- Blev medlem
- 27 Juni 2026
- Meddelanden
- 5
- Mottagna reaktioner
- 2
- Poäng
- 6
Hej!
Jag har ca. 1 800 000 kr i skulder varav ca. 900 000 kr av dessa är kapitalbelopp och resten är ränta. Skulderna ligger fördelade bland ca. 15 indrivare, men de 3 största utgör ca. 70% av alla skulder. Av dessa 900 000 kr består ca. 70% av "köpta skulder" (dvs. skulder som respektive inkassobolag köpt billigt av ursprungliga fordringsägare) och ca. 30% är inte köpta.
Jag har möjlighet att få tag i ca. 600 000 kr under kommande dagarna och vill göra mig kvitt alla skulder så att jag äntligen kan börja jobba heltid och leva ett normalt liv igen.
Kort info om mig:
- 30-40 år
- Inkomst under förbehållsbeloppet varje månad
- Inga utmätningsbara tillgångar
- Flera av senaste 8 åren har jag saknat inkomst
- Fordringsägarna har inte fått betalt av mig på 8 år sedan skulderna uppstod
- Mestadels består skulderna av blancolån
Mina frågor är:
* Kan jag bli kvitt alla skulder av att betala 600 000 kr i klumpsumma och avbetala resterande kapitalbelopp under några års tid med fast månadsbetalning (t.ex. 7 000 kr i månaden eller liknande)?
* Är det troligt att alla går med på att avskriva räntan mot att de får betalt kapitalbeloppen direkt (vissa avbetalda under några års tid)
* Hur hög procent av kapitalbeloppen kan de indrivarna med köpta skulderna tänkas gå med på att få betalt mot att avskriva resten? Jag funderar på om 50-60% är rimligt, med tanke på att de oftast köper in skulderna för 5-20% av kapitalbeloppen, om jag nu fått till mig korrekt info
* Hur hög procent av kapitalbeloppen kan de indrivarna med ej köpta skulderna tänkas gå med på att få betalt mot att avskriva resten? Jag funderar på om 90-100% är rimligt, eller 100% av kapitalbelopp + lite ränta i vissa fall
* Har ni haft med liknande situationer att göra? Vänligen dela med av dem i detalj, och snälla var tydliga med vad som är kapitalbelopp och vad som är ränta
PS. Jag har blivit nekad skuldsanering och kommer heller inte bli beviljad en under kommande åren. Så låt oss avstå från diskussion om skuldsanering och enbart fokusera på vad jag efterfrågar ovan. Tack!
Uppskattar att ni tar er tiden!
Jag har ca. 1 800 000 kr i skulder varav ca. 900 000 kr av dessa är kapitalbelopp och resten är ränta. Skulderna ligger fördelade bland ca. 15 indrivare, men de 3 största utgör ca. 70% av alla skulder. Av dessa 900 000 kr består ca. 70% av "köpta skulder" (dvs. skulder som respektive inkassobolag köpt billigt av ursprungliga fordringsägare) och ca. 30% är inte köpta.
Jag har möjlighet att få tag i ca. 600 000 kr under kommande dagarna och vill göra mig kvitt alla skulder så att jag äntligen kan börja jobba heltid och leva ett normalt liv igen.
Kort info om mig:
- 30-40 år
- Inkomst under förbehållsbeloppet varje månad
- Inga utmätningsbara tillgångar
- Flera av senaste 8 åren har jag saknat inkomst
- Fordringsägarna har inte fått betalt av mig på 8 år sedan skulderna uppstod
- Mestadels består skulderna av blancolån
Mina frågor är:
* Kan jag bli kvitt alla skulder av att betala 600 000 kr i klumpsumma och avbetala resterande kapitalbelopp under några års tid med fast månadsbetalning (t.ex. 7 000 kr i månaden eller liknande)?
* Är det troligt att alla går med på att avskriva räntan mot att de får betalt kapitalbeloppen direkt (vissa avbetalda under några års tid)
* Hur hög procent av kapitalbeloppen kan de indrivarna med köpta skulderna tänkas gå med på att få betalt mot att avskriva resten? Jag funderar på om 50-60% är rimligt, med tanke på att de oftast köper in skulderna för 5-20% av kapitalbeloppen, om jag nu fått till mig korrekt info
* Hur hög procent av kapitalbeloppen kan de indrivarna med ej köpta skulderna tänkas gå med på att få betalt mot att avskriva resten? Jag funderar på om 90-100% är rimligt, eller 100% av kapitalbelopp + lite ränta i vissa fall
* Har ni haft med liknande situationer att göra? Vänligen dela med av dem i detalj, och snälla var tydliga med vad som är kapitalbelopp och vad som är ränta
PS. Jag har blivit nekad skuldsanering och kommer heller inte bli beviljad en under kommande åren. Så låt oss avstå från diskussion om skuldsanering och enbart fokusera på vad jag efterfrågar ovan. Tack!

Uppskattar att ni tar er tiden!
Senast ändrad: