• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ansökan till samlingslån

Throwaway333

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Mars 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej! Jag försöker att få i ordning på min ekonomi efter ett år med massor med dåliga beslut.
Jag har ett billån på 110,000 kr bilens värde ungefär 165,000 kr.
Flera privatlån på ungefär 140,000 kr, som jag ska ta ett samlinglån på.
Vad jag undrar är vad behöver jag göra för högst sannolikhet att få beviljat lån, jag tjänar 30000 kr i månaden, fast tjänst i 2 år nu. Har 3 år jag tjänat pengar
Första året inkomst 135,000
Andra året 411,000
Tredje året 340,000
Jag har inga betalningsanmärkningar och aldrig missat o betala.
7 st uc tagna 2023, 3 st försvinner 26e april vilket är datumet jag ska vänta till att söka lån.

Hade ni även samlat billånet också eller hade ni haft det separat ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
620
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Hej! Jag försöker att få i ordning på min ekonomi efter ett år med massor med dåliga beslut.
Jag har ett billån på 110,000 kr bilens värde ungefär 165,000 kr.
Flera privatlån på ungefär 140,000 kr, som jag ska ta ett samlinglån på.
Vad jag undrar är vad behöver jag göra för högst sannolikhet att få beviljat lån, jag tjänar 30000 kr i månaden, fast tjänst i 2 år nu. Har 3 år jag tjänat pengar
Första året inkomst 135,000
Andra året 411,000
Tredje året 340,000
Jag har inga betalningsanmärkningar och aldrig missat o betala.
7 st uc tagna 2023, 3 st försvinner 26e april vilket är datumet jag ska vänta till att söka lån.

Hade ni även samlat billånet också eller hade ni haft det separat ?
Vad är räntan på lånet för bilen? Är det ett lån där bilen är säkerhet?
 

Throwaway333

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Mars 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Vad är räntan på lånet för bilen? Är det ett lån där bilen är säkerhet?
8,5 %, betalar 2600kr i månaden, varav 800kr är ränta o resten är amortering.
Ligger ungefär i utbetalningar i månaden på 8000-10000

ja bilen är säkerhet
 
Senast ändrad:

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Vad är räntan på övriga lån?
 

Throwaway333

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Mars 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Vad är räntan på övriga lån?
Kan kolla alla seperat, men 2 st runt 8-12 %. 3 st 20-30%. 1 lån från privatperson utan ränta
”Bästa” lånet jag har är nog Swedbank där jag betalar 2000 i amortering o 500 i ränta. Funderar på att söka samlings lån hos Swedbank
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Det är inte säkert att det blir billigare för dig med ett samlingslån, beroende på vad räntan blir på nya lånet.

Om du har någon enda krona över varje månad så skulle jag lägga allt du får över på att betala extra på de lånen med 20% eller mer, tills de är borta. Den sortens ränta är katastrof.
 

Throwaway333

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Mars 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Det är inte säkert att det blir billigare för dig med ett samlingslån, beroende på vad räntan blir på nya lånet.

Om du har någon enda krona över varje månad så skulle jag lägga allt du får över på att betala extra på de lånen med 20% eller mer, tills de är borta. Den sortens ränta är katastrof.
Har väldigt hög månadskostnad på alla dessa pga att låg återbetalnings tid, ligger runt 8000. Hyra + mat. Ligger runt 15000 i månaden. Blir inte så mycket över att lägga på dom lånen med 20%
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 667
Mottagna reaktioner
7 082
Poäng
4 807
Vänta ut dina 3 ff i april.
När är din senaste ff från?
Sök antingen via förmedlare eller om du är inne på att söka av Swedbank då skulle du kunna ta en uc på dig själv och boka möte med banken, visa uc och fråga vad de tror om dina chanser att samla lånen hos dem. De kan aldrig ge ett 100% svar utan att själva ta en uc men de kan säga åt vilket håll det lutar. Lutar det åt nej så kan du ändå söka via förmedlare.

Om du ska baka in billånet i samlingslånet beror lite på. En fördel att göra det är att du kommer få lägre månadskostnad men fördelen skapar även en nackdel ang bilen, du kommer att betala på bilen under längre tid. Vi valde att ta blanco när vi köpte bil (begagnad dessutom) och valde då 8 år återbetalningstid och det var bära eller brista för risken med lägre avbetalningstid är att bilen pajar och vi måste göra oss av med den men har lån kvar (vi klarade oss och bilen är betald och fortsätter rulla)
 
Senast ändrad:

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
620
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
8,5 %, betalar 2600kr i månaden, varav 800kr är ränta o resten är amortering.
Ligger ungefär i utbetalningar i månaden på 8000-10000

ja bilen är säkerhet
Tveksamt om det blir billigare för dig att lösa billånet med ett eventuellt samlingslån. Den räntan är ändå ganska OK.
Jag hade nog sparat billånet.
 

Throwaway333

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Mars 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Vänta ut dina 3 ff i april.
När är din senaste ff från?
Sök antingen via förmedlare eller om du är inne på att söka av Swedbank då skulle du kunna ta en uc på dig själv och boka möte med banken, visa uc och fråga vad de tror om dina chanser att samla lånen hos dem. De kan aldrig ge ett 100% svar utan att själva ta en uc men de kan säga åt vilket håll det lutar. Lutar de tåt nej så kan du ändå söka via förmedlare.

Om du ska baka in billånet i samlingslånet beror lite på. En fördel att göra det är att du kommer få lägre månadskostnad men fördelen skapar även en nackdel ang bilen, du kommer att betala på bilen under längre tid. Vi valde att ta blanco när vi köpte bil (begagnad dessutom) och valde då 8 år återbetalningstid och det var bära eller brista för risken med lägre avbetalningstid är att bilen pajar och vi måste göra oss av med den men har lån kvar (vi klarade oss och bilen är betald och fortsätter rulla)
15e september är senaste uc, då insåg jag mina problem. Vad mer hade banken ”uppskattat” bör jag kopiera ut mina lönespec, bilens värde och kanske en medsökande ? Är även medlem i facket bör jag söka ett medlemslån är det större chans att få beviljat?

Det är en relativt ny bil Volvo s60 2015. Bör hålla värdet rättså bra i 2-3 år till.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp