• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Avslag skuldsanering pga brott?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Det här är ju ett forum för lån och här frågor kring skuldsanering.
Påföljdsbestämning finns det någon lång tråd på flashback har jag sett där man kan få svar på sånt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 140
Poäng
4 147
Om man inte blivit dömd än men man har en pågående ansökan om skuldsanering, ska man berätta att man genomgår en utredning hos polisen med misstanke om bedrägeribrott?
om man blir dömd under tiden man har fått skuldsanering, stoppas skuldsaneringen då?
Har man skyldighet att berätta att man kanske blir dömd?
Om banken ingår i skuldsaneringen så lär de få reda på det.
Om du blir dömd så kommer det bli svårt att fullfölja en skuldsanering/betalplan.
Du lär bli återbetalningsskyldig.
 

Starpainter

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
31 Oktober 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Jag är mitt uppe i ett överklagande i något som liknar denna situation väldigt mycket.
Jag kom ordentligt på obestånd tack vare ett spelmissbruk mellan 2015-2019.

Jag begick ett brott som jag dömdes för.
Brottet begicks 2018 och var marknadsmanipulering av normalgraden.

Jag dömdes till villkorlig dom samt böter/förverkande på ca 30 000kr.

Jag ansökte i år om skuldsanering men fick avslag pga att jag begått ett allvarligt brott och att det låg för nära i tiden.

I min överklagan förklarade jag att jag ej har några skadeståndskrav på mig, ej heller har jag blivit dömd till fängelse. Samt att jag blev dömd till 2 års villkorligt och det är nu över 2 år sedan brottet begicks. Och att jag genomgått behandling och varit spelfrii över ett år nu

Det dom drar hårdast på är hur lång tid som gått sedan brottet begåtts. Samt om man har skadeståndskrav och hur stor del av hela ens skuldbörda som isåfall är skadestånd.

Återstår att se hur det går i mitt fall, men det är vad jag fått reda på att dom kollar på.
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
179
Poäng
367
Jag är mitt uppe i ett överklagande i något som liknar denna situation väldigt mycket.
Jag kom ordentligt på obestånd tack vare ett spelmissbruk mellan 2015-2019.

Jag begick ett brott som jag dömdes för.
Brottet begicks 2018 och var marknadsmanipulering av normalgraden.

Jag dömdes till villkorlig dom samt böter/förverkande på ca 30 000kr.

Jag ansökte i år om skuldsanering men fick avslag pga att jag begått ett allvarligt brott och att det låg för nära i tiden.

I min överklagan förklarade jag att jag ej har några skadeståndskrav på mig, ej heller har jag blivit dömd till fängelse. Samt att jag blev dömd till 2 års villkorligt och det är nu över 2 år sedan brottet begicks. Och att jag genomgått behandling och varit spelfrii över ett år nu

Det dom drar hårdast på är hur lång tid som gått sedan brottet begåtts. Samt om man har skadeståndskrav och hur stor del av hela ens skuldbörda som isåfall är skadestånd.

Återstår att se hur det går i mitt fall, men det är vad jag fått reda på att dom kollar på.

Ah, shit o ändå har det gått 2 år.
Herregud. Fick du hjälp av en advokat vid överklagan?
 

Starpainter

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
31 Oktober 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Ah, shit o ändå har det gått 2 år.
Herregud. Fick du hjälp av en advokat vid överklagan?

Ja, vad jag förstår det som så har dom inte några riktlinjer på detta med tid/ålder. Är likadant ang skuldsanering om man försöker ta reda på detta med skulderblad ålder. Hur gamla dom ska vara för att bli godkända. Går inte att få något rent svar.

Om du googlar skuldsanering brott så hittar du några fall om detta för man kan läsa hur tingsrätt m.m tänker på det hela.

Nej jag satte mig ner och läste på allt jag kunde.
Hittade några rättsfall jag kunde referera till samt även vad det står i en proposition ang just skadestånd och skuldsanering.
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
179
Poäng
367
Ja, vad jag förstår det som så har dom inte några riktlinjer på detta med tid/ålder. Är likadant ang skuldsanering om man försöker ta reda på detta med skulderblad ålder. Hur gamla dom ska vara för att bli godkända. Går inte att få något rent svar.

Om du googlar skuldsanering brott så hittar du några fall om detta för man kan läsa hur tingsrätt m.m tänker på det hela.

Nej jag satte mig ner och läste på allt jag kunde.
Hittade några rättsfall jag kunde referera till samt även vad det står i en proposition ang just skadestånd och skuldsanering.

Det är just det att ingen vet svaret och allt bedöms individuellt. Vissa långivare har bett om att få stå med som målsägande i anmälan och antar att det är för att kunna få ut skadestånd. Skadeståndet kommer ligga på 150.000kr ungefär. Kanske om man lyckas betala skadeståndet så kanske det inte påverkar skuldsaneringen?

Skulle du kunna skicka de rättsfall och proposition i PM till mig?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Jag är mitt uppe i ett överklagande i något som liknar denna situation väldigt mycket.
Jag kom ordentligt på obestånd tack vare ett spelmissbruk mellan 2015-2019.

Jag begick ett brott som jag dömdes för.
Brottet begicks 2018 och var marknadsmanipulering av normalgraden.

Jag dömdes till villkorlig dom samt böter/förverkande på ca 30 000kr.

Jag ansökte i år om skuldsanering men fick avslag pga att jag begått ett allvarligt brott och att det låg för nära i tiden.

I min överklagan förklarade jag att jag ej har några skadeståndskrav på mig, ej heller har jag blivit dömd till fängelse. Samt att jag blev dömd till 2 års villkorligt och det är nu över 2 år sedan brottet begicks. Och att jag genomgått behandling och varit spelfrii över ett år nu

Det dom drar hårdast på är hur lång tid som gått sedan brottet begåtts. Samt om man har skadeståndskrav och hur stor del av hela ens skuldbörda som isåfall är skadestånd.

Återstår att se hur det går i mitt fall, men det är vad jag fått reda på att dom kollar på.

Du kommer väl inte gilla svaret men jag kan tänka mig att det var ett ganska lätt beslut att avslå den skuldsaneringen.
 

Starpainter

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
31 Oktober 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Du kommer väl inte gilla svaret men jag kan tänka mig att det var ett ganska lätt beslut att avslå den skuldsaneringen.
Hej Lasse man

Nej det är ju inte mycket man kan påverka när man ställt till det såhär.

Vad är det som får dig att tänka så?
Egen erfarenhet eller bara fria tankar? Ha en fin söndag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Hej Lasse man

Nej det är ju inte mycket man kan påverka när man ställt till det såhär.

Vad är det som får dig att tänka så?
Egen erfarenhet eller bara fria tankar? Ha en fin söndag.

Någon skuldsanering har jag inte sökt, men pratat med handläggarna då och då. Ekonomiska brott talar starkt emot skuldsanering
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp