Kontakta Vivus egna inkasso till att börja med och se vilken avbetalningsplan de erbjuder. Det måste ju bli billigare än KFM
Jag tror att om du inte kontaktar Vivus själva så blir det dyrare om du hamnar hos Intrum, Svea eller liknande. Du kan ju ange för Vivus att du vill börja avbetala den sista i månaden. Så här står det i Vivus i lånevillkor:
- Om låntagaren inte betalar sin faktura på utsatt tid kommer en påminnelse att skickas ut till en kostnad av 50 SEK. Om betalning ej sker efter påminnelsen kommer ett kravbrev att skicka ut till en kostnad av 160 SEK.
- Låntagaren har rätt att begära en avbetalningsplan i de fall låntagaren anser att lånet inte kan betalas. Kostnad för att upprätta en avbetalningsplan är 150 SEK samt 50 SEK för varje avisering
Det beror ju på om de skickar en eller flera påminnelser och vilket inkassobolag skulden hamnar hos. Jag har själv haft avbetalningsplan hos Vivus själva ringde då upp dem i början på månaden och fick börja min avbetalningsplan i slutet av samma månad. Så kanske samma tid hos inkassobolag inom en månad.
Du själv måste ansöka om avbetalningsplan hos Vivus själva annars går skulden till ett vanligt inkassobolag. Allt står på deras sida under deras lånevillkor eller så läser du mina tidigare inlägg i den här tråden.