• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Avslag skuldsanering pga brott?

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
179
Poäng
367
Hur ställer sig KF till skuldsanering om man är dömd för grovt bedrägeri under en pågående ansökan om skuldsanering?

Bedrägeriet gäller att man tagit lån och krediter (500.000kr) i en släktings namn och anmält sig själv. Vissa långivare har skrivit över skulden på personen i fråga.

Personen har haft ett spelmissbruk och har pågående behandling för spelmissbruk just nu.

Blir det direkt avslag? Finns det någon möjlighet att få en skuldsanering beviljad någonsin? Eller måste det gå ett antal år innan man kan ansöka igen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Barajag

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 Januari 2018
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
353
Poäng
477
Jag kan inte hugga i sten men har en bekant som vart nekad skuldsanering ett x antal ggr pga bedrägeri, han tog lån i sin sambos namn.
Nu har han dock skuldsanering men tror han fick söka skuldsanering i ca 2-3 år innan han fick den beviljad och då var han tvungen att ta kontakt med något ombud/advokat som var tvungen att hjälpa honom under en tvist mot kf.
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
179
Poäng
367
Jag kan inte hugga i sten men har en bekant som vart nekad skuldsanering ett x antal ggr pga bedrägeri, han tog lån i sin sambos namn.
Nu har han dock skuldsanering men tror han fick söka skuldsanering i ca 2-3 år innan han fick den beviljad och då var han tvungen att ta kontakt med något ombud/advokat som var tvungen att hjälpa honom under en tvist mot kf.

Jäklar. Vad bra att han fick det beviljat sen.
Ja, det låter nästan omöjligt då om man inte har advokat eller ork för att strida.
 

Barajag

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 Januari 2018
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
353
Poäng
477
Ja det känns så, vad jag förstått.
Men klart man inte ska ge upp, någongång måste man ju få en andra chans!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Är ganska rimligt att man får vänta på en skuldsanering ett bra tag efter en sådan dom.
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
179
Poäng
367
Om man inte blivit dömd än men man har en pågående ansökan om skuldsanering, ska man berätta att man genomgår en utredning hos polisen med misstanke om bedrägeribrott?
om man blir dömd under tiden man har fått skuldsanering, stoppas skuldsaneringen då?
Har man skyldighet att berätta att man kanske blir dömd?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Hur länge är ett bra tag? Har du någon erfarenhet av sådana fall?

Nej, men när jag pratat med en skuldsaneringshandläggare så var ekonomisk brottslighet det värsta, hen sa 10år har jag för mig
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Om man inte blivit dömd än men man har en pågående ansökan om skuldsanering, ska man berätta att man genomgår en utredning hos polisen med misstanke om bedrägeribrott?
om man blir dömd under tiden man har fått skuldsanering, stoppas skuldsaneringen då?
Har man skyldighet att berätta att man kanske blir dömd?

Det kan vara en idé att berätta, räkna med att få skuldsanering en gång. Blir du dömd och kanske får dryga böter eller fängelse som kommer innebära problem att betala enligt betalplanen så kan du på grund av det bli av med skuldsaneringen.
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
179
Poäng
367
Det kan vara en idé att berätta, räkna med att få skuldsanering en gång. Blir du dömd och kanske får dryga böter eller fängelse som kommer innebära problem att betala enligt betalplanen så kan du på grund av det bli av med skuldsaneringen.

Om man inte får böter, skadestånd eller fängelse? Men får värd eller villkorligt? Kan man få få skuldsanering? Men man blir dömd.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp