• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Avida Finans Privatlån rapporteras nu som en kredit till UC

Lanetorsk

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 Januari 2019
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Hej!

Jag har 4 lån.
Det är frid och fröjd (nåja, lån är inte kul)

Ett av mina lån har jag tagit via Lendo och blev beviljad ett privatlån hos Avida Finans (Ca 2 år sedan).

Lånet var på 290.000:- och har alltid hos UC rapporterats som ett lån i cirka två år fram till igår, första mars.
Då rapporteras numera detta lån som en kredit istället om 290.000 med nyttjandegrad av det som återstår att betala på mitt lån.

Det gör att min UC-Risk sjönk från 0,4 (Mycket bra) till 4.2 (Mindre bra) över en natt och jag har inte gjort några förändringar.

Jag har mejlat dem och inte fått svar, samt att jag noterar att jag inte kan logga in på deras webbgränssnitt längre.
De har senaste två månaderna krånglat lite med sin sajt och byggt om kredit/privatlån-sektionerna, så förhoppning kanske att det bara blivit fel.

Är det någon som sett nått liknande, och har de rätt att göra så? (Det har de säkert men det är rent elakt).

Min övriga situation.

4 lån totalt (inklusive denna avida-kredit

Nordax: 198.000
Avida: 290.000 (Numera kredit?)
IcaBanken: 272.000
Remember: 432.000

2 st UC
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

DN1981

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
20 December 2018
Meddelanden
981
Mottagna reaktioner
398
Poäng
497
Hej!

Jag har 4 lån.
Det är frid och fröjd (nåja, lån är inte kul)

Ett av mina lån har jag tagit via Lendo och blev beviljad ett privatlån hos Avida Finans (Ca 2 år sedan).

Lånet var på 290.000:- och har alltid hos UC rapporterats som ett lån i cirka två år fram till igår, första mars.
Då rapporteras numera detta lån som en kredit istället om 290.000 med nyttjandegrad av det som återstår att betala på mitt lån.

Det gör att min UC-Risk sjönk från 0,4 (Mycket bra) till 4.2 (Mindre bra) över en natt och jag har inte gjort några förändringar.

Jag har mejlat dem och inte fått svar, samt att jag noterar att jag inte kan logga in på deras webbgränssnitt längre.
De har senaste två månaderna krånglat lite med sin sajt och byggt om kredit/privatlån-sektionerna, så förhoppning kanske att det bara blivit fel.

Är det någon som sett nått liknande, och har de rätt att göra så? (Det har de säkert men det är rent elakt).

Min övriga situation.

4 lån totalt (inklusive denna avida-kredit

Nordax: 198.000
Avida: 290.000 (Numera kredit?)
IcaBanken: 272.000
Remember: 432.000

2 st UC

Japp det stämmer, de började plötsligt rapportera lånet som ”kredit” istället för lån, har haft 250.000 där i 2 år. Mitt betyg sköt upp till 22% och jag var bara några veckor från att samla igen till bra ränta :( Har mejlat 2 ggr men inget svar. Kommer fortsätta mejla varje dag tills de svarar. Så besviken :(
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
587
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Det är så skumt. I december meddelade Avida att de skulle göra om sin tjänst. Jag har ett Avidalån på ursprungligen 350.000.

I december står "uttag 309.000" på deras sida och total skuld i februari är 306.000. Summan 350.000 står endast på UC, fortfarande som blancolån men det kan ju tydligen ändras. Uttagsfunktionen på mitt lån är borta (gör absolut inget, men då är det ingen kredit och jag vill inte se att det står 350.000 på UC).

Betalningsfri månad ska snart vara tillbaka står det, men inte när. Ni som har Avida-lånet, kan ni använda uttagsfunktionen?
 

Peppan

V.I.P
Poäng: 217
Blev medlem
3 Februari 2020
Meddelanden
630
Mottagna reaktioner
64
Poäng
217
Det finns avidalånet och avida krediten,, det ska inte påverka betyget egentligen tror jag då de inte räknas som ett kreditkort, mitt avida lån som jag fick i december 160.000 står som blanco
 

DN1981

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
20 December 2018
Meddelanden
981
Mottagna reaktioner
398
Poäng
497
Jag fick min ”kredit” omvandlad till lån efter samtal. Då kan man inte ta ut, men det blir rapporterat som blanco till nästa gång (om de inte tabbar sig)!
 

Lanetorsk

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 Januari 2019
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Jag fick min ”kredit” omvandlad till lån efter samtal. Då kan man inte ta ut, men det blir rapporterat som blanco till nästa gång (om de inte tabbar sig)!
Jag har hellre "blanco" än kredit.
Enligt mitt avtal har jag dock ett "Privatlån" och inte "Kredit".
Har mejlat, får se om de svarar vid tillfälle.
 

DN1981

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
20 December 2018
Meddelanden
981
Mottagna reaktioner
398
Poäng
497
Jag har hellre "blanco" än kredit.
Enligt mitt avtal har jag dock ett "Privatlån" och inte "Kredit".
Har mejlat, får se om de svarar vid tillfälle.

Så du har Blanco enligt avtal men de rapporterade som kredit?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp