• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Avslag trots mycket bra kreditbetyg + fast jobb

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Hej!

Jag skapade en annan tråd igår angående min ansökan för samlingslån som arbetslös och föräldraledig. Jag har min man som medsökande, men vi fick avslag.

Jag ville skapa en ny tråd med fokus på att ta reda på varför även min man får avslag.

I samband med ansökan om samlingslån gjordes (enligt Zmarta) en enskild ansökan på privatlån för min man, men han fick avslag han med. Jag undrar om nån kunnig här kan hjälpa mig lista ut varför.

Uppgifter:
Fast anställning sedan mars 2022, nuvarande lön 25 000 brutto.

Taxerad inkomst 2021: 202 500 (pga pappaledig)

Underskott av kapital 2021: 3100 kr

Inga krediter senaste 12 månaderna.

1 blancolån hos Nstart Finans som avslutades 29 april 2022. Det låg på 20 000 kr från början.

Inget CSN-lån.

Inga anmärkningar.

5 förfrågningar, varav två var för vår lägenhet (elen och hyresvärd som tagit)

Innan vår ansökan låg hans UC score på 0,3%. Nu 1,1%.

Sökt belopp var 400 000 kr. Förstås högt i förhållande till hans inkomst men kundtjänst på Zmarta sa att det inte spelade någon roll då de ändå erbjuder upp till det dom kan godkänna.

Hur kommer det sig att han inte får erbjudande om ett enda lån? Är det pga Nstart lånet? Ska vi vänta tills det inte syns? Eller är det pga att det är sökt först som samlingslån? Enligt Zmarta skulle det inte spela någon roll men jag tvivlar på det ändå. De måste ju inse att pengarna även som ett privatlån för min man ska användas till mina skulder, och om jag är nekad så blir även han det? Är det förfrågningarna? Senaste förfrågan var i oktober 2022.

Jag vill gärna veta vad det kan bero på. Hon på Zmarta sa att vi skulle vänta tills vår situation såg bättre ut men jag vet inte vad vi ska fokusera på riktigt (förutom försöka skaffa jobb till mig förstås) men hur kan vi förbättra min mans situation så att han kan ta åtminstone ett privatlån för hälften av mina skulder?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Hej!

Jag skapade en annan tråd igår angående min ansökan för samlingslån som arbetslös och föräldraledig. Jag har min man som medsökande, men vi fick avslag.

Jag ville skapa en ny tråd med fokus på att ta reda på varför även min man får avslag.

I samband med ansökan om samlingslån gjordes (enligt Zmarta) en enskild ansökan på privatlån för min man, men han fick avslag han med. Jag undrar om nån kunnig här kan hjälpa mig lista ut varför.

Uppgifter:
Fast anställning sedan mars 2022, nuvarande lön 25 000 brutto.

Taxerad inkomst 2021: 202 500 (pga pappaledig)

Underskott av kapital 2021: 3100 kr

Inga krediter senaste 12 månaderna.

1 blancolån hos Nstart Finans som avslutades 29 april 2022. Det låg på 20 000 kr från början.

Inget CSN-lån.

Inga anmärkningar.

5 förfrågningar, varav två var för vår lägenhet (elen och hyresvärd som tagit)

Innan vår ansökan låg hans UC score på 0,3%. Nu 1,1%.

Sökt belopp var 400 000 kr. Förstås högt i förhållande till hans inkomst men kundtjänst på Zmarta sa att det inte spelade någon roll då de ändå erbjuder upp till det dom kan godkänna.

Hur kommer det sig att han inte får erbjudande om ett enda lån? Är det pga Nstart lånet? Ska vi vänta tills det inte syns? Eller är det pga att det är sökt först som samlingslån? Enligt Zmarta skulle det inte spela någon roll men jag tvivlar på det ändå. De måste ju inse att pengarna även som ett privatlån för min man ska användas till mina skulder, och om jag är nekad så blir även han det? Är det förfrågningarna? Senaste förfrågan var i oktober 2022.

Jag vill gärna veta vad det kan bero på. Hon på Zmarta sa att vi skulle vänta tills vår situation såg bättre ut men jag vet inte vad vi ska fokusera på riktigt (förutom försöka skaffa jobb till mig förstås) men hur kan vi förbättra min mans situation så att han kan ta åtminstone ett privatlån för hälften av mina skulder?
Jag skulle be dom sänka beloppet till 200 000 på samma ansökan . Det är inte ens säkert att alla banker har kollat på ansökan när beloppet va så högt . Det kan du se på uc:n som har tagits under upplysningar som inte visas tror jag det står .
Ibland undrar man vad dom på låneförmedlingen säger för det stämmer inte alltid .
 

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Jag skulle be dom sänka beloppet till 200 000 på samma ansökan . Det är inte ens säkert att alla banker har kollat på ansökan när beloppet va så högt . Det kan du se på uc:n som har tagits under upplysningar som inte visas tror jag det står .
Ibland undrar man vad dom på låneförmedlingen säger för det stämmer inte alltid .
Jag bad dem göra det och hon sa att det inte fanns någon anledning, men jag tycker det låter vettigt som du säger.

Testar att ringa igen imorgon och tjata på dem att ändra beloppet.

Nästan ingen av bankerna har ens handlagt ärendet så det är ju nån faktor som gör att dom inte ens vill titta på vår ansökan.
 

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
230
Mottagna reaktioner
175
Poäng
357
Jag sökte 350k i somras, fick inte ett enda svar. I samråd med Lendo sänkte jag samma ansökan till 150k och då fick jag åtminstone ett hyfsat erbjudande, så det där med att ”sök högt, dom erbjuder alltid det dom kan” vette fasen om man ska chansa/lita på..
 

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Jag sökte 350k i somras, fick inte ett enda svar. I samråd med Lendo sänkte jag samma ansökan till 150k och då fick jag åtminstone ett hyfsat erbjudande, så det där med att ”sök högt, dom erbjuder alltid det dom kan” vette fasen om man ska chansa/lita på..
Precis. Det låter helt orimligt i mina öron att min man inte ens skulle kunna få ett erbjudande på 50 k, iom att han inte har några skulder öht och fast anställning.

Till och med jag lyckades få ett lån på 250 000 i somras med massa skulder sen innan och ett sämre betyg. Dessutom var jag arbetslös men det frågade de aldrig om på Nordax. Det är bland annat det lånet vi hade hoppats på att samla, men det skulle också vara ok om det var kvar o vi kunde samla resten.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Alltså det har ju hänt många gånger nu att banker INTE erbjuder lägre belopp. Det är för mig självklart pga man sållas bort när beloppet är högre än det banker erbjuder.
Om man ser till vilka som erbjuder högre belopp finns det inte så många. De flesta erbjuder 350k och med tanke på din mans inkomst skulle jag inte rekommendera att söka högre. Tycker Zmarta gjorde väldigt fel att inte erbjuda att ändra till lägre belopp. Tycker nästan tjänstefel. Håller tummarna efter du/ni sökt på nytt imorgon.
 

Gtuik

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
27 Februari 2017
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Jag bad dem göra det och hon sa att det inte fanns någon anledning, men jag tycker det låter vettigt som du säger.

Testar att ringa igen imorgon och tjata på dem att ändra beloppet.

Nästan ingen av bankerna har ens handlagt ärendet så det är ju nån faktor som gör att dom inte ens vill titta på vår ansökan.
Har ni valt att ni vill samla lån ? Ta det i chatten med dom brukar jag göra så slipper man argumentera så mycket
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Jag sökte högt, fick 3 erbjudanden. Sökte lägre på samma uc/ff, fick 3 till. Så fungerar definitivt inte alltid det där att man får det de kan erbjuda. Zmarta bakläxa! Och att tjafsa emot när du ber att få göra det är bara :mad:
 

Slingshot

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
19 Februari 2023
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Okej, tack för allt input allihopa.

Jag ska ringa tillbaka till dem imorgon så får vi se vad de säger.

Önskar att jag hade gått med i detta forum för flera år sen! Råd från er på detta vis är så mycket bättre än från låneförmedlare och från familjemedlemmar som aldrig kan sätta sig in i ens situation. Hade hjälpt mig innan jag hamnade ännu djupare i skiten!
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 801
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Det är väldigt konstigt att han själv inte får erbjudande alls. Något måste vara fel 100%. Jag tycker du ska be dem lägga honom som ända sökande och att de sänker till en längre summa.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp