Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ackord med inkassobolag

Hej!

Jag har ca. 1 800 000 kr i skulder varav ca. 900 000 kr av dessa är kapitalbelopp och resten är ränta. Skulderna ligger fördelade bland ca. 15 indrivare, men de 3 största utgör ca. 70% av alla skulder. Av dessa 900 000 kr består ca. 70% av "köpta skulder" (dvs. skulder som respektive inkassobolag köpt billigt av ursprungliga fordringsägare) och ca. 30% är inte köpta.

Jag har möjlighet att få tag i ca. 600 000 kr under kommande dagarna och vill göra mig kvitt alla skulder så att jag äntligen kan börja jobba heltid och leva ett normalt liv igen.

Kort info om mig:
- 30-40 år
- Inkomst under förbehållsbeloppet varje månad
- Inga utmätningsbara tillgångar
- Flera av senaste 8 åren har jag saknat inkomst
- Fordringsägarna har inte fått betalt av mig på 8 år sedan skulderna uppstod
- Mestadels består skulderna av blancolån

Mina frågor är:
* Kan jag bli kvitt alla skulder av att betala 600 000 kr i klumpsumma och avbetala resterande kapitalbelopp under några års tid med fast månadsbetalning (t.ex. 7 000 kr i månaden eller liknande)?
* Är det troligt att alla går med på att avskriva räntan mot att de får betalt kapitalbeloppen direkt (vissa avbetalda under några års tid)
* Hur hög procent av kapitalbeloppen kan de indrivarna med köpta skulderna tänkas gå med på att få betalt mot att avskriva resten? Jag funderar på om 50-60% är rimligt, med tanke på att de oftast köper in skulderna för 5-20% av kapitalbeloppen, om jag nu fått till mig korrekt info
* Hur hög procent av kapitalbeloppen kan de indrivarna med ej köpta skulderna tänkas gå med på att få betalt mot att avskriva resten? Jag funderar på om 90-100% är rimligt, eller 100% av kapitalbelopp + lite ränta i vissa fall
* Har ni haft med liknande situationer att göra? Vänligen dela med av dem i detalj, och snälla var tydliga med vad som är kapitalbelopp och vad som är ränta

PS. Jag har blivit nekad skuldsanering och kommer heller inte bli beviljad en under kommande åren. Så låt oss avstå från diskussion om skuldsanering och enbart fokusera på vad jag efterfrågar ovan. Tack! :)

Uppskattar att ni tar er tiden!
 
Senast ändrad:
Skulderna är ju inget hinder att jobba heltid.

Jag tror det är på gränsen att dom vill skriva av så mycket att 600k räcker. 10 år till så.
 
Har dom inte fått betalt av dig på 8 år bör det gå att föhandla.

säg dock inte att du har 600.000 åt någon

Har du skuld hos någon på 50.000 så säger du att du har 30.000 och 15 fodringsägare och skulle vilja betala av en. Men börjar fråga med er då jag tycker ni har vart bra om ni kan tänka er ta emot dom mot att kvitta skulden innan jag frågar andra borgenärer.

sen gör du likadant med andra. Har du skuld hos någon på 100.000 så har du fått tag på 65.000 och har 15 fodringsägare men frågar er först om ni kan stryka hela skulden mot hela beloppet på 65000
 
Skulderna är ju inget hinder att jobba heltid.

Jag tror det är på gränsen att dom vill skriva av så mycket att 600k räcker. 10 år till så.
Inget hinder i sig, men ingen logik i att arbeta heltid när räntan är högre än vad som hade utmätts från min lön varje månad ;-)

Så du tror att de hellre aldrig får betalt, än att få betalt kapitalbeloppet och stänga boken?
 
Inget hinder i sig, men ingen logik i att arbeta heltid när räntan är högre än vad som hade utmätts från min lön varje månad ;-)

Så du tror att de hellre aldrig får betalt, än att få betalt kapitalbeloppet och stänga boken?
Du tänker inte på en ålderdom där pensionen påverkas av inkomst över en livstid?
 
Du tänker inte på en ålderdom där pensionen påverkas av inkomst över en livstid?
Den tar jag hänsyn till, men inte i Sverige där pensionen blir föremål för utmätning, precis som en lön blir. Just i denna tråd eftersöker jag erfarenheter och kunskap kring ackord. Dessutom hade en heltidslön i Sverige som avbetalar skulder genom utmätning inte motiverat fordringsägare i sina förhandlingar med mig om ackord. Varför avskriva delar av skulden nä de ändå får in pengar varje månad? Det som motiverar är en klumpsumma efter att inte ha fått betalt på 8 år.
 
Har dom inte fått betalt av dig på 8 år bör det gå att föhandla.

säg dock inte att du har 600.000 åt någon

Har du skuld hos någon på 50.000 så säger du att du har 30.000 och 15 fodringsägare och skulle vilja betala av en. Men börjar fråga med er då jag tycker ni har vart bra om ni kan tänka er ta emot dom mot att kvitta skulden innan jag frågar andra borgenärer.

sen gör du likadant med andra. Har du skuld hos någon på 100.000 så har du fått tag på 65.000 och har 15 fodringsägare men frågar er först om ni kan stryka hela skulden mot hela beloppet på 65000
Tack för svaret! Det verkar vara en bra strategi motivera var och en att gå med på "lägsta möjliga". Men när du säger exempelvis "65 000 -> 100 000", menar du då 65% av kapitalbeloppet eller 65% av hela skuldbeloppet hos respektive fordringsägare, inklusive räntan?
 
Tack för svaret! Det verkar vara en bra strategi motivera var och en att gå med på "lägsta möjliga". Men när du säger exempelvis "65 000 -> 100 000", menar du då 65% av kapitalbeloppet eller 65% av hela skuldbeloppet hos respektive fordringsägare, inklusive räntan?
Du får komma på något du vill betala. 60-65% är väll rimligt tänker jag. Hade i varje fall inte sagt åt någon att du sitter på 600.000 då blir det svårt att förhandla ackord

Är det 10.000 i skuld säg att du har 6000-6500kr och skulle vilja släcka skulden om ni är intresserad av att ta emot pengar och att du har många andra fodringsägare

Är du skyldig 50.000 säger du att du har 30k

är du skyldig 100k så säger du att du har 65k att jobba med och skulle i första hand vilja betala bort skulden till er men att det finna många andra borgenärer
 
Du får komma på något du vill betala. 60-65% är väll rimligt tänker jag. Hade i varje fall inte sagt åt någon att du sitter på 600.000 då blir det svårt att förhandla ackord

Är det 10.000 i skuld säg att du har 6000-6500kr och skulle vilja släcka skulden om ni är intresserad av att ta emot pengar och att du har många andra fodringsägare

Är du skyldig 50.000 säger du att du har 30k

är du skyldig 100k så säger du att du har 65k att jobba med och skulle i första hand vilja betala bort skulden till er men att det finna många andra borgenärer
För mig är det rimligt att betala:
* 90-100% av kapitalskulden på de fordringar som inte är köpta
* 50-60% av kapitalskulden på de fordringar som är köpta

För att detta upplägg ska funka krävs dessutom att "alla är med på det". Jag kommer ju inte betala klumpsumman + eventuell avbetalningsplan om inte upplägget kvittar alla skulder.

Hoppas att någon som har förhandlar om ackord och fått eventuella avskrivningar på sina skulder läser denna tråd och kan ge några exempel, så vi får bättre perspektiv :)
 
I mitt fall fick jag infria ett personligt borgensåtagande till ett låneinstitut när ett företag gick i konkurs. Skulden var som mest uppe i 575000:- trots drygt 200000:- inbetalat via utmätningar, löneutmätningar och egna inbetalningar. Borgensåtagandet var från början 500000:-. Då fick jag en möjlighet till förhandling och fick ett förslag på bordet om att 350000:- i klumpsumma kunde gå igenom för att göra upp. Tyvärr brann min möjlighet att få loss den klumpsumman inne och då gick mitt alternativ B igenom: Fryst ränta och jag betalar 100% av kapitalet (500000:) på fem år. Betalar alltså drygt 8000:- i månaden. På varje avi står dock skulden inkl ränta också angiven tillsammans med "om en avbetalning missas anses uppgörelsen bruten varpå hela beloppet omgående förfaller till betalning". Jag har nu omkring 2.5år kvar att betala och jag tänker lägga nytt förslag på att lägga en klumpsumma under hösten som får det hela ur världen. Tänker då prova med ett belopp som ger dem 400000:-.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp