• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Advisa och Sambla köps upp av Nordic Capital

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 611
Mottagna reaktioner
1 758
Poäng
1 217
https://digital.di.se/artikel/nordic-capital-slar-ihop-laneformedlare-grundare-gor-exit

Advisa och Sambla köps upp av Nordic Capital.

Den sammanslagna låneförmedlaren ska behålla de två varumärkena .... Därmed blir man tvåa på marknaden efter Lendo och passerar Zmarta.

"Målet är att ta över förstaplatsen från Lendo, vars svenska omsättning är 30-40 procent högre än Samblas och Advisas kombinerade omsättning i Sverige, inom tre år”

Hur?

”Genom att slå ihop dem får vi ytterligare muskler till att utveckla tekniken och marknadsföring, och även en bredare bankpanel”,

Finns det någon bank som är större än andra bland dem Advisa och Sambla samarbetar med?

”Nej, det är väldigt spritt bland de 40–50 bankerna, som alla står för en relativt liten del.”
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 279
Mottagna reaktioner
13 388
Poäng
8 917
Sambla är skräp enligt mig. Advisa gillar jag.
Spännande se hur detta går!

För att vara intressanta måste dom ha samtliga banker Lendo har + ett par Lendo inte har...
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 611
Mottagna reaktioner
1 758
Poäng
1 217
Funderade på vad detta kan betyda för konsumenten. Riskkapitalbolag har generellt två sätt att öka värdet på sina bolag, som man i förväg har lagt en plan för: Antingen skära i kostnader eller öka försäljningen.

I det här fallet verkar det landa på det senare, man ska öka försäljningen och bli etta. Kan bli positivt för alla konsumenter eventuellt. När ett företag tar marknadsandelar brukar man på kort sikt strunta i marginalerna = bättre erbjudande för konsumenten.

Något osäkert hur måste jag säga. Känns inte som om varken Sambla eller Advisa är dåliga på marknadsföring, känns som om de syns överallt. Kanske har de fått samma idé som jag skrivit om förut. En förmedlare skulle kunna skriva exklusiva avtal med kreditgivare mot lägre provision från denne. Tänk er Collector bara hos Sambla och Advisa, ingen annanstans. Kanske ger det även bättre villkor mot konsumenten för att få fart på det hela.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Sambla är skräp enligt mig. Advisa gillar jag.
Spännande se hur detta går!

För att vara intressanta måste dom ha samtliga banker Lendo har + ett par Lendo inte har...
Håller med. Plus dom ringer och trackar en 1 gång i halvåret om ta nya lån. Lägger alltid på när jag hör en ung kille/tjej ringer mig om ta nya lån
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp