• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Avslag skuldsanering

Skuldsatt80

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
7 November 2019
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
16
Poäng
51
Först och främst, det är sjukt att du satt din sambo i denna situationen.

Hur ser din ekonomi ut? Har du också massa med lån pga spelberoendet?

Varför polisanmäler du inte dig själv?
Du kan faktiskt hjälp honom genom att anmäla dig själv!


De sa att de tyckte det var för tidigt. Min sambos handläggare ansåg oavsett att han var beviljad sanering och framförde detta.
Då undrade de om han gjort någon polisanmälan mot mig. Han fick förklara hur han kände och varför han valde att inte göra det. Detta skulle framföras till fodringsägaren och även då gick kronofogden på min sambos linje.
Men skulle de inte acceptera detta så var en jurist tvungen att titta på det.
Och så blev det. Sen kom avslaget med motiveringen om högre inkomst och ett avslag som följd. Det som invändningen handlade om från första början är som bortblåst.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ellinor74

Viktig medlem
Poäng: 12
Blev medlem
6 November 2014
Meddelanden
54
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Först och främst, det är sjukt att du satt din sambo i denna situationen.

Hur ser din ekonomi ut? Har du också massa med lån pga spelberoendet?

Varför polisanmäler du inte dig själv?
Du kan faktiskt hjälp honom genom att anmäla dig själv!
Ja, det sjukt. Det är såklart ett spelmissbruk som är orsaken till detta tyvärr. Men har nu varit spelfri i 11 mån och går behandling för detta så det är ju når iaf som går i rätt riktning. Vi har diskuterat detta med polisanmälan fram o tillbaka, rädd för att det skulle orsaka förlusten av mitt heltidsjobb som är väldigt viktig i våran ekonomi nu såklart. Jag själv har löneutmätning just nu men är fri från detta i maj 2020. Men om det verkligen skulle hjälpa honom ekonomiskt så är det ett alternativ förstås. Vi har även 2 barn som vi måste ta hänsyn till och se till att de blir drabbade så lite som möjligt. Därför måste vi väga för- och nackdelar gentemot varandra vad som är bäst i det långa loppet.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Ja, det sjukt. Det är såklart ett spelmissbruk som är orsaken till detta tyvärr. Men har nu varit spelfri i 11 mån och går behandling för detta så det är ju når iaf som går i rätt riktning. Vi har diskuterat detta med polisanmälan fram o tillbaka, rädd för att det skulle orsaka förlusten av mitt heltidsjobb som är väldigt viktig i våran ekonomi nu såklart. Jag själv har löneutmätning just nu men är fri från detta i maj 2020. Men om det verkligen skulle hjälpa honom ekonomiskt så är det ett alternativ förstås. Vi har även 2 barn som vi måste ta hänsyn till och se till att de blir drabbade så lite som möjligt. Därför måste vi väga för- och nackdelar gentemot varandra vad som är bäst i det långa loppet.

Här borde ju @Mjau 74 kunna komma med goda råd för om inte jag missminner mig, så satt hon i liknande situation som Dig med ett eget spelmissbruk och försatte även sin man med skulder pga det. Hennes man erhöll skuldsanering.
Jag kan ha fel, men har för mig att det var så...
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Här borde ju @Mjau 74 kunna komma med goda råd för om inte jag missminner mig, så satt hon i liknande situation som Dig med ett eget spelmissbruk och försatte även sin man med skulder pga det. Hennes man erhöll skuldsanering.
Jag kan ha fel, men har för mig att det var så...
Helt rätt! Dock fick han avslag första vändan. Vi körde på löneutmätning ett tag och sökte på nytt.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Först och främst, det är sjukt att du satt din sambo i denna situationen.

Hur ser din ekonomi ut? Har du också massa med lån pga spelberoendet?

Varför polisanmäler du inte dig själv?
Du kan faktiskt hjälp honom genom att anmäla dig själv!
Sjukt? Ja det ska gudarna veta att man inte är frisk när man har ett spelmissbruk!
 

Ellinor74

Viktig medlem
Poäng: 12
Blev medlem
6 November 2014
Meddelanden
54
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Helt rätt! Dock fick han avslag första vändan. Vi körde på löneutmätning ett tag och sökte på nytt.
Hur höga var skulderna när ni fick avslaget och hur stort betalningsutrymme hade/har ni? Gamla eller nya skulder vid första ansökningen?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Vad är din sambos inkomst 2018 enl. skatteverket?

Är din egna ekonomi iordning? Har du skulder?
Hans totala skuld 1.2M?


Återkopplar med beräkning senare.
/upp
suck hade skrivit beräkningen och råkades klicka bort... orkar inte.

Men med inkomsten från brandkåren gör avsevärd skillnad och han är inte insolvent om man anser vara på 7000 SEK månaden. är detta efter skatt?

Men kort hade skulden minskat med en 110-120K på ungefär 1.5år med dessa förutsättningarna.

KF räknar in ränteavdraget i sina kalkyler för annars får jag inte ihop det hur dom nekat vissa i andra fall.

Ur ekonomisk synpunkt med detta hade jag inte beviljat inledande från första början när inte grundkravet är uppfyllt om lyftar in den andra lönen.

Beräknar man på bara de 15K dom utmäter är återbetalningen såpass blygsam att det hade varit skäligt med skuldsanering med tanke på den tiden det skulle ta.

Räknat på 20% ränta
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 066
Mottagna reaktioner
6 655
Poäng
4 477
Ja, jag vet att jag kan ha stuckit ut hakan för mycket, men i grund och botten har vi ju hamnat i den här skiten för att vi inte har haft nåt vidare konsekvenstänk.. Eller vi har förträngt det..
Håller med delvis men vi kan ha hamnat där också pga att det saknas alternativ!
Människor med bra Uc och pengar och tillgångar har lätt att få tag på mer pengar till lägre kostnad och på så vis lättare ta sig ur ekonomiska kriser. För oss andra är det väldigt svårt att komma på fötter när alternativen är hög belåning till ockerräntor. Vill absolut inte låta som ett offer, har kämpat och kämpar hårdare än hårt men kan förstå att många inte orkar hela vägen, för det är en fruktansvärt kamp när man kämpar för att klara en dag i taget. Till slut börja man isolera sig, må dåligt konstant, man förändras, jag kommer knappt ihåg vem jag var, minns att jag var glad och social och umgicks med vänner och kollegor efter jobbet, gjorde saker hemma som jag kunde njuta av, nu är hjärnan konstant inställd på överlevnad och vilka räkningar som kan betalas den här månaden och vilka får vänta. Jag bara jobbar och jobbar!
Är så tacksam för mina extrajobb! Så här har jag jobbat i helgen: Lördag kl 07.45-15.45 och 19-23. Söndag 07.30-16.15 och 23.00-04.30 (utomhus!) Hem och sova 5 timmar och sen tillbaka till heltidsjobbet. Jag gör det här för att jag måste få in mer inkomster istället för att låna mer, i väntan på att jag kan söka ett samlingslån med bättre villkor. Tror att de flesta kämpar hårt och vill klara av sin situation på egen hand. Tror också att t ex kriminella personer får bättre chanser till ett nytt liv än vad skuldsatta får. Det finns en uppsjö av långivare som gör stora vinster på oss skuldsatta och det borde inte vara lagligt! men när banken säger nej så är de absolut sämsta alternativen nära till hands. För min del har jag prioriterat de sämre lånealternativen framför att släppa skulder till kf och få anmärkningar. För det är de alternativ som finns. Det borde finnas en statlig bank för skuldsatta som inte kan få lån i de vanliga bankerna. Precis som det finns matbutiker där de som lever på socialbidrag får handla. Man kan ansöka och utredas om man får låna och man borde få låna om man kan visa på att man gjort det här och det här och det här för att ändra sin situation. Vi behöver bli bedömda utifrån andra kriterier än uc score och antal ff. Det ska också vara klart och tydligt vad som kommer att hända om man inte betalar.

Sen förstår jag att de som har väldigt stora skulder behöver ha möjligheten till skuldsanering men för min del hade andra alternativ i form av ett bättre lån t ex gjort stor nytta.
 

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
Håller med delvis men vi kan ha hamnat där också pga att det saknas alternativ!
Människor med bra Uc och pengar och tillgångar har lätt att få tag på mer pengar till lägre kostnad och på så vis lättare ta sig ur ekonomiska kriser. För oss andra är det väldigt svårt att komma på fötter när alternativen är hög belåning till ockerräntor. Vill absolut inte låta som ett offer, har kämpat och kämpar hårdare än hårt men kan förstå att många inte orkar hela vägen, för det är en fruktansvärt kamp när man kämpar för att klara en dag i taget. Till slut börja man isolera sig, må dåligt konstant, man förändras, jag kommer knappt ihåg vem jag var, minns att jag var glad och social och umgicks med vänner och kollegor efter jobbet, gjorde saker hemma som jag kunde njuta av, nu är hjärnan konstant inställd på överlevnad och vilka räkningar som kan betalas den här månaden och vilka får vänta. Jag bara jobbar och jobbar!
Är så tacksam för mina extrajobb! Så här har jag jobbat i helgen: Lördag kl 07.45-15.45 och 19-23. Söndag 07.30-16.15 och 23.00-04.30 (utomhus!) Hem och sova 5 timmar och sen tillbaka till heltidsjobbet. Jag gör det här för att jag måste få in mer inkomster istället för att låna mer, i väntan på att jag kan söka ett samlingslån med bättre villkor. Tror att de flesta kämpar hårt och vill klara av sin situation på egen hand. Tror också att t ex kriminella personer får bättre chanser till ett nytt liv än vad skuldsatta får. Det finns en uppsjö av långivare som gör stora vinster på oss skuldsatta och det borde inte vara lagligt! men när banken säger nej så är de absolut sämsta alternativen nära till hands. För min del har jag prioriterat de sämre lånealternativen framför att släppa skulder till kf och få anmärkningar. För det är de alternativ som finns. Det borde finnas en statlig bank för skuldsatta som inte kan få lån i de vanliga bankerna. Precis som det finns matbutiker där de som lever på socialbidrag får handla. Man kan ansöka och utredas om man får låna och man borde få låna om man kan visa på att man gjort det här och det här och det här för att ändra sin situation. Vi behöver bli bedömda utifrån andra kriterier än uc score och antal ff. Det ska också vara klart och tydligt vad som kommer att hända om man inte betalar.

Sen förstår jag att de som har väldigt stora skulder behöver ha möjligheten till skuldsanering men för min del hade andra alternativ i form av ett bättre lån t ex gjort stor nytta.
Bra skrivet!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp