämka ska inte vara några problem.

Jag trodde att man fick lön under en sån där karenstid, så funkar/funkade det i banksvängen i alla fall.
Spontant blir det nog de där 45 dagarnas straff för stt säga upp sig
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Två frågor. Eller kanske tre.

Jag har jobbat varenda dag sedan jag var 18. Men kommer eventuellt nappa på ett bättre jobb med ännu bättre lön. Dock är det känsligt med konkurrerande verksamhet i min bransch vilket kan innebär att jag i 3-4 månader måste gå på A-kassa. Har aldrig vart utan jobb i mitt liv men detta kan bli konsekvensen.

Min första fråga är - om man har A-kassa i ett par månader - Kan man då jämka precis som man gör med sin lön? Dvs att man skickar in skattejämkningsblanketten till facket. Vet någon detta?

Min fråga nummer två är, får man A-kassa oavsett om man säger upp sig själv eller måste lämna pga konkurrerande verksamhet? I det här fallet blir det nämligen ömsesidigt. Jag vill till ett bättre jobb men bolaget får inte ha mig kvar om jag byter till konkurrerande verksamhet så jag vet inte riktigt hur det fungerar.
Jag är inte säker men dubbelkolla de där med att säga upp sig själv och huruvida det gäller då.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Tror du blir avstängd 45 dagar… sen inleds varje period med en veckas karens, så var det förr iaf. Reglerna kan ju ändrats, har inte vatt arbetslös på rätt några år :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp