Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bör jag samla mina lån innan husköp? Erfarenheter och tips sökes

Tjenare, jag undrar hur ni hade gjort i min situation?
Jag har idag 2st lån.
Ica banken 312.153kr 10.55%
medmerabank 337.211kr 7.55%
Jag har årsinkomst på 633tkr 2024
2st förfrågningar, en går ut 2 augusti och den andra 28 november. Kreditbetyg enligt kreddy just nu 1.2.
Jag och min sambo planerar husköp efter nästa sommar (hon vet om skulderna). Hon har kontantinsatsen.
just nu är det svårt att extraamortera men nästa år blir det lättare med det.
Har ringt ica banken men dom vägrar sänka räntan. Så min fråga. Är det värt att när mina förfrågningar är borta att söka nytt samlingslån för att få ner räntan och månadskostnaden på enbart ica lånet? Tror ni den förfrågan kommer påverka när vi söker lånelöfte efter nästa sommar? Den förfrågan är då 6 månader isåfall.
Tack på förhand mvh !

Senast ändrad:
Hej Gunnar,

Min första tanke är att det kanske blir svårt att hitta en långivare/bank som beviljar ett lån på 650 000 kr så att du kan samla lånen på ett ställe. Det skulle i så fall sänka dina kostnader och i de flesta fall förbättra din kreditvärdighet. En kreditupplysning som är sex månader gammal när ni ansöker om lånelöfte ser jag inte heller som ett stort problem. Det är främst när man får många kreditupplysningar under kort tid som långivaren eller banken ser det som negativt.

Den ränta du har hos MedMera Bank känns rimlig jämfört med ICA Banken, som jag anser har en väldigt hög ränta sett till dagens marknadsläge. På MedMera Banks hemsida ser jag att man högst kan låna 600 000 kr, vilket inte skulle täcka hela skulden. Jag hade ändå testat att ringa MedMera Bank och rådfråga om möjligheten att samla hela lånet hos dem.

Jag hade personligen använt en kreditupplysning för att försöka sänka räntan. Det är ju nästan 10 000 kr du sparar per år om du skulle få samma erbjudande som du har hos MedMera Bank.

Men är du det minsta osäker, boka in ett rådgivningsmöte hos din bank eller hos den bank där du och din sambo planerar att köpa en bostad. Rådfråga dem om hur du/ni ska planera för att öka chansen till ert drömboende.

Mvh: Andreas Hogmalm

Hej Gunnar,

Min första tanke är att det kanske blir svårt att hitta en långivare/bank som beviljar ett lån på 650 000 kr så att du kan samla lånen på ett ställe. Det skulle i så fall sänka dina kostnader och i de flesta fall förbättra din kreditvärdighet. En kreditupplysning som är sex månader gammal när ni ansöker om lånelöfte ser jag inte heller som ett stort problem. Det är främst när man får många kreditupplysningar under kort tid som långivaren eller banken ser det som negativt.

Den ränta du har hos MedMera Bank känns rimlig jämfört med ICA Banken, som jag anser har en väldigt hög ränta sett till dagens marknadsläge. På MedMera Banks hemsida ser jag att man högst kan låna 600 000 kr, vilket inte skulle täcka hela skulden. Jag hade ändå testat att ringa MedMera Bank och rådfråga om möjligheten att samla hela lånet hos dem.

Jag hade personligen använt en kreditupplysning för att försöka sänka räntan. Det är ju nästan 10 000 kr du sparar per år om du skulle få samma erbjudande som du har hos MedMera Bank.

Men är du det minsta osäker, boka in ett rådgivningsmöte hos din bank eller hos den bank där du och din sambo planerar att köpa en bostad. Rådfråga dem om hur du/ni ska planera för att öka chansen till ert drömboende.

Mvh: Andreas Hogmalm
Tack för svaret.
Medmerabank kräver medsökande ifall man vill låna mer än 350tkr.

Hej Gunnar.

Hade jag varit du så hade jag ansökt om ett samlingslån via en låneförmedlare, exempelvis Sambla.
Då tas bara 1 st kreditupplysning och du får erbjudanden från flera (upp till 40 st enligt Sambla själva) banker och långivare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp